Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärminställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

skalmac

Aktiv medlem
Hej, vissa bilder upplevs som väldigt mörka eller ljusa, beroende på vilken skärm/dator man kollar på, finns det ingen "testbild" som gamla tiders på TV, som man kan gå in på och ställa in rätt ljus/mörker och färger/kontrast? eller är det visuelt vad man tycker?

Laddade upp bilder hemma, och sedan på jobbet såg dom väldigt ljusa ut!

För bilder som ska publiceras på webben rekommenderas gamma 2,2. Däremot varierar nog kompromissen mellan ljusstyrka och kontrast lite efter smak. Personligen anser jag att många har för hög kontrast och för kall vitpunkt.

Jag har en hemsida som diskuterar lite om det. Som alla andra sidor är den under ständig revidering :)

Jag har också haft problem med vilka inställningar jag ska använda, kalibrering osv.
Har använt Adobe Gamma för kalibreringen. Hittas på kontrollpanelen. Där finns steg för steg med bla lite olika "testbilder" för att ställa in gamma, brightness osv.

Sedan tyckte jag att siten

http://www.computer-darkroom.com/

har hjälpt mig mycket. Finns massor med information om kalibrering och hur man får skärm-skanner-skrivare mm att funka ihop.

Lycka till

Johan

Här är en bra mätsticka för att kolla gråskalan:

Bilagor

• grayscale.gif
    grayscale.gif
    1.9 KB · Visningar: 974
Jag har gjort två kalibreringsbilder, båda med 11 fält (inkl. svart & vitt). I den här har alla fälten jämt fördelad gråskala.

Bilagor

• jämt fördelad mindre.gif
    jämt fördelad mindre.gif
    4.7 KB · Visningar: 1,266
.. Och den här har den mörkgråaste resp. den ljusgråaste värdena 1,1,1 samt 254, 254, 254 för att verkligen provocera monitorn; övriga fält är jämnt fördelade. Obs; fortfarande 11 fält, även om fält I och XI är extremt svåra att se!

Bilagor

• extrem zon 1 och 9 mindre.gif
    extrem zon 1 och 9 mindre.gif
    4.7 KB · Visningar: 901
Jag hade svårt att hitta någon som jag tyckte skulle passa ihop med det jag förstått av zonsystemet, så jag försökte snickra ihop ovanstående bilderna för att få en pejl på hur min monitor var. Om de går att kalibrera monitorn efter vete sjutton...

/Fredrik

Vill man ha ett enkelt sätt att hålla koll på skärminställningen kan jag ge ett par tips:

1. Kontrasten skall alltid vara inställd på max. Jag pratar nu om de små rattar man hittar på framsidan av skärmen. Kontrasten styr hur de ljusa tonerna skiljer sig åt, med för låg kontrast blir det svårare att skilja nästan vita toner åt på skärmen.

2. Ljushetsinställningen styr hur de väl det går att skilja de mörka tonerna åt. Skapa en egen testbild i Photoshop på följande sätt; Nytt dokument med måtten 500x500 pixlar. Fyll det med svart (RGB 00 00 00). Rita upp en markering som täcker cirka 25-30 % av dokumentet och fyll med nästan svart, RGB 06 06 06. Spara som GIF och öppna bilden i webbläsaren.

Justera ljusheten tills du precis kan se skillnad mellan de två fälten i bilden.

Tänk på att omgivningsljuset påverkar resultatet.

(Vill man följa ISO-standarden för hur starkt omgivningsljuset skall vara vid bildbehandling får inte ljuset vara starkare än att om du mäter mot ett vit papper med kameran inställd på 100 ISO skall du få en exponering av 1/4 och bländare 4. Det är lite halvskumt i rummet det.)

Tja, detta är inte samma som att kalibrera skärmen och karaktisera den med mätinstrument, men som grovinställning fungerar det bra.

Tänk också på att sänka färgtemperaturen från 9300 Kelvin till 6500 Kelvin, annars blir det vita på skärmen alldeles för blått.

Angående färgtemperatur

Jag har köpt mig en ny 19 tums skärm, NEC FE950+. Allting frid, men när det kommer till färgtempen är det trubbel. Jag kan inte ställa in 6500 K utan att skärmen hamnar i ngt standarläge, sRGB, och då tappar jag möjligheten att ställa in ljushet, kontrast mm. Kör alltså skärmen på 7500 K nu istället för det är den närmsta över som jag kan ställa in manuellt. Finns det något sätt att komma runt problemet? Någon som kör samma skärm? Spelar det ngn roll om jag använder 7500 K istället för 6500? Använder en filmscanner och epson 890 skrivare, och vill ha färgerna så rätt som möjligt.
mvh
Johan

men var finns Adobe Gamma, jag har bara LE versionen av Photoshop 5.0 så Gamma kanske inte följer med i den versionen, eller?:confused:

Låter konstigt med din NEC-skärm.

Färgtemperaturen på skärmen avgör hur neutralt det vita återges.

I teorin är idealet 5000 Kelvin men det fungerar absolut inte med ”standardskärmar” som tappar kontrast och ljusstyrka.

Man går mer och mer mot 6500 som standard även om det avviker från ISO-standarden.
(Ger lite för blått men är en bra kompromiss.)

Eller kanske 5700 K eller 6000 K ellr det som fungerar bäst med just den skärm man använder.

I teorin skall du kunna hålla upp ett vitt papper mot skärmen och de vita ytorna skall på skärmen vara lika vita, ingen dragning åt blåare eller gulare.

7500 är bättre än 9300 men fortfarande för blåaktig i det vita.

Ok...

...Nu har jag kyckats ställa in skärmen i 5000k. Jag kunde välja på det och 9300K. Men det ser oerhört "gul" ut. Kan detta stämma. Om jag sedan försöker ställa in den så att jag klarar gråskalorna så blir den väldigt dassig i färgerna. Kan det vara rätt och riktigt?

Väldigt få skärmar klarar av 5000 K.

Att den ser gul ut med dassiga färger är helt normalt eftersom det krävs helt annan kvalitet på en skärm för att få ut 5000 K.

Jag tycker du skall glömma det och försöka hitta ett sätt att få 6500 K.

Annars får du nog köra på 9300 K.

Men, det låter märkligt att du inte har 6500 som standard.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar