Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skämtar FOTO?

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Köpte senaste numret av FOTO, som så ofta en bra tidning, var nyfiken på reportaget om Jessica Silversaga bl a.

Men kolla vinnaren av månadens läsartävling!? hade nån lagt upp den bilden på fs så hade de blivit sågade längre ner än fotknölarna o bilden blivit kommenterad med saker som "hör hemma i familjealbumet".

Citerar ur motiveringen till att just den bilden var bäst den här månaden:

"ljuset är taskigt, kompositionen lite tveksam"

men också

"Jag tycker nästan den är lite filmisk, en skön känsla"

Själv ser jag ett närgånget dubbelporträtt som mycket väl kan vara taget av de avbildade själva, oskarpt med lutande horisont o dassiga färger. En söt semesterbild för de närmast sörjande...

Vad missar jag?
 
Det funkar så att det varje månad är en person som väljer ut bilderna och betygsätter dom. Denna månad var det Pieter Ten Hopen, och jag håller med om att bilden såg ut som ett misslyckat amatörfoto, men det är väl inne kan jag tänka mig.
 
Hej,

Jag känner att jag bara måste instämma. Visst kan tycke och smak variera, och visst är det en enväldig enmanna jury, men ändå: Detta är det sämsta jag har sett på år och dag, och att då utse det till vinnare !!

/Anders
 
Jag läser FOTO med stort intresse! ...har köpt de första årgångarna 1939-43 inbundna nämligen.

Köpte ett ex för några år sedan för att ha något att läsa på tåget. Bortkastade pengar, och jag lämnade kvar tidningen ifall någon annan ville ha något att bläddra i.

Synd att ingen kan skanna och lägga upp bilden det diskuteras om. Lag och rätt förstås.
 
De har inte ens en jury, de har en utvald fotograf som väljer varje månad...den här månaden Pieter ten Hoopen...

Kanske kan man se bilden på www.tidningenfoto.se fast då måste man hitta nån inloggningskod, som jag inte hittar i mitt lösköpta nummer...

Av en ren slump fotade jag mitt skrivbord när jag satt o läste tidningen, syns väl inte så bra, men du vet åtminstone vilken bild du ska leta efter om du bläddrar på biblioteket ;-)
 

Bilagor

  • 4484skrivbordet.jpg
    4484skrivbordet.jpg
    19.2 KB · Visningar: 5,646
Har inte sett bilden, men en allmän reflexion bara:

Måste en bild ha turbo och överliggande kamaxlar? Räcker det inte med en sidventilare med otät topplockspackning . . om det finns känsla?

/Göran
 
Tycker bilden ser väldigt bra ut av det lilla man kan se av KG:s bild på sitt skrivbord! ;-)

Tycker den verkar ha en skön och naturlig känsla. Absolut en bild som tilltalar mig.

/Joakim
 
Känsla räcker långt, o för de inblandade personerna kan jag mycket väl förstå att bilden är bra. Det kanske räcker med det...

Och nä, en engelsk sportbil, för de e väl en sån du beskriver Göran, kan vara lika charmig som vilket tyskt precisionsunderverk som helst... även om väghållningen är bättre på den sistnämnda...
 
Jag tyckte bilden var en värdig vinnare. Det är verkligen något som gör att blicken fastnar - och blir kvar. Jag tycker den känns spännande.

Bra mycket bättre än många andra klichébilder som har knipit förstaplatsen tidigare.

Fast det måste ha krävts mod för att skicka in den där bilden. Jag skulle aldrig ha gjort det.

Jag skulle nog aldrig heller vågat plocka ut den som vinnare om jag var domare, trots maggropskänslan. Det är jäkligt svårt att döma fototävlingar och jag tycker att Pieter skall ha respekt för sin integritet.
 
Sen tycker jag förvisso också att det är sunt att ifrågasätta vinnaren om man inte håller med. Det är ju lite som debatten om Tuija Lindström där man blir klassad som bakom flötet för att man inte gillar hennes produktion. Det finns ju ingen enhetlig smak skapad av något slags etablissemang utan alla tycker olika.
 
HDFS) (KGS skrev:
Av en ren slump fotade jag mitt skrivbord när jag satt o läste tidningen, syns väl inte så bra, men du vet åtminstone vilken bild du ska leta efter om du bläddrar på biblioteket ;-)

Det tyckte jag var roligt... :D

Men bilden gillar jag! Satt på bibblan i går och kollade igenom tidningen och tyckte direkt om bilden. Den har en fin närvaro och förmedlar närhet och intimitet på ett övertygande sätt (i alla fall till mig).

Och jag tror nog att den är tagen med en utsträckt arm av mustaschen på bilden........
 
homeless clubkid skrev:
vissa bilder kräver mer av betraktaren...

Det kan också vara så att vissa betraktare köper vad som helst bara en tillräckligt känd fotograf sagt att bilden är bra.
Om bedömmaren hetat Nisse Jönsson så hade säkert betydligt fler tyckt att bilden var värdelös, eller??
Det blir lite kejsarens nya kläder över sånt här.
 
Jag håller med några av er att "FOTO" inte är något att ha, "bortkastade pengar" känns som en riktig beskrivning.
Jag tror att det beror på att "FOTO" har glidit över mer åt det konstnärliga och lite svårförstådda hållet, man kan jämföra det med konstutställningar. Det är sällan jag hittar tavlor jag tycker om, eller ser vad dom föreställer, jag vill veta vad jag tittar på, detsamma gäller fotografering. Kanske kommer jag till ettt stadium i mitt liv när det känns som att det är dags att gå vidare och då kanske börjar läsa "FOTO" igen, tills dess blir det ingen "FOTO" på mitt vardagsrumsbord.
 
alf109 skrev:
Det kan också vara så att vissa betraktare köper vad som helst bara en tillräckligt känd fotograf sagt att bilden är bra.
Om bedömmaren hetat Nisse Jönsson så hade säkert betydligt fler tyckt att bilden var värdelös, eller??
Det blir lite kejsarens nya kläder över sånt här.
Där håller jag definitivt med dig.

Tänker inte uttala mig om bilden förrens jag sett den i någorlunda stor skala! KG's bild känns lite för liten för att kunna avgöra något :)
 
Håller med om att bilden sög duktigt. En risigt plåtad semesterbild va min reflektion. Totalt ointressant för andra än dom på bilden och kanske några i deras närhet.

Den innehåller en känsla. Dock en känsla man blir matad med varje gång en polare kommer hem från Thailand och ska visa sina semsterbilder. Ingen känsla som stannar kvar alltså.
 
Jag har inte sett bilden i foto, annat än "skrivbordbilden" som finns upplagd här. Däremot har jag läst artikeln här på FS om Pieter ten Hoopen och hans publicerade bilder i den artikeln är ju en egen stil, med "dokumentär" känsla. Han har väl helt enkelt utsett en vinnare efter sina egna preferenser istället för en bild som flertalet skulle anse vara en "prisvinnare".

Håller med tidigare talare om att jag inte skulle våga skicka in en sådan bild till en tävling, och inte heller våga publicera sådana bilder som i artikeln om personporträtt...
 
alf109 skrev:
Det kan också vara så att vissa betraktare köper vad som helst bara en tillräckligt känd fotograf sagt att bilden är bra.
Om bedömmaren hetat Nisse Jönsson så hade säkert betydligt fler tyckt att bilden var värdelös, eller??
Det blir lite kejsarens nya kläder över sånt här.

Jag har själv sågat nämnda Tuija Lindström längs med fotknölarna i en ganska lång tråd här på fotosidan, så egentligen borde jag väl hålla klaffen. Men jag har faktiskt tänkt om en hel del sedan dess.

Det du skriver är ganska dumt. Jag har stött på attityden många gånger i alla möjliga sammanhang. Man säger att man gillar en bild, ett konstverk, ett musikstycke eller liknande och blir genast angripen med argument som ditt.

Underförstått - du gör dig bara till för att verka kunnig, svår, överlägsen, mm.

På sätt och vis tycker jag att det är en slags omvänd elitism där vissa personer tar sig rätten att såga sådant de inte gillar.

Varför inte bara inse att vi alla har olika tycke och smak?

/Joakim
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.