Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärmkalibrering m i1 Display Pro

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Skaffade för ett tag sen en X-rite skärmkalibrator Display Pro.
Efter ha kört den tycker jag det är lättare att få ut färgriktiga printar på min Canon i9950.
Nu har jag dock fått problem igen och printarna blir avsevärt mer färgintensiva (mättade) än skärmen
(NEC LCD 2690 WUXi) när jag printar ut från LR. (Intressant är att när jag skriver ut från LR så har jag kryssat i förhandsvisning och när den kommer kan jag se att färgerna är alldeles för mättade, så den förhandsvisningsbilden stämmer bättre med den färdiga printen, men den kan jag ju aldrig använda för att ställa in LR med). Även kontrasten är lite högre, men det är intensiteten som är problemet Har just kalibrerat om men samma problem. Nu undrar jag om jag fattat det här med kalibrering rätt:

Så här gör jag
! Öppnar programmet i1-profiler
2 Hänger på kalibratorn
3 Ställer in kontrast o ljusstyrka manuellt enl anvisningarna i programmet
4 Kör därefter display-mätningen

När jag gjort detta har jag trott att programmet ställt in skärmen så att den (någorlunda) ska stämma med det jag skriver ut. Men jag har börjat undra - har programmet nu bara tagit fram en färgprofil som finns lagrad nånstans i datorn och som jag på ngt sätt manuellt ska mata skrivaren med tex?
 
Skärmkalibreringen fixar ju så att det du ser på skärmen är "rätt".

För att sedan få ut samma sak på skrivaren så krävs rätt profil även där.

Om du använder Lightroom för att skriva ut så:

1) Slå av färghanteringen i skrivarens drivrutin. Du hittar den någonstans under färghantering-egen-ingen om jag minns rätt.

2) I Lightroom, se till att välja att Lightroom skall hantera färgerna.

3) Se till att i Lighrrom välja rätt profil för din skrivare och det papper du använder

Om du har gjort detta så bör du hamna någorlunda rätt. Att få 100% överensstämmelse mellan skärm och print är nästan omöjligt - det handlar ju trots allt om två helt olika media - men du bör kunna hamna ganska nära.
 
när jämför din utskrift med skärmen visar den betydligt mer mättnad i färgerna än vad skärmen visar. När du jämför utskriften vad har du för belysning i rummet? om du tex gör det nu på senhösten så är det oftast mörkare inne o du kanske har glödlampsljus inne i rummet o då kommer du se en utskrift som ser betydligt varmare med färger än vad du ser på skärmen.
Omgivningsljus o färg på väggar tak ändrar helt utseendet/ vad man ser i jämförelse på färgerna på utskriftenmed skärmen.

Betrakningsljus o omgivningsljus påverar väldigt mycket.
 
. (Intressant är att när jag skriver ut från LR så har jag kryssat i förhandsvisning och när den kommer kan jag se att färgerna är alldeles för mättade, så den förhandsvisningsbilden stämmer bättre med den färdiga printen, men den kan jag ju aldrig använda för att ställa in LR med).

Tänkte kommentera denna parentes.

Jag har också en Canon skrivare och den förhandsvisning som drivrutinen visar är vad jag förstår inte alls färghanterande. Så på min wide gamut skärm som är profilerad blir förhandsvisningen kraftigt övermättad och långt, långt ifrån vad printen verkligen blir. Jag använder förhandsvisningen bara för att se att jag har gjort rätt med layouten (placering, liggande, stående etc) .

Om din utskrift blir lika som Canons förhandsvisningen - ja då tror jag det är något som är fel!

Vad har du för inställningar under "Color Managment" i Lightrooms print modul?
 
Intressant är att när jag skriver ut från LR så har jag kryssat i förhandsvisning och när den kommer kan jag se att färgerna är alldeles för mättade, så den förhandsvisningsbilden stämmer bättre med den färdiga printen, men den kan jag ju aldrig använda för att ställa in LR med

Om det är softproofingen du syftar på (Korrektur på skärm), så är det precis den du ska använda och jämföra med skärmbilden utan softproofing för att kunna korrigera så att utskriften ser ut som skärmen. För att det ska fungera jobbar du naturligtvis med din utskriftsprofil i ett färghanterat flöde.

Här är några filmer av Andrew Rodney för softproofing i LR4:

http://digitaldog.net/files/LR4_softproof.mov
http://digitaldog.net/files/LR4_softproof2.mov
 
Tänkte kommentera denna parentes.

Jag har också en Canon skrivare och den förhandsvisning som drivrutinen visar är vad jag förstår inte alls färghanterande. Så på min wide gamut skärm som är profilerad blir förhandsvisningen kraftigt övermättad och långt, långt ifrån vad printen verkligen blir. Jag använder förhandsvisningen bara för att se att jag har gjort rätt med layouten (placering, liggande, stående etc) .

Om din utskrift blir lika som Canons förhandsvisningen - ja då tror jag det är något som är fel!

Vad har du för inställningar under "Color Managment" i Lightrooms print modul?

Jag funderar också på just detta. I LR:s utskriftsmodul sätter jag alltid Färghantering på Hanteras av skrivare, vilket är vad Kelby´s och andras böcker rekommenderar. Men du rekommenderar att LR ska hantera färgerna?
 
Tänkte kommentera denna parentes.

Jag har också en Canon skrivare och den förhandsvisning som drivrutinen visar är vad jag förstår inte alls färghanterande. Så på min wide gamut skärm som är profilerad blir förhandsvisningen kraftigt övermättad och långt, långt ifrån vad printen verkligen blir. Jag använder förhandsvisningen bara för att se att jag har gjort rätt med layouten (placering, liggande, stående etc) .

Om din utskrift blir lika som Canons förhandsvisningen - ja då tror jag det är något som är fel!

Vad har du för inställningar under "Color Managment" i Lightrooms print modul?

Fortsätter där jag slutade. Först vill jag bara säga att jag heller aldrig använt förhandsvisningen för ngt annat än för att kolla lay-outen. Det var mer en tillfällighet att jag igår kväll noterade att förhandsvisningen visade en starkt övermättad bild, ungefär som utskrifterna nu blir, medan detta alltså inte alls framgår av LR-visningen.
Tillbaka till din fråga på förinställningar under color management. Som jag nyss sa i det första svaret kör jag normalt alltid på Färghantering Hanteras via skrivare. Det har ju som sagt fungerat för mig tidigare, och det trots att jag noterat men aldrig förstått mig på kommentaren (uppmaningen) som står alldeles intill
"När du väljer "Hanteras via skrivare" ska du tänka på att aktivera färghanteringen i skrivarens drivrutin-dialogruta".
Gjorde nu ett nytt försök att hitta där jag kan göra det valet, aktivera/avaktivera. Gick via kontrollpanelen/ skrivare in på min skrivare och valde egenskaper. Där fanns en flik "färghantering" och när denna valts en knapp färghantering som jag klickade i. Därvid kom ytterligare en dialogruta upp med tre flikar, Enheter, Alla profiler resp Avancerat. Jag valde Enheter och på nästa bild kom då överst en rullgardin där det stod Enheten : Bildskärm 1. Allmän PnP ATI Radeon HD 4800 Series
Under detta fanns en ruta som var ikryssad för Använd mina inställningar för den här enheten

Jag provade att klicka ur den, och när jag då gick tillbaka till LR och det porträtt jag har jobbat med nu när det blir fel så visar LR också en starkt övermättad bild. Tänkte jag skulle kolla med dig innan jag går vidare, men det känns naturligt nu att med den där kryssrutan urklickad gå till mitt porträtt i LR (som med denna inställning också har för hög färgmättnad), korrigera om till lagom färgmättnad md bibehållen inställning och så skriva ut.
Hälsningar/ Björn T
 
Jag funderar också på just detta. I LR:s utskriftsmodul sätter jag alltid Färghantering på Hanteras av skrivare, vilket är vad Kelby´s och andras böcker rekommenderar. Men du rekommenderar att LR ska hantera färgerna?

Det ska
Inte bli någon större skillnad på dessa alternativ, om du gör allt rätt. Men jag är rätt övertygad om att alla som kan något om färghantering rekommenderar att man låter Lightroom sköta detta. Fördelarna är ju att man kan skapa en mall i lightroom med alla inställningar sparade. Underlättar en hel del.
 
Tänkte kommentera denna parentes.

Jag har också en Canon skrivare och den förhandsvisning som drivrutinen visar är vad jag förstår inte alls färghanterande. Så på min wide gamut skärm som är profilerad blir förhandsvisningen kraftigt övermättad och långt, långt ifrån vad printen verkligen blir. Jag använder förhandsvisningen bara för att se att jag har gjort rätt med layouten (placering, liggande, stående etc) .

Om din utskrift blir lika som Canons förhandsvisningen - ja då tror jag det är något som är fel!

Vad har du för inställningar under "Color Managment" i Lightrooms print modul?

Hoppas jag inte dränker dig med info men kollade just med att välja min skrivare i rullgardinsmenyn där det först stod Bildskärm 1. Allmän........ och där fanns mkt riktigt en kryssruta för "Använd mina inställningar för den här enheten" och den var inte ikryssad. Istället såg det ut som färgprofil hanterades automatiskt (rekommenderas)
 
Det ska
Inte bli någon större skillnad på dessa alternativ, om du gör allt rätt. Men jag är rätt övertygad om att alla som kan något om färghantering rekommenderar att man låter Lightroom sköta detta. Fördelarna är ju att man kan skapa en mall i lightroom med alla inställningar sparade. Underlättar en hel del.

Om jag vill att LR ska hantera färgerna ska jag förstås INTE välja Färghantering hanteras av skrivare. Men det finns ju inget alt i LR som bara heter Hanteras av LR, då måste jag välja en specifik profil. Jag har provat dom som ligger direkt i listan
BJ Color Printer Profile 2000
Canon i9950 MP1
" " PR1
PR2
SP1
IGPGP11_CANi9950_PPPGn
sRGB IEC61996-2.1

utan framgång, det blir helt fel färger
 
Gick via kontrollpanelen/ skrivare in på min skrivare och valde egenskaper. Där fanns en flik "färghantering" och när denna valts en knapp färghantering som jag klickade i.

Det är på fel flik.

Det går att ställa om via kontrollpanelen men jag tycker det kan vara dumt. Då ändrar man för alla program och det kan ju vara så att man även skriver ut från andra program där man vill att skrivaren skall hantera färger.

Jag gör så här:

I Lightrrom print modul - klicka nere till höger "Printer.."

Välj rätt skrivare och klicka på knappen "Egenskaper..."

På första fliken (main eller allmänt) se till att color/Intensity är "Manual" och klicka på knappen Set och klicka på flicken Matching och välj None/Ingen. Stäng dialogrutorna med OK tills du är tillbaka i Lightroom.

I Color Managmen, välj profile - och här blir det knepigt. Du skall välja den som passar din skrivare OCH ditt papper. Canon i9950 MP1 skall du alltså välja om du kör på Matte Photo Paper. Siffran 1 står för att du skall välja High Quality (bredvid där vi valde color-manual).

Vidare kan man välja mellan perceptual och relative, jag har hoppat lite framåt tillbaka. Kellby rekommenderar en sak, Stefan en annan (om jag minns rätt). Jag kör numera med Perceptual och tycker det funkar.
Sedan är det bara att trycka på print och hålla tummarna! :)

Här följer en lista över Canons förkortningar för papper - jag har sammanställt den från olika källor så jag är inte hundra på att den stämmer men jag tror det är korrekt.

GL = Glossy Photo Paper
MP = Matte Photo Paper
PR = Photo Paper Pro
SG = Photo Paper Plus Semi-Gloss
SP = Photo Paper Plus Glossy
GL = Photo Paper Plus Glossy II
PT = Photo Paper Pro Platinum

Sannolikt har du inte alla dessa profiler eftersom din skrivare är lite äldre än några av dessa papperssorter - tror jag.

Om det funkar med utskriften så se till att spara den som en User Template. Jag har ett 20 tal olika varianter sparade för olika storlekar och papperssorter. Lightroom sparar även skrivarens inställningar så därför funkar det alltså att ha en inställning default i WIndows (färghantering i skrivaren) men enkelt få en annan när du skriver ut från Lightroom (ingen färghantering i skrivaren).
 
Vidare kan man välja mellan perceptual och relative, jag har hoppat lite framåt tillbaka. Kellby rekommenderar en sak, Stefan en annan (om jag minns rätt). Jag kör numera med Perceptual och tycker det funkar. Sedan är det bara att trycka på print och hålla tummarna! :)
Du kan ju testa vilken av perceptual eller relative colorimetric som ser bäst ut via Lightrooms softproof, varför använder du inte det? Varken Kelby eller Stefan kan rekommendera något i detta fallet eftersom det beror helt på bilden!
 
Du kan ju testa vilken av perceptual eller relative colorimetric som ser bäst ut via Lightrooms softproof, varför använder du inte det? Varken Kelby eller Stefan kan rekommendera något i detta fallet eftersom det beror helt på bilden!

Tack för tipset. Jag skriver ut ganska sällan och tidigare fanns ju inte soft proof i Lighroom och då var man ju tvungen att köra trial & error.

Jag är tämligen säker på at Kelby i sin bok (för LR 3) berör ämnet och skriver någon om att han föredrar den ena metoden av någon anledning som jag glömt.

Tror också att vi diskuterat det även här på fotosidan och att Stefan då hade en annan uppfattning, men minnet är svagt...

Nåväl, det är ju inte här som Björns problem ligger.
 
Du kan ju testa vilken av perceptual eller relative colorimetric som ser bäst ut via Lightrooms softproof, varför använder du inte det? Varken Kelby eller Stefan kan rekommendera något i detta fallet eftersom det beror helt på bilden!

Helt rätt, och jag har nog aldrig sagt att man alltid ska använda den ena eller andra metoden. Idéen är ju att du använder relativ kolorimetrisk återgivning när du har bilder med låg eller normal färgmättnad och perceptuell återgivning när du har bilder med hög färgmättnad. När jag skriver ut via skrivardrivrutinen använder jag oftast relativ kolorimetrisk återgivning. När jag skriver ut via ImagePrint, vilket jag oftast använder, använder jag oftast perceptuell.
 
Helt rätt, och jag har nog aldrig sagt att man alltid ska använda den ena eller andra metoden. Idéen är ju att du använder relativ kolorimetrisk återgivning när du har bilder med låg eller normal färgmättnad och perceptuell återgivning när du har bilder med hög färgmättnad. När jag skriver ut via skrivardrivrutinen använder jag oftast relativ kolorimetrisk återgivning. När jag skriver ut via ImagePrint, vilket jag oftast använder, använder jag oftast perceptuell.

Tack för förtydligandet - jag vill förstås inte pådyvla dig någon felaktig utsago! :)

Men som sagt, jag tror inte att det är denna inställning som är avgörande för trådskaparen. Min erfarenhet är att inställning för perceptuell och relative ger relativt små skiftningar i resultatet. Om jag förstår Björn rätt är avvikelsen mycket kraftig.

Min gissning är att problemet är att färghanteringen är påslagen både i Lightroom och i skrivarens drivrutin.

Möjligen har det ju också blivit något knas på fliken "färghantering" för skrivaren i Windows färghantering. Där har jag för min skrivare "automatiskt val (rekommenderas)" .
 
Min gissning är att problemet är att färghanteringen är påslagen både i Lightroom och i skrivarens drivrutin.

.

Det första man vill ha koll på är ju om man valt rätt profil för det papper och den skrivare som man använder. Steg 2 är att välja att avaktivera skrivardrivrutinens färghantering, steg 3 är att välja rätt mediainställning. Blir det inte bra då är det antagligen en dålig skrivarprofil, vilket är vanligare än man tror.
 
Om det är softproofingen du syftar på (Korrektur på skärm), så är det precis den du ska använda och jämföra med skärmbilden utan softproofing för att kunna korrigera så att utskriften ser ut som skärmen. För att det ska fungera jobbar du naturligtvis med din utskriftsprofil i ett färghanterat flöde.

Här är några filmer av Andrew Rodney för softproofing i LR4:

http://digitaldog.net/files/LR4_softproof.mov
http://digitaldog.net/files/LR4_softproof2.mov

Vaddånsoftproofing, jag talar om dialogrutan som poppar upp om jag kryssat i förhandsvisning i printerdialogrutan
 
Det är på fel flik.

Det går att ställa om via kontrollpanelen men jag tycker det kan vara dumt. Då ändrar man för alla program och det kan ju vara så att man även skriver ut från andra program där man vill att skrivaren skall hantera färger.

Jag gör så här:

I Lightrrom print modul - klicka nere till höger "Printer.."

Välj rätt skrivare och klicka på knappen "Egenskaper..."

På första fliken (main eller allmänt) se till att color/Intensity är "Manual" och klicka på knappen Set och klicka på flicken Matching och välj None/Ingen. Stäng dialogrutorna med OK tills du är tillbaka i Lightroom.

I Color Managmen, välj profile - och här blir det knepigt. Du skall välja den som passar din skrivare OCH ditt papper. Canon i9950 MP1 skall du alltså välja om du kör på Matte Photo Paper. Siffran 1 står för att du skall välja High Quality (bredvid där vi valde color-manual).

Vidare kan man välja mellan perceptual och relative, jag har hoppat lite framåt tillbaka. Kellby rekommenderar en sak, Stefan en annan (om jag minns rätt). Jag kör numera med Perceptual och tycker det funkar.
Sedan är det bara att trycka på print och hålla tummarna! :)

Här följer en lista över Canons förkortningar för papper - jag har sammanställt den från olika källor så jag är inte hundra på att den stämmer men jag tror det är korrekt.

GL = Glossy Photo Paper
MP = Matte Photo Paper
PR = Photo Paper Pro
SG = Photo Paper Plus Semi-Gloss
SP = Photo Paper Plus Glossy
GL = Photo Paper Plus Glossy II
PT = Photo Paper Pro Platinum

Sannolikt har du inte alla dessa profiler eftersom din skrivare är lite äldre än några av dessa papperssorter - tror jag.

Om det funkar med utskriften så se till att spara den som en User Template. Jag har ett 20 tal olika varianter sparade för olika storlekar och papperssorter. Lightroom sparar även skrivarens inställningar så därför funkar det alltså att ha en inställning default i WIndows (färghantering i skrivaren) men enkelt få en annan när du skriver ut från Lightroom (ingen färghantering i skrivaren).

Här verkar finnas mkt användbar info. Justina har jag ett gäng barnbarn hemma ett par:dar så det blir inget gjort förrän på tisdag, men jag är tacksam för info .
Först vill jag säga att jag skrivit ut ganska mkt tidigare, med LR o min Canon i9950 o det har funkatbbra för det mesta, särskilt sen jag skaffat kakibratorn. Hittills har jag alltid låtitvfärghanteringennskötas av skrivaren o det har fungerat vare sig jag kört glossy, satin el matt. Nu när jag börjat prova andra inst efter synpunkter härvarande jag blivit tveksam om jag ställer in rätt överhuvudtaget. Jag bör
Jag behöver helt enkelt lite systematiskt gånigenom hur jag ställer in både LR resp skrivaren för att veta att jag har grundinställningsrnavrätt (vet att det går att göra på olika sätt men just därför behöver jag veta att jag gör inställningar som "passar ihop". Ursäkta språket men jagvskriver på enbiPad som hela tiden väljer egna ord/stavningar
 
OK, du får återkomma när du slängt ut de barnbarnen och får lite lugn och ro igen! :)

Själv ger jag mig på tisdag iväg för att odla min andra hobby - golf i soliga Spanien, så då slipper du mina försök till råd! ;)
 
OK, du får återkomma när du slängt ut de barnbarnen och får lite lugn och ro igen! :)

Själv ger jag mig på tisdag iväg för att odla min andra hobby - golf i soliga Spanien, så då slipper du mina försök till råd! ;)

Tvärtom. du har bra, praktiska synpunkter och det känns som du förstår mina frågeställningar - det är ju inte bara färghantering jag har haft uppe. Få se om jag hinner prova ngt innan du sticker - hoppas fö du får en fin golfresa!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.