Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärmkalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika Kr

Aktiv medlem
Nä, nu har jag tröttnat på min dåligt kalibrerade skärm och som jag inte litar på. Skärmen sitter på en 17 tums MBP från 2011, dvs ej retinaskärm.
Så nu tänker jag skaffa en sån där skärmkalibreringspryl. Men vilken ska jag välja?

Har gett upp tanken på att få till det med utskrifterna från bläckstråleskrivaren. Jag orkar inte hålla på med det. Kommer fortsättningsvis skicka iväg mina digitala filer för utskrift. Blir både billigare och enklare.

Men behovet av att få till en bra färg- och ljusåtergiven bild kvarstår såklart.

Men har en fundering? Kan en skärmkalibrator även justera ljuset på skärmen? Jag tycker att mina bilder är väl mörka när jag ser dem på andra skärmar. Det borde ju kanske vara enkelt att bara ljusa upp skärmen manuellt med hjälp av tangenterna. Men kommer bli hispig även på denna manöver, och alltid ängslas över att ljusstyrkan höjts eller sänkts utan att jag tänkt på det;)

Är Spyder DatorColor Express 5 ett bra val eller är det en onödigt avancerad pryl för att enbart kalibrera skärm?
Alternativt X-rite Colormunki Smile?
Och så var det de här med ljus skärm?

Orkar inte heller med oerhört avancerade inställningsprylar som man måste läsa på om i långa manualer innan man kan använda. Kollar man på Spyders videoklipp om produkten så verkar den lätt att komma igång med? Eller?
 
Nu kan jag inte de kalibratorer du hänvisar till. Själv kör jag i1 Display pro.
Den kan åtminstone både ställa ljuset och profilera din skärm så den blir mycket bättre.
Macen är ganska lätt att ställa ljuset på så de stämmer med utskrifterna. Nu hänger ljuset på skärmen ihop med hur ljust man har det i rummet.
Själv ställer jag skärmen till 120 Cd. DEt har jag gjort med flera skärmar och Maccen verkar vara väldigt konstant mellan olika modeller.
Det är ett streck till höger om solens nedre Kl18 streck. Alltså den symbol man ser när man ändrar ljuset.

Att du upplever dina bilder för mörka på andras skärmar beror på att du sitter med en för ljusskärm.
Man redigerar ju bilden efter vad man ser.
Så du skall sänka ljuset på din. Det är detsamma med en utkskrift. Har du för ljus skärm kommer du uppleva utskrifterna för mörka.
 
Köp den du tycker passar dig - det blir inte fel. Jag är nöjd med min Spyder 4 Pro.

Se till dock att innan du redigerar ställer skärmljuset till "mitten" och kalibrerar sen därefter. Behöver du hölja ljusstyrkan så glöm inte att ändra tillbaka till "mitten" om du skall jobba med foton ;)
 
Jag fick en spyder 5 elite av julgubben och blev förvånad över hur mycket för ljus min skärm var. Vilken kalibrator som helst är väl bättre än en okalibrerad skärm.
 
Nu kan jag inte de kalibratorer du hänvisar till. Själv kör jag i1 Display pro.
Den kan åtminstone både ställa ljuset och profilera din skärm så den blir mycket bättre.
Macen är ganska lätt att ställa ljuset på så de stämmer med utskrifterna. Nu hänger ljuset på skärmen ihop med hur ljust man har det i rummet.
Själv ställer jag skärmen till 120 Cd. DEt har jag gjort med flera skärmar och Maccen verkar vara väldigt konstant mellan olika modeller.
Det är ett streck till höger om solens nedre Kl18 streck. Alltså den symbol man ser när man ändrar ljuset.

Att du upplever dina bilder för mörka på andras skärmar beror på att du sitter med en för ljusskärm.
Man redigerar ju bilden efter vad man ser.
Så du skall sänka ljuset på din. Det är detsamma med en utkskrift. Har du för ljus skärm kommer du uppleva utskrifterna för mörka.

hur hittar du det måttet? går man in på systeminställningar -> bildskärmar, så finns där inga måttangivelser.
Jag inser ju att jag sitter vid för ljus skärm och att det är problemet, frågan är ju då hur mkt för ljus den är. Kollade skärmen och den är satt på prick kl 18. Höjer jag den till ett streck till höger så känns den alldeles för ljus, rentav obehagligt ljus.
Trots prick kl 18 så blir både utskrifter och bildvisning på andra skärmar mörkare än vad jag förväntar mig.
 
Spyder Pro och elite är såpass mkt dyrare.
Någon som har erfarenhet av spyder express? dvs den som jag frågade om inledningsvis.
 
Jag har precis som föregående en i1 Display pro, men för att det skall bli riktigt bra, bör du ha en annan programvara än den som följer med kalibratorn.

Själv kör jag med spectraview profiler 5 (e.g Basic colour. följde med skärmen, går att köpa separat) och det går att kalibrera nästan per automatik, med väldigt gott resultat.
 
hur hittar du det måttet? går man in på systeminställningar -> bildskärmar, så finns där inga måttangivelser.
Jag inser ju att jag sitter vid för ljus skärm och att det är problemet, frågan är ju då hur mkt för ljus den är. Kollade skärmen och den är satt på prick kl 18. Höjer jag den till ett streck till höger så känns den alldeles för ljus, rentav obehagligt ljus.
Trots prick kl 18 så blir både utskrifter och bildvisning på andra skärmar mörkare än vad jag förväntar mig.

Som sagt beror korrekt ljusstyrka på din arbetsbelysning i rummet. Macen har inget som anger hur ljus skärmen är i Candela. Det är det värdet som kalibratorn ger dig. Sedan får du höja eller sänka med Macens ljusreglage till du når det värde du vill ha.

Du har väl inte förresten inte automatisk ljusjustering påslagen? Har du det blir så blir det helt fel oavsett vad du ställer in. Slå av det i så dala.
Finns under skärminställningar.
 
hur hittar du det måttet? går man in på systeminställningar -> bildskärmar, så finns där inga måttangivelser.
Jag inser ju att jag sitter vid för ljus skärm och att det är problemet, frågan är ju då hur mkt för ljus den är. Kollade skärmen och den är satt på prick kl 18. Höjer jag den till ett streck till höger så känns den alldeles för ljus, rentav obehagligt ljus.
Trots prick kl 18 så blir både utskrifter och bildvisning på andra skärmar mörkare än vad jag förväntar mig.

Jag har ställt samman lite tips och råd för hur du bör kalibrera din skärm. Tipsen gäller för både avancerade användare och för de som inte kan ha ett korrekt betraktningsljus och annat lyx ;-) Hoppas du kan få lite hjälp av dessa https://www.facebook.com/notes/proj...rg-och-ljusstyrka-för-skärmen/655137061262934
 
Jag har precis som föregående en i1 Display pro, men för att det skall bli riktigt bra, bör du ha en annan programvara än den som följer med kalibratorn.

Själv kör jag med spectraview profiler 5 (e.g Basic colour. följde med skärmen, går att köpa separat) och det går att kalibrera nästan per automatik, med väldigt gott resultat.

Spectraview profiler kan du inte använda till en MBP. Endast till NECs skärmar. Till MBP använder du den medföljande programvaran.

mvh
CF
 
Spyder Pro och elite är såpass mkt dyrare.
Någon som har erfarenhet av spyder express? dvs den som jag frågade om inledningsvis.

Jag har läst lite snabbt om dessa och minns jag inte fel så rekommenderar dom just express modellen eftersom programmet tar i bruk mer än vad som finns i expressprogrammet som medföljer från spyder. Kanske värt ett försök.
Andra har kanske mer upplysning om dessa program.

http://dispcalgui.hoech.net/

http://argyllcms.com/
 
Spectraview profiler kan du inte använda till en MBP. Endast till NECs skärmar. Till MBP använder du den medföljande programvaran.

mvh
CF
Du får tala om det för Steohl, han använder just det programmet på en Mac (osäkert om det är någon laptop, men i alla fall) i en av sina instruktionsvideor, som finns här på nätet. Sedan är spectraview 5 egentligen Basiccolour.
 
Spectraview profiler kan du inte använda till en MBP. Endast till NECs skärmar. Till MBP använder du den medföljande programvaran.

mvh
CF

Spectraview Profiler är samma program som Basiccolor Display. Om du har en NEC-skärm ansluten till din dator kan du faktiskt också kalibrera din inbyggda skärm. Basiccolor gör ett utmärkt jobb vid kalibrering av en laptop-skärm.
 
Spectraview Profiler är samma program som Basiccolor Display. Om du har en NEC-skärm ansluten till din dator kan du faktiskt också kalibrera din inbyggda skärm. Basiccolor gör ett utmärkt jobb vid kalibrering av en laptop-skärm.
Hej Stefan !

Skulle du vilja hjälpa mig med hur man bör gå tillväga för att koppla sin laptop till skärmen/datorn för att kunna kalibrera den med Spectraview Profiler ? Jag har en NEC-skärm (Spectrawiev 241 (?)) och som jag nämnt, en gammal laptop och skulle gärna vilja pröva och kalibrera den, för att se hur resultatet utfaller. Jag har försökt att koppla dom samman med en HDMI- kabel. men det föll inte ut till belåtelse, så till vida att datorn (den stattionära) och laptopen kommunicerade inte med varandra. Är det en vanlig USB-kabel man skall använda, eller vad för kabel/sammankoppling ?

Tacksam om du kan räta ut frågetecknen I detta spörsmål, för mig (och alla andra, som kan vara intresserade att kalibrera sin laptop, I den mån det nu låter sig göras).

Mvh;

Tony.
 
Du måste koppla NEC-skärmen direkt till den bärbara datorn. Att koppla ihop datorerna hjälper inte (och går inte att göra på det sett du beskriver).
 
Du måste koppla NEC-skärmen direkt till den bärbara datorn. Att koppla ihop datorerna hjälper inte (och går inte att göra på det sett du beskriver).
Hej Afe och tack för svar !

Skall jag sammankoppla skärmen och laptopen med en HDMI-kabel då ? Och behöver jag inte installera Spectraview programmet på laptopen ?

Jag har försökt att göra det, men då frågar dom efter en produktnyckel (som jag inte har).

Utveckla gärna mer i detalj hur jag skall gå till väga, jag är som du förstår, inte direkt kunnig vad det gäller datorer ;-).
 
Ja, du måste koppla ihop dem med t.ex. HDMI (om både skärm och dator har det). Och ja, du behöver installera Spectraview på den bärbara (och ha tillgång till produktnyckel).
 
Skulle man inte kunna tänka sig de kloka gubbarna som orerat här, även kommer ned till de problem som trådskaparen vill ha hjälp med?


/Kjell
 
Ja, du måste koppla ihop dem med t.ex. HDMI (om både skärm och dator har det). Och ja, du behöver installera Spectraview på den bärbara (och ha tillgång till produktnyckel).
Jaha, då är det bara till att glömma kalibrering av min laptop då. HDMI-kabel har jag, och laptopen har en HDMI anslutning, men någon produktnyckel har jag inte, trots (eller kanske just därför) att programmet kom tillsammans med skärmen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.