Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärm kalibrering frågor...

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Skärm kalibrering frågor...

ohls skrev:
Klarar den att läsa av färgkartor för att skapa profiler till skrivare, om man köper till någon annan programvara?

Som Björn säger fungerar denna kalibrator inte för skrivarprofilering. Däremot brukar man få med en uppgraderingskupong som ger dig rätt att uppgradera till mellanskillnaden mellan EyeOne och EyeOne Pro. Men det är stor skillnad i pris.

Stefan

EyeOne Display 2

Jag fick hem min EyeOne idag och har kalibrerat skärmen nu. Skillnaden kanske inte är enorm men ändå rejäl... detaljer i svärtan är mycket bättre och färgerna mer exakta. Det som känns allra bäst är att jag nu vet att det jag ser på skärmen är rätt och inte godtyckligt efter eget huvud.

Den var mycket lättanvänd och i avancerat läge mäter den först ljuset i rummet för att avgöra ifall men sitter i rätt belysning gällande färg och styrka. Sedan hjälper den dig att ställa in kontrast, ljusstyrka och färger på monitorn. Till sist gör den mätningen som automatiskt sparas i systemet.

Det är svårt att ge en helt korrekt bild efter några timmar men jag börjar vänja mig att bilden är rödare än tidigare... fick dra ner blå och grön mot tidigare inställningar.

Efter att ha lagt ner runt 40 000 på dator, skärm och kamera är 2700 kr inte speciellt farligt för något som gör investeringen säkert 25% bättre...

/Peter

Spyder2

Hej
Kanske lite utanför, för jag har PC och en 20" LCD/TFT-skärm.
Köpte en Spyder2 som var superenkel att använda. Fungerar på både TFT och LCD-skärmar. Mac??
Den ger en ICC-profil (man kan se exakt färgvärden etc) som programmet direkt lägger på rätt plats så den börjar att användas. Sen kan man sätta hur länge (dagar) profilen ska gälla och man få en påminnelse att det kan vara läga att göra om profilen. Dels kan skärmar ändras lite och man kan behöva olika profiler beroende på ljuset i rummet etc.

Jag tycker att det varit svårt att få utskrifterna (färgerna) att bli bra med min Epson 2100. Men sen ställde jag in den på att använda den ICC-profil som jag skapat för skärmen, och vips fick jag mycket fina utskrifter där färgerna stämmer otroligt bra med det jag ser på skärmen. Stor lycka!!

Beträffande skrivarkalibrering

Jag har själv investerat i en Eye-One och har undrat om nästa steg vore att kalibrera skrivaren.

Vad jag har att vinna på det i slutändan vet jag inte riktigt men det jag mest undrar över är om man verkligen måste köpa det feta paketet från gretag som kostar runt 18000? Finns det inte att köpa en kalibrerare "bara" för skrivaren som det gör för skärmen?

Vad skulle det gå på isf tro?

Mvh
Petri

Re: Beträffande skrivarkalibrering

ThePOM skrev:
Jag har själv investerat i en Eye-One och har undrat om nästa steg vore att kalibrera skrivaren.

Vad jag har att vinna på det i slutändan vet jag inte riktigt men det jag mest undrar över är om man verkligen måste köpa det feta paketet från gretag som kostar runt 18000? Finns det inte att köpa en kalibrerare "bara" för skrivaren som det gör för skärmen?

Det finns billigare lösningar som använder skannern som kalibrator, men jag har hittills inte sett någon sådan som fungerar bra. Det finns också en lösning från ColorVision som har gjort en liten skanner som mäter upp testbilden, men även den var jag ganska missnöjd med.

Nu är jag ju part i målet (jag gör ju egna profiler) men jag tycker inte det är så enkelt att göra en bra profil genom att bara köpa in lite utrustning och sedan räkna med att man kan få fram bra skrivarprofiler. Det tar en hel del erfarenhet för att veta när en profil är bra och varför de inte blir bra ibland.

Eftersom man måste göra om sin skärmkalibrering med jämna mellanrum är det en bra investering att skaffa en egen skärmkalibrator. Utrustning för skrivarkalibrering är mycket dyrbarare och när man gjort en skrivarprofil kan man oftast använda den profilen rätt länge.

MVH/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar