Annons

Skärm kalibrering frågor...

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
funderar på och införskaffa mig ett kalibrerat arbetsflöde. Nu vet jag inte riktigt vart jag ska ha för kalibrerings "spindel". Vet inte ens om mina skärmar är värda och kalibreras. Har en iBook G4 12" och en Viewsonic VP171B (B som i black) och här finns info om den: http://www.viewsonic.com/products/desktopdisplays/lcddisplays/proseries/vp171b/ Upplever den alldeles för ljus! Färgerna är fan alltid olika på mina skärmar, och de jag använder. störande. Nu ska jag iallafall ta tjuren i hornen och åtgärada detta.

Kollar lite på pantone huey. Billig och verkar vara bra. Men skapar ju ingen ICC profil.

Tipsa mig om bra färgkalibratorer. Inte vrål dyra. z 1500 kronor helst.

Hmm, får uppn databas fel när jag ska söka. Vet ej om denna fråga redan är besvarad.

johan_w skrev:
funderar på och införskaffa mig ett kalibrerat arbetsflöde. Nu vet jag inte riktigt vart jag ska ha för kalibrerings "spindel".

Den skärmkalibrator jag brukar rekommendera är EyeOne Display, bra kalibrator och lättanvänt program. Kalibratorn stöds också av en lång rad andra program, så om du vill prova ett annat än det medföljande programmet så krävs ingen annan kalibrator.

Stefan

Finns två:
Eye-One Display LT Colorimeter Monitor Profile Solution

och

Gretag Macbeth Eye-One Display 2 Colorimeter Monitor Profile Solution

Gissar på den sistnämda.

Vad är för fördel att få en ICC profil som man får med de ovannämda, jämnfört med huey där man inte fr en ICC profil?

Re: Re: Skärm kalibrering frågor...

stefohl skrev:
Den skärmkalibrator jag brukar rekommendera är EyeOne Display, bra kalibrator och lättanvänt program. Kalibratorn stöds också av en lång rad andra program, så om du vill prova ett annat än det medföljande programmet så krävs ingen annan kalibrator.

Det var en dyr jäkel... :-( Vad är det för skillnad med Colorvision Spyder 2 för 2/3 av priset?

johan_w skrev:
Finns två:
Eye-One Display LT Colorimeter Monitor Profile Solution

och

Gretag Macbeth Eye-One Display 2 Colorimeter Monitor Profile Solution

Gissar på den sistnämda.

Vad är för fördel att få en ICC profil som man får med de ovannämda, jämnfört med huey där man inte fr en ICC profil?

Du gissade rätt. Den första kände jag inte till.

Jag har har inte hunnit testa Huey än, men om jag förstår det rätt gör den en skärmkalibrering, men ingen profilering. Den ställer alltså in skärmen så att du får ett så bra resultat som möjligt. En profilering är sedan en uppmätning av skärmens färger. Det blir din ICC-profil. Denna uppmätning används sedan av ditt bildbearbetningsprogram för att korrigera färgvisningen så att bildernas färger blir så korrekta som möjligt.

Stefan

Re: Re: Re: Skärm kalibrering frågor...

timofej skrev:
Det var en dyr jäkel... :-( Vad är det för skillnad med Colorvision Spyder 2 för 2/3 av priset?

Bättre resultat, snabbare och betydligt fler program som stöder EyeOne Display.

Stefan

stefohl skrev:
Du gissade rätt. Den första kände jag inte till.

Jag har har inte hunnit testa Huey än, men om jag förstår det rätt gör den en skärmkalibrering, men ingen profilering. Den ställer alltså in skärmen så att du får ett så bra resultat som möjligt. En profilering är sedan en uppmätning av skärmens färger. Det blir din ICC-profil. Denna uppmätning används sedan av ditt bildbearbetningsprogram för att korrigera färgvisningen så att bildernas färger blir så korrekta som möjligt.

Stefan

men man behöver inte "tillämpa" profilen i ps?

johan_w skrev:
men man behöver inte "tillämpa" profilen i ps?

Du ställer in en arbetsfärgrymd och sedan konverterar du till din skärmprofil. Detta sker automatiskt. Du behöver alltså inte göra något alls för att du ska få de korrigerade färgerna.

Stefan

Henrik T skrev:
Hej!

Angående Huey, är det nån som vet vart man hittar den i sverige?

Är lite sugen...

/Henrik

Jag har en Huey som jag köpte på Pixmania.com. Fungerar mycket bra och visst skapar den en skärmprofil (ICC). Beställde förra torsdagen och på måndag knackade DHL på dörren. Pris ca 1100 inkl frakt och moms.

timofej skrev:

går att hitta eye-one display 2 hyfsat billigt:

2695 SEK på apple-store

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?productLearnMore=TB955

den e ju välkänd och testad,
kanske kan det vara värt dom extra kronorna,
jag tycker den funkar bra, både på CRT och LCD,

har även testat den på en iBook G4 12" och visst blir det skillnad även på en så pass enkel skärm, finns ett speciellt läge för att kalibrera laptop-skärmar,

ohls skrev:
Men vad är det som är minus mot display2?

Den e ju rätt ny, har inte koll på den, men jag skulle gissa att det ingår en enklare programvara med mindre inställningsmöjligheter i LT.

verkar hamna runt 1700-1800 SEK,
om man översätter dollar priset

Goran skrev:
LT verkar vara en budgetvariant av Display 2,

Magnus:

du som har en Hue, mäter den nåt från skärmen, eller bara omgivningsljuset?

Vid kalibreringen mätte den från skärmen men hur den gör nu efteråt vet jag inte.

Re: Re: Skärm kalibrering frågor...

stefohl skrev:

Stefan

Klarar den att läsa av färgkartor för att skapa profiler till skrivare, om man köper till någon annan programvara?

ohls skrev:
Klarar den att läsa av färgkartor för att skapa profiler till skrivare, om man köper till någon annan programvara?

Nej, det är bara en skärmkalibrator. Den version som klarar det du nämner kostar flera gånger så mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar