Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

självutlösare på d70

Produkter
(logga in för att koppla)

OldSchool

Aktiv medlem
hej ja har en fråga och hatar läsa manual;)kan man ställa in d70n på självutlösare som tar bilder i en serie om ni fattar?allså den tar en serie bilder på tex 10 bilder?
mvh/tim
 
Mig veterligen har D70 inget stöd för "time-lapse"-fotografering i sig utan man får det när man ansluter kameran till datorn och använder Nikon Camera Control (följer med Nikon Capture 4).
 
Nej den har inte det.. :(

Har själv funderat när man får tid över att skaffa fjärrkontrollen och "kopiera" ir-signalen för att kunna göra en time-laps som man kan ställa in som man vill.
 
Det är ju bara ist att ha en lapptop med lite längre usb kabel om den inte skulle räcka... enkelt... :p allt går jue att lösa... :)
 
mazz skrev:
Det är ju bara ist att ha en lapptop med lite längre usb kabel om den inte skulle räcka... enkelt... :p allt går jue att lösa... :)

men då måste man ha capture 4 va? d känns onödigt o skaffa d bara för o kunna trixa me självutlösaren:/
 
Enforcer skrev:
Nej den har inte det.. :(

Har själv funderat när man får tid över att skaffa fjärrkontrollen och "kopiera" ir-signalen för att kunna göra en time-laps som man kan ställa in som man vill.

kopiera ir signlan,,,ja antar att du är en teknisk snubbe;)
 
Tim_D70 skrev:
kopiera ir signlan,,,ja antar att du är en teknisk snubbe;)
Så svårt är det inte. Det finns en hel del små universalfjärrkontroller på marknaden som gör så att man håller originalet mot universalkontrollern och den känner av vilken signal som sänds och sparar den. Hade ett program till min Palm Pilot en gång i tiden som gjorde att man kunde få Palmen att funka som en fjärrkontroll och gjorde just på detta sätt.

Själv har jag köpt originalfjärrkontrollen. Den var inte så dyr och har haft behov av den vid några tillfällen. Dock inte för just det ändamål du är ute efter. Kom bara ihåg att använda locket för sökaren när man använder fjärrisen i dagsljus.

Annars så är Capture bra till annat också. Den är väldigt trevlig att leka med om man vill göra finjusteringar av RAW-filer och just Camera Control är trevligt. Man kan styra kameran helt från datorn då och alla bilder som tas lagras direkt på hårddisken. Jag kommer behöva något sådant vid ett senare tillfälle. Och så kan man ju ladda upp egna kurvor till kameran.´

Jag köpte min Nikon Capture 4.1 för 990:- eller därikring. Tycker det var väl värt pengarna. Tanka hem demoversionen från Nikons hemsida (måste först registrera dig och din kamera i supportarean) och testa om du tycker det är värt det själv. Man kanske kan beställa serienummer över nätet också, för det är det enda som skiljer fullversionen från demoversionen.
 
nja ja har photoshopCS där finns allt man behöver för att jobba med RAW, men d e klart d verka lite småtrevligt att styra kameran me datorn:)
 
maxzomborszki skrev:
Så svårt är det inte. Det finns en hel del små universalfjärrkontroller på marknaden som gör så

Fast ett problem återstår dock, vilket kanske är svårare att lösa. Kameran återgår ju till single frame efter det att man tagit en bild med fjärren. (Antar att Nikon tänkt till hårt när de kom på att det skulle vara så... :-/ )

Tim:
Adobe Camera Raw tar ingen hänsyn till de parametrar som finns i RAW-filen som följer med fårn kameran. Har man inställningar som brukar funka bra i de flesta fall behöver man bara ändra minimalt i Capture medan man ALLTID måste ändra ALLT (mer eller mindre) för att få ett bra resultat i Camera Raw.
 
Min kamera gick inte tillbaka till single frame efter ett skott med fjärrutlösare via min Handdator. Jag kunde ta flera bilder efter varandra. Däremot gick den tillbaka till single frame när man stängde av kameran.

Det är ju både för och nackdelar med att den gör så.

/Henrik
 
Nu när jag testar då går den inte tillbaka för mig heller. Knepigt. Jag kan nästan svära på att den gjort det för mig, samt att jag sett andra beklaga sig över detta på forum. Men jag kanske borde uppgradera minnet lite i hjärnan istället för att köpa mer till kameran. :)

Vad gäller självutlösaren VET jag iaf att det är så. :)
 
Min D70 klarar av att ta flera foton utan att gå tillbaka från remoteläget. Väntar jag ett tag så verkar den dock hoppa tillbaka.

Jag har testat med min programmerbara fjärrkontroll (som följer med min Onkyo TX-SR600E reciever). Den läser av signalen och sprara den men det går inte att använda den mot kameran.

Inte för jag vet riktigt vad jag ska ha den funktionen till men det hade varit kul att få det till att fungera. :)
 
Är det inte så att den har en tidsgräns? Du kan ställa in bland de egna inställningarna hur länge den ska vänta. Standard är 1 minut. Vet inte om den nollställer denna räknare efter varje tagen bild eller om den glatt räknar på och efter tidsgränsen så slår den tillbaka. Manualen är inte helt klar på den punkten (se sid 154).

Hursomhaver så röstar jag för Nikon Capture :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.