Annons

Skärm, Eizo eller NEC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Petersson

Aktiv medlem
Hej,

det finns en tråd om bildskärmar men den är över 150 sidor, helt oöverskådlig. Jag vill köpa min första bättre skärm och har hittat
Eizo FlexScan S2243WFS, och
NEC 22" P221W

Båda kostar kring 5000 kr, vilket funkar för mig. (Scandinavian Photo tar 8000 för NEC-skärmen, men den är mycket billigare på andra ställen enligt Internet. Konstigt, eller hur?)

Jag undrar om någon av er vill ge råd. Skärmen ska användas till bildredigering och lite internet ibland kanske. Jag scannar negativ med Nikon småbildsscanner, om det spelar någon roll. Jag kommer att posta bilder på internet och lämna dem till proffslabb för printning.

Ska jag köpa Eizo eller NEC? Eller är det bättre att köpa något annat?

Tack på förhand!
 
Jag har NEC P221W sedan ett par år. Den är lite som mellanmjölk, varken dålig eller fantastisk, mest lagom. En fördel mot Eizon är att den är möjlig att hårdvarukalibrera. För att kunna göra detta måste man dock köpa NEC's kalibreringskit, vilket kostar ungefär lika mycket som skärmen...
Det enda jag saknar är en USB-hub, vilket Eizon har.
NEC och Eizo är två väletablerade märken som funkar bra för dessa applikationer, jag skulle aldrig chansa på köpa något annat i och med att prisskillnden är försumbar. Jag har en Dell skärm till min jobbdator, den får alla foton att se fantastiska ut, men bilden känns inte särskilt realistisk.
 
Förutom att Eizo allmänt håller mycket hög kvalité finns det finns det en stor fördel som är värd att beakta. Bor du i Stockholmsområdet kan du åka till Upplands Väsby och få skärmen kontrollerad och fixad vid minsta problem. Service och garantier är de bästa jag stött på från någon tillverkare, oavsett produktkategori.
 
Hej Nivas och Alexitq,

tack för svaren. Jag undrar vilken skillnad hårdvarukalibreringen gör. Är detta viktigt? Anledningen att NEC är så dyr på Scandinavianphoto är nog att den ingår.

Service i närheten är såklart praktiskt.

Ingen av skärmarna ligger ju i tillverkarnas proffsklass när det gäller bildbehandling, eller hur? Gör detta stor skillnad?

bästa hälsningar
Erik
 
Hårdvarukalibrering ger bättre resultat; du får mer kontroll på gamma, vitbalans och mindre risk för banding i gradienter.

Är det viktigt? Nä, egentligen inte.

Är det stor skillnad mot proffskärmarna? Ja, prisskillnaden är enorm.

Alltså, vill du ha en skärm som ger god bildkvalité och täcker en normal användares alla behov, kan du välja den skärm som faller dig mest i smaken. Släng med en kalibrator i paketet om du vill vara petig. För bilder på internet kommer det ändå inte spela någon roll, och sköter du profileringen rätt kommer resultatet på printar bli bra.

Ska det hålla för pixelpeepande och riktigt kritisk användning får du gå upp avsevärt i prisklass, t.ex. NEC's och Eizos IPS-paneler eller ColorEdge och SpectraView. Min åsikt är att det bara spelar roll om man får betalt för det.
 
Hej Alexi,

jag vill landa en bit under 10.000 kr och då hittar jag bara de här skärmarna. Samtidigt kan man ju som hobbyist ha höga krav, bara för att det är kul. Jag får kanske gå till affären och jämföra vad jag ser.

/Erik
 
För under 10kkr har du även Eizo 24" Flexscan med IPS-panel, inklusive skärmkalibrator. Det är en mycket kompetent skärm.

Skärmarna du tittat på borde dock funka utmärkt för en krävande hobbyist, i varje fall om de kalibreras. Det är dock en bra idé att kolla på dem innan du bestämmer dig. Framförallt ergonomin är en viktig faktor. S-PVA paneler brukar exempelvis inte ligga i topp när det gäller att rendera text, finishen/coatingen brukar vara en smakfråga och kolla så gamma-skiftningen vid olika betrakningsvinklar inte stör dig.
 
Jag har NEC P221W sedan ett par år. Den är lite som mellanmjölk, varken dålig eller fantastisk, mest lagom. En fördel mot Eizon är att den är möjlig att hårdvarukalibrera. För att kunna göra detta måste man dock köpa NEC's kalibreringskit, vilket kostar ungefär lika mycket som skärmen...
Det enda jag saknar är en USB-hub, vilket Eizon har.
NEC och Eizo är två väletablerade märken som funkar bra för dessa applikationer, jag skulle aldrig chansa på köpa något annat i och med att prisskillnden är försumbar. Jag har en Dell skärm till min jobbdator, den får alla foton att se fantastiska ut, men bilden känns inte särskilt realistisk.

Eizo 2243 kan du också hårdvarukalibrera med Eizos egen Easypix ver 2. Mycket bra och prisvärd skärm anser jag.

mvh
Christer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.