Annons

Skärm kris, 27" LG?

Produkter
(logga in för att koppla)

kubit

Medlem
Skärmen har gett upp, måste snabbt hitta en ny, tänkte mig runt 27".

Vad som fanns på hyllan i butiken är LG W2753VC-PF, någon som har erfarenhget av denna skärm? eller tips på annan modell.

Tack på förhand
//Kaj

Skärmen har gett upp, måste snabbt hitta en ny, tänkte mig runt 27".

Vad som fanns på hyllan i butiken är LG W2753VC-PF, någon som har erfarenhget av denna skärm? eller tips på annan modell.

Tack på förhand
//Kaj

Hej!

Svaret beror lite på vad du begär av din nya skärm. För att få en bra bild av det kan det vara hjälpsamt att veta vad du kört med hittills, och hur nöjd/missnöjd du varit med den du haft.

Skärmen du tittar på är byggd kring en tn-panel, vilket ger en del färgskiftningar beroende på vinkeln du tittar på skärmen med. Har du haft liknande skärm hittills och inte upplevt det som ett problem så kommer den säkert fungera bra. Det här är en skärm som nog är mer prioriterad för att passa den som vill se på tv/film eller spela - snabba svarstider, hög kontrast.

Vill du undvika så tydliga färgskiftningar beroende på betraktningsvinklar så bör du leta efter skärmar med ips- eller va-paneler. För ungefär liknande pengar (runt 4000 kronor) skulle jag föreslå att du till exempel kikar på:
- Dell U2311H, 23-tummare med ips-panel för runt 3000 kr
- Dell U2410, 24-tummare med ips-panel för runt 5000 kr
- Eizo EV2333WH, 23-tummare med va-panel för runt 3500 kr
- HP HP ZR24W, 24-tummare med ips-panel för runt 4000 kr
- LG W2220P, 22-tummare med ips-panel för runt 2300 kr
- NEC EA231WMI, 23-tummare med ips-panel för runt 3300 kr

Som du märker så får du gå ned ett eller ett par snäpp i storlek (bilddiagonal) för att få en bättre panel till samma pris. Men du kan trösta dig med att bildstorleken i de flesta av mina exempel ovan är ungefär densamma (1920x1200 eller 1920x1080 bildpunkter) som hos skärmen du kikat på.

Tackar
Just den här typ av info jag behöver, spel/film ligger långt ner på min lista, och färkskiftningar vill jag verkligen undvika så långt det går, priser är väl något flexibelt också.

Den skärm som gett sig är en LG L246WH och jag kände att det vore skönt att byta upp sig något när man ändå köper nytt.

Största delen av tiden vid skärmen ligger i Illustrator och photoshop.

Jag letar också ny skärm så denna tråd är hyperintressant för mig.

Är det stor prestandaskillnad förutom storleken på Dell U2311H och Dell U2410? Den första kostar 2500kr just nu och den senare 5000kr så ganska stor prisskillnad.

Tackar
Just den här typ av info jag behöver, spel/film ligger långt ner på min lista, och färkskiftningar vill jag verkligen undvika så långt det går, priser är väl något flexibelt också.

Den skärm som gett sig är en LG L246WH och jag kände att det vore skönt att byta upp sig något när man ändå köper nytt.

Största delen av tiden vid skärmen ligger i Illustrator och photoshop.

Man kan säga att 27-tumsskärmen du kikade på är en något större variant på det du redan hade. Har den funkat bra så lär den nya också göra det.

Men vill du som du säger byta upp dig lite kan min lilla lista vara en utgångspunkt, det finns fler liknande skärmar. Kika efter paneltyp, vissa sajter (som Dustin) är ganska bra på att lista paneltyp i specifikationerna. Ips-paneler ger i praktiken nästan inga färgskiftningar alls, va-paneler (mva, pva m m) ger en svag skiftning som för de flesta inte är ett problem. Med tn-paneler får du ganska kraftiga färgskiftningar, i synnerhet om du flyttar huvudet i höjdled - bland annat ändras färgtemperaturen kraftigt vilket kan vara ganska irriterande.

Jag letar också ny skärm så denna tråd är hyperintressant för mig.

Är det stor prestandaskillnad förutom storleken på Dell U2311H och Dell U2410? Den första kostar 2500kr just nu och den senare 5000kr så ganska stor prisskillnad.

24-tummaren är generellt mer påkostad med detaljer som bild-i-bild, fler anslutningar (HDMI) plus att den genomgått en fabrikskalibrering som innebär att olika exemplar av U2410 borde vara mer enhetliga. Jag tror (det var ett tag sedan jag kikade på den här) att den dessutom har lite mer omfattande inställningsmöjligheter via skärmmenyn än sitt billigare lillasyskon. Dessutom har U2410 1920x1200 jämfört med 1920x1080 bildpunkter vilket i alla fall jag tycker är en liten men trevlig fördel.

Men, kort sagt, för normal hemmaredigering är inte skillnaderna så dramatiska.

24-tummaren är generellt mer påkostad med detaljer som bild-i-bild, fler anslutningar (HDMI) plus att den genomgått en fabrikskalibrering som innebär att olika exemplar av U2410 borde vara mer enhetliga. Jag tror (det var ett tag sedan jag kikade på den här) att den dessutom har lite mer omfattande inställningsmöjligheter via skärmmenyn än sitt billigare lillasyskon. Dessutom har U2410 1920x1200 jämfört med 1920x1080 bildpunkter vilket i alla fall jag tycker är en liten men trevlig fördel.

Men, kort sagt, för normal hemmaredigering är inte skillnaderna så dramatiska.

Jo, fotograferar man med en D-SLR så ligger bildformatet närmare 1920x1200 än 1920x1080, med en 1080-skärm får man ganska stora sorgkanter på sidorna av bilden om man ser på hela bilden i fullskärmsläge. Nikon, Canon, Sony och Pentax ligger på runt x1.5 i ratio våg mot lod. Olympus har 1.33 vilket är ännu mer fyrkantigt.
1080-skärmar har x1.77 i ratio och 1200-skärmar har 1.6.

Bra att tänka på om man tänker ha "dia"-visning hemma på skärmen.

/Karl

Jo jag har en 7D så då kanske inte 1920x1080 är så bra upplösning. Vilken skärm rekommenderar ni då? 5000kr är lite saftigt.

Jo, fotograferar man med en D-SLR så ligger bildformatet närmare 1920x1200 än 1920x1080, med en 1080-skärm får man ganska stora sorgkanter på sidorna av bilden om man ser på hela bilden i fullskärmsläge. Nikon, Canon, Sony och Pentax ligger på runt x1.5 i ratio våg mot lod. Olympus har 1.33 vilket är ännu mer fyrkantigt.
1080-skärmar har x1.77 i ratio och 1200-skärmar har 1.6.

Bra att tänka på om man tänker ha "dia"-visning hemma på skärmen.

/Karl

Jo jag har en 7D så då kanske inte 1920x1080 är så bra upplösning. Vilken skärm rekommenderar ni då? 5000kr är lite saftigt.

Skillnaden mellan 1920x1200 och 1920x1080 är mer ett ganska litet irritationsmoment än någon avgörande fråga. 1920x1080 kommer för övrigt sannolikt att bli en allt vanligare bildstorlek framöver. Det är hur som helst en trevligare bildstorlek än 1680x1050 som de flesta 22-tummare har. Som i sin tur är en mycket trevligare storlek än de gamla 1280x1024 som dominerade så länge.

Skillnaden mellan 1920x1200 och 1920x1080 är mer ett ganska litet irritationsmoment än någon avgörande fråga. 1920x1080 kommer för övrigt sannolikt att bli en allt vanligare bildstorlek framöver. Det är hur som helst en trevligare bildstorlek än 1680x1050 som de flesta 22-tummare har. Som i sin tur är en mycket trevligare storlek än de gamla 1280x1024 som dominerade så länge.

Jo, 1920x1080 är upplösningen som brukar benämnas Full HD så många har hoppat på den.

Jag tycker dock skillnaden mellan 1080 och 1200 ofta blir påfallande, och då inte endast vid bildvisning på helskärm. Ofta har widescreen-skärmarna för låg upplösning på höjden enligt mig.

/Karl

Detta är ju högst subjektivt men jag skulle inte köpa en skärm mindre än 23" med lägre upplösning än 1920x1200. Jag har en 1920x1200 23" (IPS) bredvid en 1920x1080 23" (TN) kopplade till samma burk och det må låta som liten skillnad men jag tycker att det gör ganska stor skillnad i vad man får plats med på arbetsytan.

Tyvärr är ju många intressanta skärmar som kommer ut idag (läs: med IPS-panel) 1920x1080. Showstopper för mig iaf.

Tyvärr är det ju så att man väldigt fort vänjer sig vid större skärmar och då är det svårt att gå ner igen :-/

Har någon ett förslag på en bra skärm för bildredigering med 1920x1200 som inte kostar 5000kr då? :)

Detta är ju högst subjektivt men jag skulle inte köpa en skärm mindre än 23" med lägre upplösning än 1920x1200. Jag har en 1920x1200 23" (IPS) bredvid en 1920x1080 23" (TN) kopplade till samma burk och det må låta som liten skillnad men jag tycker att det gör ganska stor skillnad i vad man får plats med på arbetsytan.

Tyvärr är ju många intressanta skärmar som kommer ut idag (läs: med IPS-panel) 1920x1080. Showstopper för mig iaf.

Tyvärr är det ju så att man väldigt fort vänjer sig vid större skärmar och då är det svårt att gå ner igen :-/

Nej, funderat på det men det blir nog 27" för min del. Det är ingen perfekt skärm, men för pengarna och användningsområdet hittar du förmodligen ingen bättre. Det är i stort sätt samma prestanda i sRGB-läge som på Dells U2410, men en bra slant billigare.

Test, borde så klart ha länkat det tidigare, sorry:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/hp_zr24w.htm

Då kör jag på den, tack för tipset! :)

Har en fråga till, kanske dum men måste veta. Behöver jag köpa kalibreringsutrustning även till denna? Typ Spider? Eller är dessa skärmar färdigkalibrerade?

Då kör jag på den, tack för tipset! :)

Har en fråga till, kanske dum men måste veta. Behöver jag köpa kalibreringsutrustning även till denna? Typ Spider? Eller är dessa skärmar färdigkalibrerade?

Dom brukar vara hyfsat sRGB kalibrerade men sällan perfekt, om du vill skriva ut dina bilder och inte publicera dom på internet vill du nog kalibrera skärmen till något annat än sRGB.
Där jag bor är dom flesta tryckerier kalibrerade till ugra, men i Sverige är det förmodligen någon annan standard.

/Karl

Annars om du vill gå upp lite i pris har ju Dell en 27" variant av den 24" för 5000, modell U2711. Det är en riktigt grym skärm!

Bytte själv upp mig från en LG i 3000 kr klassen till den här för en månad sen och jag är grymt nöjd!

Ca 8500 kr gav jag för den på Dustin home.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar