ANNONS
Annons

Skärm för fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

MSLink

Aktiv medlem
Jag har gått igenom olika trådar ang. skärmar.

Jag funderar över dessa skärmar:

24" FlexScan S2433WE WideScreen (svart) + EasyPIX
LaCie 324 LCD Monitor + Hood + Calibration Software
Dell UltraSharp U2410 24-tums platt widescreenskärm med PremierColor – svart

Jag har Pantone huey kalibrering. Det ser ut som att jag måste byta till Spyder 3 om jag köper FlexScan om EasyPIX inte är så bra?. LaCie så medföljer kalibrering med och det är kanske enklast för att få perfekt inställningar samt färger.
Dell UltraSharp har fått mycket bra omdöme, billigare än de andra skärmar och kommer nog att funka fint med Pantone huey. Såg att Dell klarar AdobeRGB (96 % täckning) och det var inte illa!

Jobbar mycket med bilder i datorn och så vill jag ha en skärm som jag kan lita på och lätt att kalibrera också. Ska bli bra i tryck också. Nu undrar jag om Dell är nästan lika bra som de andra skärmar eller bör jag satsa på de andra skärmar som Eizo och LaCie? Eller finns det någon annan skärm jag bör ta en närmare titt?

Du kanske ska akta dig för Spyder 3. Jag beställde själv en igrå men efter lite mer efterforkning så verkar den tingesten inte så särdeles tillförlitlig.

"As recommended by others, one should only make use of one EyeOne D2 or Spyder 3 unit for all installed displays, because the tolerances between these devices are much too high to get consistent results."
http://lists.apple.com/archives/colorsync-users/2009/Nov/msg00175.html

Läste någon annanstans att 1/3 av Spyer 3:eek:rna var helt perfekta. 1/3 var OK. 1/3 var helt kassa.

Skärmtillverkaren NEC tycks inte heller övertygade av Spyder 3:s tillförlitlighet. De uttrycker sig dock lite diplomatiskt:
"QUESTION: Is the Spyder3 color sensor OK for use with wide color gamut displays such as the LCD2690WUXi, LCD2690WUXi2, LCD3090WQXi, and P221W?

ANSWER: Some early production units did not produce acceptable results, however recent production units of the Spyder3 have shown some accuracy improvements when measuring wide color gamut displays."
http://www.necdisplay.com/supportcenter/monitors/spectraview2/faq/#Measurement_Device_Questions

Googlar man på "Spyder 3 och wide gammut" så får man massor med intressanta omdömmen som i de flesta fall menar att Spyder 3 inte är bra till wide gammut skärmar. Och det är meningslöst att använda ett kalibreringsverktyg som inte fungerar. Och utan ett tillförlitligt kalibreringsverktyg spelar det inger roll hur bra skärm man har.

Själv sitter jag med en NEC 2690WUXI2 som jag under en tid försök kalibrera med en Spyder 2. Det har inte blivit bra. Och igår hittade jag då följande klargörande av NEC:
"QUESTION: Why is the Spyder2 color sensor not recommended for use with wide color gamut displays such as the LCD2690WUXi, LCD2690WUXi2, LCD3090WQXi, and P221W?

ANSWER: Our evaluation of this device determined that the accuracy of measurements when used with wide color gamut displays could lead to large color errors. Therefore we do not recommend using this device on wide color gamut displays."

Då beställde jag en Spyder 3 som i produktreklamen sägs klara wide gammut skärmar. Sedan började jag alltså läsa på mera...

Skulle inte den Spyder 3 jag beställt fungera... SUCK... så återstår inget annat än att köpa en betydligt dyrare Colormunki. Paketet Colormunki Design kostar 4500... SUCK... men vad fan ska jag göra när jag nu köpt den här skärmen för dyra pengar.
http://www.prad.de/en/monitore/review/2009/review-nec-lcd2690wuxi2-bk.html

Hoppas du lär något av mina misstag. Dvs det är inte bara skärmen som kan bli dyr, även kalibreringsverktyget kan bli betydligt dyrare än du tänkt.

Jag återkommer om några dar när jag fått hem min Spyder 3, och avger en rapport.

P.S
Här kan man se jämförelser, mellan några olika färgmätare, inkl Spyder 3, hur de mäter olika typer av wide gammutskärmar. Som jag tolkar det har de plockat ut de besta exemplaren av varje fabrikat.
"But here are some simplified numbers - averaged from 10 devices that are quite close to each other"
http://lists.apple.com/archives/colorsync-users/2009/Nov/msg00204.html
D.S.

Senast ändrad:
Intressant, jag har gjort en del research idag och kom fram till det här:

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/spyder3elite.htm <- Det ser ut som att Spyder 3 har dålig mjukvara för kalibrering så att man bör köra med basICColor software så får man mycket bättre resultatet. Jag försöker hitta nu vad BasICColor kostar.

Har bara hittat det här så länge:
click here to go to color-solutions and download a 14 day basICColor Display demo
( please click here to email us to find out how to get a permanent unlocking code).

Undrar hur bra huey pro är mot Spyder 3? Annars är X-Rite (i1) Eye-One Display 2 väldigt bra. http://www.tftcentral.co.uk/reviews/eye_one_display2.htm

Har inte en aning vart man kan få tag på dessa kalibreringsverktyg i Sverige? Men om BasICColor är inte så dyrt då kan vi behålla Spyder 3 och kör med programmet istället. Annars är det lika bra att byta kalibreringsverktyg.

Jag får nog hem skärmen imorgon då den är redan skickad idag. Har pantone huey hemma och har beställt Spyder 3 så jag får testa med båda.

Skärmen som jag beställde var en U2711 Dell 27 tum. den har riktig bra färger redan med Adobe RGB fabriksinställning se länk: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2711.htm men jag vill ändå kalibrera för att anpassa efter rummet. Som du kan se så är de ännu bättre efter kalibrering med LaCie Blue Eye Pro colorimeter. Kanske får skaffa en sådan kalibrering istället men det kostar ca 4500kr. Spyder 3 Elite kostade mig ca 2500kr så jag får tydligen lägga 2000kr till för att få en riktig bra kalibreringsverktyg.

Hrrrm. Jag läste igenom testen, och det verkar som om killen som utför testen gör vad jag tror är ett handhavandefel vid första spydertestet. Borde han inte när han justerar med OSD, justera ner Luminance till 120cd/m?

"You are told to adjust the OSD settings for RGB levels, along with the brightness setting. After each adjustment, you need to press the 'update' button to refresh the stats on the right, with the aim being to get the three coloured bars to be even, and within the target zone. The Dab difference reading should also be < 0.5 you are told. You also need to get the luminance value to your desired level, and we are aiming for 120 cd/m2 here. "

Sen säger han
"I found that adjusting the brightness was difficult as well, since a lot of the luminance correction is probably needed at a LUT level. I adjusted the OSD setting from 50% to 30%, since this was an improvement to ~180 cd/m2, and a setting I knew to be pretty good from calibration with the LaCie device. "

Han justerar alltså inte ner Luminance till 120, utan låter den vara kvar på 180. Sen blir han sur för att den inte har blivit justerad till 120. Jag är tyvärr ingen expert på kalibrering, så jag vet inte om jag har gjort fel själv, men jag tycker att verkar vara fel gjort av testaren.

/Björn

Det ser ut som att Spyder 3 har dålig mjukvara för kalibrering så att man bör köra med basICColor software så får man mycket bättre resultatet. Jag försöker hitta nu vad BasICColor kostar.

Basiccolor Display kostar 100€ och du kan köpa den direkt från Basiccolor eller från www.digitalpedagogen.se. Och mycket riktigt är Basiccolor ett betydligt bättre kalibreringsprogram än de medföljande till vare sig EyeOne Display eller Spyder III.

Beträffande kvaliteten på Spyder III har den blivit betydligt bättre än Spyder II. Om jag skulle köpa en »billig« kalibrator idag är det nog den jag skulle välja. Eizo har ju också valt denna kalibrator att bundla med sina skärmar.

Undrar hur bra huey pro är mot Spyder 3? Annars är X-Rite (i1) Eye-One Display 2 väldigt bra.

Tycker nog att Spyder III är ett bättre val. Ska du upp i kvalitet är det en spektrofotometer som gäller, alltså en ColorMunki eller ännu hellre EyeOne Pro.

Har inte en aning vart man kan få tag på dessa kalibreringsverktyg i Sverige? Men om BasICColor är inte så dyrt då kan vi behålla Spyder 3 och kör med programmet istället. Annars är det lika bra att byta kalibreringsverktyg.
XRites kalibratorer säljs nog av alla som säljer till yrkesfotografer. Network Innovation är distributör.

den har riktig bra färger redan med Adobe RGB fabriksinställning se länk: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2711.htm men jag vill ändå kalibrera för att anpassa efter rummet. .
Fabrikskalibreringar brukar vara ett skämt. Dessutom påverkar videokort och operativsystem hur det ser ut, så en kalibrering är nog en bra idé ;-)

Men du ska ju inte kalibrera efter ditt rum. Dessa funktioner, som finns t ex på Spyder III, stänger jag alltid av. Varför skulle jag vilja ha en skärm som ändras beroende på hur rummet belyses?

Stefan

Hrrrm. Jag läste igenom testen, och det verkar som om killen som utför testen gör vad jag tror är ett handhavandefel vid första spydertestet. Borde han inte när han justerar med OSD, justera ner Luminance till 120cd/m?

Såklart är det ett handhavandefel.

När man har en skärm som inte hårdvarukalibreras är det viktigt att man ställer in skärmen så optimalt som möjligt innan det att man profilerar skärmen.

Stefan

Jag tror att jag kör med Spyder 3 Elite + BasICColor då man får bra resultatet och prisklass är inte fel heller :) Eftersom skärmen som jag beställde är inte 100% så det känns lite onödigt att ha overkill kalibreringsverktyg för över 5k då jag inte kan få 100% ändå men jag kanske har fel. Viktigaste för mig är att jag kan se resultatet på ett väldigt bra sätt som är 95-99% nära till tryck resultatet. Frågan är om Spyder 3 Elite kan gå ner till 120cd/m istället för 180cd/m som han testade och får man bättre resultatet?
Annars ser Eye-One Display 2 jättebra ut.

Stefan, är nyfiken varför du skulle ta Spyder 3 Elite istället för Eye-One Display 2 då det är i samma prisklass.

Är det så om man har automatiskt mätningar i rummet då kan den bli bländad och lurad så skulle man få fel resultatet på skärmen? Det här kan jag förstå men de flesta har minst ett fönster där de jobbar så det är bra med mätningar då ljuset genom fönstret ändras med tiden. Men visst är det bäst att dra ner persinnen och jobba med bilderna då är det säkrast att man får bra resultatet också.

Jag och en vän till mig diskuterade... Min vän säger att man behöver bara kalibrera skärmen en gång men jag har för mig att man ska helst kalibrera skärm minst en gång i veckan eller månad. Han kanske har rätt om man jobbar i en viss arbetsmiljö där är det samma ljus hela tiden så räcker det med en gång men om man jobbar i en arbetsmiljö där ljuset ändras med tiden så måste man kalibrera oftare. Själv kalibrerar jag skärmen när huey säger till mig att det är dags att kalibrera skärmen och den mäter rummet var 10:e sekunder. Kanske inte smart egentligen? :)

Jag tror att jag kör med Spyder 3 Elite + BasICColor då man får bra resultatet och prisklass är inte fel heller :)

Stefan, är nyfiken varför du skulle ta Spyder 3 Elite istället för Eye-One Display 2 då det är i samma prisklass.

Tror att du blir nöjd med denna lösning. Att jag föredrar Spyder III beror mest på att EyeOne Display verkar vara rätt känslig för även små stötar. Jag har råkat ut för ett par dåliga exemplar när jag varit ute och kalibrerat skärmar för fotografer.

Är det så om man har automatiskt mätningar i rummet då kan den bli bländad och lurad så skulle man få fel resultatet på skärmen? Det här kan jag förstå men de flesta har minst ett fönster där de jobbar så det är bra med mätningar då ljuset genom fönstret ändras med tiden. Men visst är det bäst att dra ner persinnen och jobba med bilderna då är det säkrast att man får bra resultatet också.
Inte har jag ett fönster eller snarare jag har dragit ner mörkläggningsgardinen framför mina fönster. Att få en stabil belysning i rummet är lika viktigt som att ha en bra kalibrator.

Jag och en vän till mig diskuterade... Min vän säger att man behöver bara kalibrera skärmen en gång men jag har för mig att man ska helst kalibrera skärm minst en gång i veckan eller månad. Han kanske har rätt om man jobbar i en viss arbetsmiljö där är det samma ljus hela tiden så räcker det med en gång men om man jobbar i en arbetsmiljö där ljuset ändras med tiden så måste man kalibrera oftare. Själv kalibrerar jag skärmen när huey säger till mig att det är dags att kalibrera skärmen och den mäter rummet var 10:e sekunder. Kanske inte smart egentligen? :)
Din vän har fel. I skärmar finns det lysrör, åtminstone i de flesta skärmar. Kolla på ett lysrör som brunnit ett par tusen timmar. Det är gulare och mörkare än när det var nytt.

Låter bra, då slipper jag betala retur frakt till företaget som redan skickade Spyder 3 Elite till mig.

Då får jag skaffa en fondvägg då jag har FYRA fönster i rad här och det är enda plats datorn kan vara på också. Typiskt :)

Tack för hjälp! Nu ser jag fram emot att få hem skärmen och Spyder3 men BasICColor lär jag få vänta i veckor innan jag får hem programmet då det verkar inte finnas download version av det.

Jag antar att man kan experimentera mycket med BasICColor som att testa kalibrera skärmen i 5000k - 6500k och får fullkontroll över hur mycket färger skärmen visar. Som det ser ut så här: http://www.tftcentral.co.uk/images/dell_u2711/calibrated_custom_color.jpg

Jag är osäker om Dell U2711 klarar 5000k men jag får testa när prylar är här.

Då får jag rätta honom att man ska kalibrera skärmen oftare.

Visst finns en nedladdningsbar version. Den ligger på www.basiccolor.de

Stefan

Toppen! Läste om att man ska kolla om grafikkort klarar LUT mätning. Om jag förstår rätt så mäter man med hjälp av OSD och då klarar min skärm det. Har ATI 4800 series så det bör inte vara något problem.

Jag pratade med Cyberphoto och nu har de lagt upp LaCie Blue Eye 2 se: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=BlueEye2 men tyvärr inte Blue Pro som skulle vara kanon! Men jag behåller Spyder3. Skulle ändå inte ta Blue Eye 2 pga det står:
Limited reporting features, with no dE analysis
Incorrect representation of monitor gamut - Min skärm är 110% gamut.
No black depth measurement available

Har kollat lite screenshots på BasICColor, det ser ganska svårt ut men kanske lättare när man har kalibrering på plats att testa med. Jag antar att man behöver bara mata in 120cd/m och justera OSD samt kör preset på Photography eller kanske bättre med ISO 3664 och ISO 12646 om man jobbar mot tryck.

Måste säga att jag gillar verkligen Blue Pro program. BasICColor är nog minst lika bra också. Känns som man har bättre koll med Blue Pro program.

Ett alternativ till BasICColor kan vara Argyll http://www.argyllcms.com som är gratis - open source. Det har alla funktioner man kan tänka sig behöva. Dessutom har det supersupport - skicka ett mail idag och få svar kort därefter av programmets utvecklare och andra på maillistan. http://www.freelists.org/archive/argyllcms
Eftersom Argyll saknar grafiskt gränssnitt och körs i terminal så kan man komplettera med det grafiska gränssnittet dispcalGUI http://hoech.net/dispcalGUI/
Både Argyll och dispcalGUI finns till Linux, Mac och Windows. Jan använder Argyll och dispcalGUI till mina datorer som alla kör Debian/GNU-Linux

Vad gäller Spyder 3, och andra colorimetrar, respektive Colormunki, och andra spectrometrar, så skrev Argylls utvecklare Graeme Gill följande i natt som svar på en fråga:
"A colorimeter depends on its physical filters being a match to the observer curves, and typically in low cost (non-laboratory) instruments we're talking about here, the match isn't very good, hence all the problems with wide gamut monitors. A spectrometer analyzes the spectrum of the device, so the observer curves are implemented in software, and are a lot more accurate, hence a spectrometer can deal with wide gamut monitors well."

Jag pratade med Cyberphoto och nu har de lagt upp LaCie Blue Eye 2 se: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=BlueEye2 men tyvärr inte Blue Pro som skulle vara kanon! .
LaCies mätare är bara en rebrandad version av EyeOne Display, så där är det ingen skillnad. Programmet är alldeles utmärkt, om du använder en LaCie-skärm, men det finns inga fördelar med det programmet på andra skärmar jämfört med t ex Basiccolor.

Har kollat lite screenshots på BasICColor, det ser ganska svårt ut men kanske lättare när man har kalibrering på plats att testa med. Jag antar att man behöver bara mata in 120cd/m och justera OSD samt kör preset på Photography eller kanske bättre med ISO 3664 och ISO 12646 om man jobbar mot tryck.

Måste säga att jag gillar verkligen Blue Pro program. BasICColor är nog minst lika bra också. Känns som man har bättre koll med Blue Pro program.
LaCies program kanske ser enklare ut, men funktionerna är desamma och slutresultatet på din skärm är nog bättre med din kombination av Spyder III och Basiccolor.

Stefan

LaCies program kanske ser enklare ut, men funktionerna är desamma och slutresultatet på din skärm är nog bättre med din kombination av Spyder III och Basiccolor.
Stefan

Låter jättebra! Har programmet BasICColor nu och skärmen har kommit till posten så jag hämtar den snart men nu saknas det bara Spyder3 som kommer nog imorgon då testar jag det hela imorgon. Idag får jag nöja med Adobe RGB fabriksinställning så länge. Blir kul att se skillnad mellan TN och IPS skärm. Dumt av mig att inte byta till IPS skärm för längesedan egentligen :)

Nu kör jag med ny skärm här :) Härligt! Det var stor skillnad mellan TN och IPS skärm. Mer skärpa, färger och högre upplösning. Väntar fortfarande på Spyder3 som ska komma på posten. Hoppas att den kommer imorgon. Så länge nöjer jag med Adobe RGB fabriksinställning.

Är det något jag ska testa med skärmen tycker ni?

Mikael!

När du har kalibrerat din skärm med Spyder 3:an så kan du ladda ner följande paket från Stefan Ohlssons hemsida. http://www.profiler.nu/filer/Skarm.zip
Paketet innehåller bla kartor med vit- och svartpunkter från nyans 255 till 244 respektive 0 till 22. Kolla in hur dina vit- och svartpunkter ser ut. Har alla rena gråtoner eller finns det de med svagt färgstick?
Min Spyder 3:a kom idag och gråskalan blev perfekt dvs jag kan se alla skillnader i toner i vit- och svartpunkter MEN jag har också färgstick. En hel del rutor visar en svag röd ton. Det känns inte tillfredställande även om följande testbild ser helt ok ut. http://www.profiler.nu/v2/wordpress/wp-content/uploads/bildtest-ny.zip Det konstiga är att i den ser jag inga färgstick i vit- och svartpunkterna till höger.

Frågan är om jag ska förlita mig på Spyder 3 eller skicka tillbaka den.

Mikael!

När du har kalibrerat din skärm med Spyder 3:an så kan du ladda ner följande paket från Stefan Ohlssons hemsida. http://www.profiler.nu/filer/Skarm.zip
Paketet innehåller bla kartor med vit- och svartpunkter från nyans 255 till 244 respektive 0 till 22. Kolla in hur dina vit- och svartpunkter ser ut. Har alla rena gråtoner eller finns det de med svagt färgstick?
Min Spyder 3:a kom idag och gråskalan blev perfekt dvs jag kan se alla skillnader i toner i vit- och svartpunkter MEN jag har också färgstick. En hel del rutor visar en svag röd ton. Det känns inte tillfredställande även om följande testbild ser helt ok ut. http://www.profiler.nu/v2/wordpress/wp-content/uploads/bildtest-ny.zip Det konstiga är att i den ser jag inga färgstick i vit- och svartpunkterna till höger.

Frågan är om jag ska förlita mig på Spyder 3 eller skicka tillbaka den.
Dessa testfiler är väldigt avslöjande och du ska ha riktigt bra skärmar och kalibratorer för att få ett 100% perfekt resultat. Så om du ser en mycket svag röd ton tror jag att du kan vara mycket nöjd med ditt resultat.

Stefan

Mycket bra test! Jag har nu testat och det visade att jag har fel skärm profil men jag har inte fått Spyder3 än så jag avvaktar. Kan jag ha Adobe RGB 1998 som skärm profil? för det är vad jag har just nu. Jag kanske är helt ute och cyklar. Gör Spyder3 en skärmprofil åt mig efter kalibrering?

Jag kan inte se 0,0,0 och 2,2,2 och 4,4,4 och 6,6,6 men när jag kör Windows RGB så ser jag alla men inte 0,0,0 då den är svart som det ska vara.

Senast ändrad:
Toppen! Bör jag ha något grund skärmprofil när jag kalibrerar med Spyder3? Får nog den idag då den fastnade på postterminalen igår.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar