Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärmfunderingar...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fjärilen

Aktiv medlem
Hallåsan:)
Ska köpa mig en ny skärm.Är dock osäker på vad jag ska köpa..Jag är så himlarns less på att sitta och fixa med bilder och sen när man skriver ut eller får framkallat så ser bilderna inte alls ut som på skärmen:( Känns verkligen som bortkastad tid.Hur mycket måste man lägga ut för att få något hyfsat?Hade tänkt mig upp till 5000:- Funderar på en ViewSonic Xtreme LCD VX924.
Är den helt fel? Vet inte vad det är man ska titta på,vad som är viktigt osv.Hur gör man för att kallibrera en sån skärm,måste man köpa till ett kallibreringsprogram för flera tusen då?
Är det någon som kan hjälpa mig så är jag verkligen tacksam!

Hej!

Viewsonic VX924 är en utmärkt skärm -- för spelentusiaster. En svarstid på 4 millisekunder är precis vad de behöver.

Men för någon som vill arbeta med foto och ha bra färger är den tyvärr ett lite tveksamt val. Det står ingenstans jag hittade, men sannolikt har den här skärmen bara sexbitars färg (sex nyanser av varje grundfärg istället för åtta), det här är vanligt hos de allra snabbaste spelskärmarna. Dessutom har den inte så stora möjligheter till färgkalibrering -- men det har tyvärr få skärmar för under 5000 kronor.

Vilka skärmar som har riktigt bra och justerbara färger framgår tyvärr oftast inte direkt av specifikationerna, men det finns några ledtrådar:

1) kolla att tillverkaren uppger 16,7 miljoner färger och inte 16,2 -- det senare värdet är ett tecken på sexbitars färg
2) titta på betraktningsvinklarna. Är de mindre än 170/170 (som 160/160 hos VX924) så har skärmen inte den typ av panel du förmodligen vill ha. Kika efter skärmar med 170/170 till 178/178 i betraktningsvinkel.
3) svarstiderna, är de riktigt bra (mindre än 8 millisekunder) så är tyvärr färgerna sällan så där jättebra. De riktigt bra färg-/grafikskärmarna har paneler av ips-typ, sådana har ofta svarstider på 16, 20 eller 25 millisekunder -- men färgerna är i gengäld mycket bra.

Tillverkare som Eizo, Lacie, Nec (inte Accusync-modellerna) eller Viewsonic, har en del riktigt bra modeller. Eizo Flexscan L768 är ett exempel, Nec Multisync LCD1970NX ett annat.

MVH
/Martin

Senaste numret av Mikrodatorn testar TFT för grafiskt bruk. De ligger visserligen över den prisklass du angivit men kan ge en vink ändå...

Tack Niklas,jag får kanske köpa mig en tidning då:)
Jag funderar på dom här två förslagen till skärmar jag fått..Går dom bra att kalibrera?
Sen undrar jag om en ny skärm alltid är kalibrerad som den ska när man får den?
Dumma frågor kanske,men frågar man inget får man inget veta=)

Maria Hedberg (Fjärilen) skrev:
Jag funderar på dom här två förslagen till skärmar jag fått..Går dom bra att kalibrera?

Eizo L768 har en pva-panel med de viktigaste justeringarna: Du kan ändra gamma-värdet, justera vittemperaturen i steg om 500 Kelvin och dessutom kan du justera nivån av rött, grönt och blått var och en för sig -- det kommer du långt med.

Nec LCD1970NX har en ips-panel som väl i teorin är något bättre på färger än Eizons pva-panel, men rent praktiskt är skillnaden mycket liten. den har ungefär samma justeringsmöjligheter som Eizo-skärmen.

Sen undrar jag om en ny skärm alltid är kalibrerad som den ska när man får den?

Kör du med analog bildskärmskabel (traditionell kabel) så bör du som minimum göra en autojustering då och då. Kör du via digital kabel (dvi) så får du exakt den bild grafikkortet skickar, varken mer eller mindre.

I bägge fallen kan du behöva justera för att matcha skärmen mot dina utskrifter, antingen då via en färgprofil i bildbehandlingsprogrammet eller direkt i skärmen (med inställningarna som nämndes ovan).

Dumma frågor kanske,men frågar man inget får man inget veta=)

That's the spirit! :)

Hmm...

Jag går själv i skärmköpartankar men då jag vill ha hög upplösning så räcker inte 19"arna. Är det någon som har något bra tips på skärmar med minst 1600x1200 i upplösning?

Jag har själv länge gått och sneglat på Samsung Syncmaster 214T (jag sitter med en 213T på jobbet som jag trivs bra med). Utifrån vad som har sagts i denna tråd och på andra ställen verkar den bra då den bland annat har:
Hög betraktningsvinkel
Hög kontrast
Bra ljusstyrka
16.7 miljoner färger
(Dock snabb responstid vilket skulle vara oroväckande enligt denna tråd)

Jag har kollegor som har denna skärm, så jag skulle kunna undersöka dess inställningsmöjligheterna. Men finns det något annat jag skulle kunna tänka på att undersöka? Eller ja, har ni något annat tips?

De flesta skärmar med 1600x1200 är bra eller riktigt bra. Det är inte direkt ett budgetsegment och fram till helt nyligen var det svårt att göra tn-paneler större än 19 tum så de flesta skärmar i det här segmentet har mer påkostade paneler.

Samsung 214T är en härlig skärm (liksom dess föregångare 213T), och så även Nec Multisync 2170NX som har exakt samma pva-panel som Samsung-skärmen. Det skulle för övrigt inte förvåna mig om den panelen sitter i fler skärmar från tillverkare som Fujitsu, Dell, HP mfl. Samsung gör väldigt trevliga pva-paneler och många andra märken använder dem.

Det där jag sa om responstid gäller nog mest mindre skärmar (19/17 tum) med svarstider på sisådär 3-6 millisekunder. Med overdrive-teknik och liknande kan de få även fina pva-paneler med 8 millisekunder numera.

En sak du kommer att se med Samsung 214T (och andra liknande skärmar) är att färger bleknar en liten aning när du se på dem i lite vinkel (inte tittar exakt vinkelrät mot skärmen), men det är inte så farligt. Bortsett från det lilla fenomenet fungerar sådana här skärmar bra. Kontrasten är kanonbra, dvs skärmen kan samtidigt teckna både bra vitt och bra svart och det går att se små nyansskillnader både i ljusa och i mörka delar av bilden.

Men kolla inställningsmöjlighterna så de är vad du vill ha.

Ah, då kändes det ju inte som om man var helt fel ute. I de flesta trådar här brukar nästan enbart Eizo nämnas och inte många har pratat om Samsung. Effekten med färgerna och betraktningsvinkeln har jag upplevt med min 213 också. Dock så känns det svårt att hitta en skärm som, för att parafrasera kameravärlden lite, "fullt tecknar ut betraktningscirkeln". Det är ändock avsevärt mycket bättre än skärmen på min bärbara som jag främst sitter och jobbar vid. Om man råkar sitta en liten aning fel när man jobbar med bildbehandling så blir resultatet helt galet :/.

En Samsung 214T är inget dåligt köp nej :) Är du redan medveten om hur färgerna beter sig vid lite vinkel så vet du ju vad du får.

Eizo gör underbara skärmar, det är helt sant. har du budgeten kan till exempel deras L997 varmt rekommenderas. Den är dyrare än Samsungskärmen, men har ips-panel och alla inställningsmöjligheter du kan behöva. En mycket prisvärd skärm för krävande användare.

Vad många inte vet är att även Eizo ibland använder Samsungs pva-paneler: Eizo S2110W och S2410W har pva-paneler från Samsung. Sedan har de förstås Eizos egna och mycket speciella bakgrundsbelysning (u-formade lysrör bakom panelen!) och deras styrelektronik. Men Samsungs pva-paneler används av många, även i riktigt krävande sammanhang.

Har fått ett tips om att Dell Ultrasharp 2005 FPW
ska vara bra.Är det någon annan som har något att säga om den skärmen? Har just beställt dator så det börjar klia i fingrarna efter en skärm men vill inte göra ett förhastat dåligt köp.

Både Dell 2005FPW och deras storasyskon 2405FPW är trevliga och privärda skärmar. De har pva-paneler så det som nämndes ovan om Samsung-skärmen gäller även för dessa.

Bägge de här skärmarna har ganska begränsade färginställningar. Du kan inte ställa vittemperatur eller gamma och du har totalt fyra färglägen att välja på: Tre fasta ("kall", "varm" och sRGB) och ett läge där du själv kan ställa nivåerna på rött, grönt och blått.

Men bredbild är trevligt (2005FPW har bildstorleken 1680x1050, 2405FPW har 1920x1200) och har man lite tur så kör Dell en kampanj på skärmar -- passar man på under en sådan kan man få dem tokbilligt.

MVH
/Martin

Grevture skrev:
1) kolla att tillverkaren uppger 16,7 miljoner färger och inte 16,2 -- det senare värdet är ett tecken på sexbitars färg

MVH
/Martin

Hur går det ihop?

2^8 x 2^8 x 2^8 = 256 x 256 x 256 = 16,777,216

2^6 x 2^6 x 2^6 = 64 x 64 x 64 = 262,144

6 bitar per kanal borde bli mycket färre färger än 16,2 miljoner. Bitsystemet är ju exponentiellt.

Joel Höglund skrev:
Hur går det ihop?

2^8 x 2^8 x 2^8 = 256 x 256 x 256 = 16,777,216

2^6 x 2^6 x 2^6 = 64 x 64 x 64 = 262,144

6 bitar per kanal borde bli mycket färre färger än 16,2 miljoner. Bitsystemet är ju exponentiellt.

Helt korrekt, en sexbitars skärm har egentligen bara ungefär 262000 färger, inte 16,2 miljoner. Men 260000 färger skulle vi uppleva som mycket begränsande, så tillverkarna använder en teknik kallad FRC (Frame Rate Control) som lite förenklat går ut på att man flippar bildpunkter mellan två färgnyanser (60 gånger per sekund) och då lurar ögat att se en tredje färgnyans som bildpunkten egentligen inte kan visa.

Så värdet 16,2 miljoner är ett mycket syntetisk värde och bör tas med en viss nypa salt. Det är rätt fult av tillverkarna att välja ett värde som är så lätt att förväxla med 16,7 miljoner. Något säger mig att de inte valt den siffran av en slump ...

Även avancerade åttabitars skärmar (t.ex. från Eizo) använder FRC-teknik för att man ska uppleva att de har mer än "bara" åttabitars färg. Ser du skärmar som specar "miljarder" färger så är det ofta det man syftar på.

Grevture skrev:
Helt korrekt, en sexbitars skärm har egentligen bara ungefär 262000 färger, inte 16,2 miljoner. Men 260000 färger skulle vi uppleva som mycket begränsande, så tillverkarna använder en teknik kallad FRC (Frame Rate Control) som lite förenklat går ut på att man flippar bildpunkter mellan två färgnyanser (60 gånger per sekund) och då lurar ögat att se en tredje färgnyans som bildpunkten egentligen inte kan visa.

Så värdet 16,2 miljoner är ett mycket syntetisk värde och bör tas med en viss nypa salt. Det är rätt fult av tillverkarna att välja ett värde som är så lätt att förväxla med 16,7 miljoner. Något säger mig att de inte valt den siffran av en slump ...

Även avancerade åttabitars skärmar (t.ex. från Eizo) använder FRC-teknik för att man ska uppleva att de har mer än "bara" åttabitars färg. Ser du skärmar som specar "miljarder" färger så är det ofta det man syftar på.

Tack för denna eminenta förklaring! Det härt ska jag verklligen tänka på vid nästa köp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar