Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärmkalibrering m i1 Display Pro

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för förtydligandet - jag vill förstås inte pådyvla dig någon felaktig utsago! :)

Men som sagt, jag tror inte att det är denna inställning som är avgörande för trådskaparen. Min erfarenhet är att inställning för perceptuell och relative ger relativt små skiftningar i resultatet. Om jag förstår Björn rätt är avvikelsen mycket kraftig.

Min gissning är att problemet är att färghanteringen är påslagen både i Lightroom och i skrivarens drivrutin.

Möjligen har det ju också blivit något knas på fliken "färghantering" för skrivaren i Windows färghantering. Där har jag för min skrivare "automatiskt val (rekommenderas)" .

Försöker få loss en stund för att se om jag kan få tid att kolla basinställningarna.
Min första konkreta fråga är HUR VET JAG om färghanteringen är påslagen i skrivarens drivrutin?

Gör som du föreslagit lite längre fram i diskussionen: Via Skriv ut knappen ner till hö i LR väljer jag skrivare, därefter egenskaper, då kommer dialogruta med 4 flikar: Huvudgrupp, Utskriftsformat, Profiler, Underhåll

Under Huvudgruppfliken väljer jag papperstyp, papperskälla, Utskriftskvalitet, Färg/Intensitet (automatisk el manuell, brukar ha den på automatisk men väljer jag manuell får jag en kryssruta om jag vill aktivera ICM (Windows Image Color Management och det har jag ingen aning om) Har för mig du skrev att du brukar välja automatisk och då kommer inga färginställningar alls upp.
Nästa flik, Utskriftsformat, handlar just bara om format, ev ramar mm sånär som på en sak, trycker jag på knappen Utskriftsalternativ så får jag en kryssruta jag kan fylla i "Avvakta ICM krävs av programmet" HUR GÖR JAG MED DEN?
Under fliken Profiler finns bara en sammanfattning av aktuella inställningar resp standardinställningar, såvitt jag förstår kan jag inte göra några val där.
Sista fliken Underhåll handlar just om underhåll, av munstycken mm samt val av driftsalternativ - energisparlägen o dyl.
Det är vad som finns - JAG FÖRSTÅR VARKEN hur jag ser om färghanteringen i skrivarens drivrutijn är avslagen el inte, inte heller hur jag slår av den om den är på?
 
Om jag däremot går in just via kontrollpanelen, väljer skrivaren och sen väljer Egenskaper för skrivare får jag upp en dialogruta som innehåller mkt mer, den rymmer 7 olika flikar. Här väljer jag förstås Färghantering

Trots att jag går in via min skrivare är första valet i dialogrutan att välja vilken enhet jag ska titta på. Alltid när jag går in så står bildskärmen som vald i rullgardinsmenyn och innan jag kommer till huvudfrågan om skrivaren så vill jag fråga om kryssrutan som finns där "Använd mina inställningar för den här enheten". SKA DEN VARA IKRYSSAD ?(gäller alltså bildskärmen)
Därefter vidare till skrivaren - och när jag valt enheten skrivare i9950 i rullgardinsmenyn kommer försdt en ikryssningsfråga igen "Använd mina inställningar för den här enheten". När den är ikryssad kommer frågan om Profilval upp och jag kan välja automatisk (som rekommenderas). Jag kan dock välja ngn av de 5 uppräknade profilerna istället, liksom att lägga till nya profiler. Är den rutan inte ikryssad måste jag välja en av de 5 profiler som finns uppräknade BJ Color Printer Profile 2000; Canon i9950 med olika pappersbeteckningar. Då kan jag inte gå in och lägga till nya profiler utan måste välja en av dessa fem.

Jag är väl trög, men jag VET INTE VILKET AV ALLA DESSA VAL SOM ÄR ATT INTE HA SKRIVARENS FÄRGHANTERING PÅ? Mkt tacksam för hjälp!
 
Här verkar finnas mkt användbar info. Justina har jag ett gäng barnbarn hemma ett par:dar så det blir inget gjort förrän på tisdag, men jag är tacksam för info .
Först vill jag säga att jag skrivit ut ganska mkt tidigare, med LR o min Canon i9950 o det har funkatbbra för det mesta, särskilt sen jag skaffat kakibratorn. Hittills har jag alltid låtitvfärghanteringennskötas av skrivaren o det har fungerat vare sig jag kört glossy, satin el matt. Nu när jag börjat prova andra inst efter synpunkter härvarande jag blivit tveksam om jag ställer in rätt överhuvudtaget. Jag bör
Jag behöver helt enkelt lite systematiskt gånigenom hur jag ställer in både LR resp skrivaren för att veta att jag har grundinställningsrnavrätt (vet att det går att göra på olika sätt men just därför behöver jag veta att jag gör inställningar som "passar ihop". Ursäkta språket men jagvskriver på enbiPad som hela tiden väljer egna ord/stavningar

Ser att du redan har svarat på några av frågorna jag nyss ställde. När jag går in via Skriv ut(LR)/ Skrivare/ Egenskaper, väljer fliken Huvudgrupp och gör som du säger, väljer Manuell och därefter Ställ in (Set) så följer jag med så långt. Sen finns det däremot inget som motsvarar Matching None/ ingen. Däremot har jag frågan Aktivera ICM (Windows Image Color Management) . Ska den vara ikryssad eller inte?
 
Ser att du redan har svarat på några av frågorna jag nyss ställde. När jag går in via Skriv ut(LR)/ Skrivare/ Egenskaper, väljer fliken Huvudgrupp och gör som du säger, väljer Manuell och därefter Ställ in (Set) så följer jag med så långt. Sen finns det däremot inget som motsvarar Matching None/ ingen. Däremot har jag frågan Aktivera ICM (Windows Image Color Management) . Ska den vara ikryssad eller inte?

Med risk för att upplevas som tjatig, gör ett sista inlägg för ikväll. Valde Manuell och klickade i Aktivera ICM, DÅ började det likna ngt! Ser ganska hyfsat ut. TACK FÖR ALL HJÄLP!
 
Jag är väl trög, men jag VET INTE VILKET AV ALLA DESSA VAL SOM ÄR ATT INTE HA SKRIVARENS FÄRGHANTERING PÅ? Mkt tacksam för hjälp!

Den fliken som heter "Färghantering" som du når från kontrollpanelen-skrivare är samma inställnings som du kan nå direkt från kontrlollpanelen-färghantering.

För din skärm - ja där skall du kryssa i "Använd mina inställningar" och då bör den profil som du skapaat med din profilering vara vald som standard.

För skrivarna - där skall du INTE kryssa i "Använd mina inställningar".

Så har i alla fall jag det.
 
Med risk för att upplevas som tjatig, gör ett sista inlägg för ikväll. Valde Manuell och klickade i Aktivera ICM, DÅ började det likna ngt! Ser ganska hyfsat ut. TACK FÖR ALL HJÄLP!

Hmmm, jag tror detta är fel. När jag började skriva ut så tyckte jag också att det kändes rätt att ha denna ikryssad, men när jag började med Lightroom och insåg att jag där skulle välja rätt profil i programmet så är jag av den uppfattningen att ICM inte skall vara aktiverat i skrivardrivrutinen. Hoppas någon kunnig kan konfirmera detta.

Så här står det i hjälpfilen

https://helpx.adobe.com/lightroom/h...s.html#specify_options_in_the_print_job_panel

Och här är en liknande text för Lightroom 1.0 som kommer upp när jag googlade

http://livedocs.adobe.com/en_US/Lig...t=WS05D9634F-E1DD-4bf8-8496-717B30201637.html

Och ytterligare en

http://www.redrivercatalog.com/prof...profiles-lightroom-epson-desktop-windows.html

Vet inte alls om dessa stämmer, men om du googlar lite till så har du nog läsning för kvällen! :)

EDIT: Jag kanske använder fel terminologi ovan när jag skriver ICM. Jag lägger upp en skärmbild på hur det ser ut i min drivrutin.

Kommer strax, nedan.
 
OK, så här ser det ut för mig:
 

Bilagor

  • Main.jpg
    Main.jpg
    67.2 KB · Visningar: 44
  • Kvalitet.jpg
    Kvalitet.jpg
    32.7 KB · Visningar: 43
  • Matching.jpg
    Matching.jpg
    40.9 KB · Visningar: 49
Hmmm, jag tror detta är fel. När jag började skriva ut så tyckte jag också att det kändes rätt att ha denna ikryssad, men när jag började med Lightroom och insåg att jag där skulle välja rätt profil i programmet så är jag av den uppfattningen att ICM inte skall vara aktiverat i skrivardrivrutinen. Hoppas någon kunnig kan konfirmera detta.

Så här står det i hjälpfilen

https://helpx.adobe.com/lightroom/h...s.html#specify_options_in_the_print_job_panel

Och här är en liknande text för Lightroom 1.0 som kommer upp när jag googlade

http://livedocs.adobe.com/en_US/Lig...t=WS05D9634F-E1DD-4bf8-8496-717B30201637.html

Och ytterligare en

http://www.redrivercatalog.com/prof...profiles-lightroom-epson-desktop-windows.html

Vet inte alls om dessa stämmer, men om du googlar lite till så har du nog läsning för kvällen! :)

EDIT: Jag kanske använder fel terminologi ovan när jag skriver ICM. Jag lägger upp en skärmbild på hur det ser ut i min drivrutin.

Kommer strax, nedan.

Har nu kollat att jag har samma inställningar som du både i LR och skrivarens drivrutin och det har jag, sånär som sista bilden, där jag inte har två flikar i dialogrutan Manuell Färgjustering men säkert med samma manuella inställningar av Cyan, Magenta, Gul och Svart resp Intensitet (vilka jag inte rör) men nedanför dessa har möjligheten att klicka i Aktivera ICM (Windows Image Color Management ) . Jag har, liksom igårkväll, nu provat båda valen och när ICM inte är aktiverat blir bilderna starkt rödfärgade, när ICM är akltiverat blir bilden (ett studioporträtt) alldeles urtmärkt
 
Har nu kollat att jag har samma inställningar som du både i LR och skrivarens drivrutin och det har jag, sånär som sista bilden, där jag inte har två flikar i dialogrutan Manuell Färgjustering men säkert med samma manuella inställningar av Cyan, Magenta, Gul och Svart resp Intensitet (vilka jag inte rör) men nedanför dessa har möjligheten att klicka i Aktivera ICM (Windows Image Color Management ) . Jag har, liksom igårkväll, nu provat båda valen och när ICM inte är aktiverat blir bilderna starkt rödfärgade, när ICM är akltiverat blir bilden (ett studioporträtt) alldeles urtmärkt

Men har du då samma inställning i Lightroom, det vill säga att Lightroom ska hantera färgerna?

Stefan
 
Men har du då samma inställning i Lightroom, det vill säga att Lightroom ska hantera färgerna?

Stefan

Jag tror Björn skriver att han samma inställningar som jag har i Lightroom, men profilen måste ju förstås vara en annan.

Björn, vad heter profilen som du har valt i Lightroom?

En dubbelkoll, de inställningar som du talar om för skrivare, du har verifierat dessa innifrån Litgthroom, genom att gå på "Printer" och där välja egenskaperna? Eller har du gått direkt från Windows kontrollpanel?
 
Jag tror Björn skriver att han samma inställningar som jag har i Lightroom, men profilen måste ju förstås vara en annan.

Björn, vad heter profilen som du har valt i Lightroom?

En dubbelkoll, de inställningar som du talar om för skrivare, du har verifierat dessa innifrån Litgthroom, genom att gå på "Printer" och där välja egenskaperna? Eller har du gått direkt från Windows kontrollpanel?

Har nu kört barnbarnen till Sthlm, sitter själv på Kulturama för kvällens Fotokurs. Alltså har jag ingen dator till hands. Men visst, nu försökte jag ju följa era förslag så nu har jag INTE LR på att skrivaren hanterar färgerna. Nu valde jag en av canonprofilerna, tror det var den första, Canon i9950 SP1, i varje fall valde jag den som skulle vara för det super glossy II eller vad det nu hette
 
Jag tror Björn skriver att han samma inställningar som jag har i Lightroom, men profilen måste ju förstås vara en annan.

Björn, vad heter profilen som du har valt i Lightroom?

En dubbelkoll, de inställningar som du talar om för skrivare, du har verifierat dessa innifrån Litgthroom, genom att gå på "Printer" och där välja egenskaperna? Eller har du gått direkt från Windows kontrollpanel?

Dom inställningarna vi pratar om nu har jag gått till via LR, Skriv ut, min fotoskrivare i9950, Egenskaper, färghantering manuell, och Ställ in och så kryssat i rutan för Aktivera ICM
 
OK, då verkar det ju som du gör allt rätt.

Det är märkligt att du får bra resultat med ICM ikryssat men dåligt resultat med de avaktiverat. Det borde ju vara tvärtom....

Det kan ju vara så, som Stefan är inne på, att den profil som Canon levererat är dålig.

Men det är ändå lite för mycket slump att en felaktig inställning ger bättre resultat än en korrekt....

Underliga äro datorernas vägar....

Lycka till på kursen!
 
Men det är ändå lite för mycket slump att en felaktig inställning ger bättre resultat än en korrekt....

Underliga äro datorernas vägar....

Lycka till på kursen!

Det tråkigaste med datorer är ju att de gör precis vad vi ber dem om att göra. Så om vi ber om fel sak så blir resultatet dåligt. Sedan kan ju de som programmerar göra det enklare eller svårare.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.