Annons

Självupplevd erfarenhet från köp från B&H i USA

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Nuså ...

maerklund skrev:
Canon säger dock att man måste vara stadigboende i USA för att kunna nyttja rabatten...

Mmmm ... Du har nog rätt !

I den minsta texten på formuläret (bara nätt & jämnt läsbart) kan man läsa:

"Valid for legal residents of the fifty US states, and claims are limited to addresses within these localities"

Får nog känna mig blåst på rabatten :(

Tur att jag inte räknade med den i första svängen ! % jag tjänade ovan inkluderade inte en denna eventuella rabatt.

Skickar väl iväg det ändå så får Vi se ...
 
Re: Nuså ...

[ i]Kristian Puls (Puls) skrev:[/i]


Slapp inte momsen, dock uträknad utan fraktkostnaden inräknad samt ingen tull för B&H bara skrivit "Camera" på paketet. Kameror är ju tullbefriade.

[/B]


Nä kameror är INTE Tullbefriade! Kan bara upplysa om att du hade "tur" denna gång.

Hårddrar man det är det ett Tullbrott!

Är ju själv sugen att beställa men vet vad följderna kan bli :-(
 
Digitala kameror är tullbefriade för att vi inte har någon konkurreande verksamhet i sverige eller hur det nu var.

Analoga kameror och objektiv finns det företag i sverige som tillverkar. Hasselblad, etc.
 
Re: Re: Re: Nuså ...

Puls skrev:


"Valid for legal residents of the fifty US states, and claims are limited to addresses within these localities"

Får nog känna mig blåst på rabatten :(

Tur att jag inte räknade med den i första svängen ! % jag tjänade ovan inkluderade inte en denna eventuella rabatt.

Skickar väl iväg det ändå så får Vi se ... [/B]


Nej tyvärr kommer du med ALL säkerhet inte att se skymten av din "mail-in rebate". Känner du ingen i USA vars adress du kan "låna"? Förvisso kan man bli blåst av den som får förtroendet men chansen att få ut sin rabatt ökar ändå markant.
 
Alltså...har NÅGON här (alltså inte kompis kompis)blivit stoppad i tullen och tvingats betala moms på prylar överhuvudtaget?
En liten poll bara...
 
Linmajon skrev:
Alltså...har NÅGON här (alltså inte kompis kompis)blivit stoppad i tullen och tvingats betala moms på prylar överhuvudtaget?
En liten poll bara...

Stoppad i postgången. När jag köpte en pryl på ebay så åkte jag på tull och moms, sedan dess har jag instuerat säljarna noga om hur jag vill att de ska skicka så att jag slipper.

Max 50 dollar och gift ska det stå på tullappen. Dessutom skicka med vanliga postverket USPS.
 
froderberg skrev:
Max 50 dollar och gift ska det stå på tullappen. Dessutom skicka med vanliga postverket USPS.

Nu är ju inte det en helt säker metod - Beroende på vad som ligger i paketet. Tullen gör en bedömning huruvida priset som anges är korrekt. Finns det någon osäkerhet, så kollar man upp svenska priser eller med återförsäljare.

Hört på tullverket:

-"Paket till Magnus, 50 dollar och gift?"

-"hmmm, du, vi gör ett stickprov"

-"Jajamensan" (Tullaren skiner upp som en sol)

Ritch Ritch (Kartongen rivs upp)

-"Jaha och vad har vi här då?"

-"Canon 1Ds? Det var en stor kamera, den måste ta fina bilder"

-"Och titta här då, en L-optik!"

-"50 dollar??? Tur att vi kollar fotodsidan på rasterna, då vet man vad prylarna går för - Både pris- och prestandamässigt."

BUSTED!
 
Re: Re: tull

statemachine skrev:
Nej, det är ingen tull på digitalkameror. Moms på 25% tillkommer dock.

Japp ni har rätt jag har fel!objektiven var det tull på,Blev en missuppfattning mellan sambon (Tullare) och mig!


Vet att dom har bättre koll än vi tror men resurserna inriktas på betydligt viktigare brott!
 
Re: Åkt fast??

barret skrev:
Någon som åkt fast eller känner någon som åkt fast för felaktig deklaration?
Tja, jag ställde just frågan för ett par dagar med resultat precis som jag trodde. Jag tror knappt ens man skulle kunna vaska fram någon med alla landets medier som hjälp, men jag har ju haft fel förr.
Med paket är det inte helt oväntat en annan historia...
 
Re: Re: Åkt fast??

Linmajon skrev:
Tja, jag ställde just frågan för ett par dagar med resultat precis som jag trodde. Jag tror knappt ens man skulle kunna vaska fram någon med alla landets medier som hjälp, men jag har ju haft fel förr.
Med paket är det inte helt oväntat en annan historia...

Men hur är det om man nu köper det från någon inte helt frisk lirare som säljer sin kamera med noll koll för väldigt lite pengar, typ 500dollar för en 1Ds?! o sen plockar dom en i tullen, vad går tullen efter?!.
Det man köpt den för eller vilket värde den har...
Det känns som alla statliga institutioner, har dom fan bestämt sig att man skall betala så får det fan kosta 10 gånger så mycket i skatte pengar som dom får in för det, bara för att sätta dit en?!


För att återgå till frågan om Bh så beställde ja ett objektiv från dom för typ två veckor sedan, ett beggat 70-200VR som dom hade.
Det kom snabbt tack vara UPS men dom kom utan stativ fot?! så ja mailade dom, det tog väl en 4 dagar o få svar sen så erbjöd dom sig att betala tillbax 75 dollar för besväret, men ja sa att fotan minsan skulle kosta mig över 1500kr vilket den typ gör enligt alla fotohandlare.

Då fixade dom en ny åt mig o skickade den iförrigår, så ja borde få den på på måndag eller så.
SÅ ja tycker dom har skött allt på ett bra sätt, ja är nöjd med allt, förutom att objektivet enligt dom skulle vara condition 9, fasten det är mer 7-8 enligt mig men men, man kan inte få allt.

O i torsdags så damp ett litet papper med en massa siffror på o lite text där det stog moms o tull(suck)
Att skatteverket aldrig kan lämna en i fred...
 
Jag har "åkt fast" för paket med för lågt värde. Jag beställde dvd-filmer från hong-kong och de skickade dem, utan min vetskap, som gåva. Innan de skickades ut till mig i Sverige fick jag e-mejl om att tullen behövde ett kvitto på beställningen för att de skulle släppa igenom paketet. Nu var detta från ett företag som tullen antagligen lärt sig känna igen avsändaren från, efter ha sett dem skicka gåvor jämt och ständigt, men i alla fall.

Min beställning från BH var långt ifrån behaglig, mest för att UPS betedde sig grovt oprofessionellt. För det första ville de inte ringa innan de skulle köra ut paketet eller meddela en ungefärlig tid, utan tyckte att jag skulle hålla mig hemma hela dagen. Resultatet blir bara att de får köra ut grejorna om och om igen utan att få ut dem - helt vansinnigt slöseri. Sen uppdaterades deras tracker så långsamt att när jag såg att grejorna hade kommit till Sverige hade de redan försökt köra ut dem två gånger.

Sen när jag väl fick tull och momsfakturan hade de dels felaktigt lagt på tull på kameran (eos 300D) och också räknat fel på momsbeloppet. Det värsta var att när jag ringde deras kundtjänst så ljuger de mig gladeligen rakt upp i ansiktet och säger att "det är visst tull och moms på allt som förs in i Sverige". Eftersom jag hade läst på stod jag på mig och då kommer nästa lögn "det får du ta upp med affären som skickat grejorna, de har felmärkt varorna och du får kräva pengarna av dem". Då ringde jag tullen och fick beskedet att digitala kameror är tullfria, precis som det står på deras hemsida. Jag ringde återigen UPS kundtjänst och meddelar vad som gäller, då kommer nästa häpnadsväckande uttalande "om du vill överklaga tull-och momsbeslutet så kostar det 500 kr". Då blev jag riktigt förbannad; ska jag behöva betala massa pengar för att någon (UPS eller BH) inte sköter sitt jobb!! Efter att återigen ha ringt tullen (mycket hjälpsamma och trevliga faktiskt) fick jag beskedet att överklaganden är gratis och det antagligen är UPS som tar 500 kr för att rätta till det de gjort fel. Överklagandet kan bestå i ett enkelt brev på några rader som förklarar varför man vill ha rättelse.

Kontentan är alltså: lita inte på att UPS vet vad de håller på med, utan kolla tull och momsfakturan noga. Nästa gång jag hade att göra med UPS kundtjänst var när jag köpte högtalare från Tyskland, som UPS lyckades skada i frakten, men skaderegleringen skötte de bra.
 
Bakwetu skrev:

Min beställning från BH var långt ifrån behaglig, mest för att UPS betedde sig grovt oprofessionellt. För det första ville de inte ringa innan de skulle köra ut paketet eller meddela en ungefärlig tid, utan tyckte att jag skulle hålla mig hemma hela dagen. Resultatet blir bara att de får köra ut grejorna om och om igen utan att få ut dem - helt vansinnigt slöseri. Sen uppdaterades deras tracker så långsamt att när jag såg att grejorna hade kommit till Sverige hade de redan försökt köra ut dem två gånger.

Sen när jag väl fick tull och momsfakturan hade de dels felaktigt lagt på tull på kameran (eos 300D) och också räknat fel på momsbeloppet. Det värsta var att när jag ringde deras kundtjänst så ljuger de mig gladeligen rakt upp i ansiktet och säger att "det är visst tull och moms på allt som förs in i Sverige". Eftersom jag hade läst på stod jag på mig och då kommer nästa lögn "det får du ta upp med affären som skickat grejorna, de har felmärkt varorna och du får kräva pengarna av dem". Då ringde jag tullen och fick beskedet att digitala kameror är tullfria, precis som det står på deras hemsida. Jag ringde återigen UPS kundtjänst och meddelar vad som gäller, då kommer nästa häpnadsväckande uttalande "om du vill överklaga tull-och momsbeslutet så kostar det 500 kr". Då blev jag riktigt förbannad; ska jag behöva betala massa pengar för att någon (UPS eller BH) inte sköter sitt jobb!! Efter att återigen ha ringt tullen (mycket hjälpsamma och trevliga faktiskt) fick jag beskedet att överklaganden är gratis och det antagligen är UPS som tar 500 kr för att rätta till det de gjort fel. Överklagandet kan bestå i ett enkelt brev på några rader som förklarar varför man vill ha rättelse.

Jag får nog försvara UPS lite trots att jag jobbar åt en konkurrent(FedEx). Får man in några tusen paket per dag som skall levereras samma dag, så är det lite mycket begärt att man skall ringa runt till alla kunder och berätta att mdom skall få paket idag. Svårt nog att reda ut alla felaktiga adresser och få ut dom rätt dag.

FedEx har ett bättre trackingsysten än konkurrenterna. Vi lägger ner otroligt mycket kraft på att det skall fungera, så kör med FedEx om du vill ha koll på sändningen. Sen vet jag att importpersonalen är mycket hårt pressade att hinna all import varje dag. Kanske därför UPS slår ifrån sig som dom gör.

Skulle vara intressant att höra vad folk har för erfarenheter av FedEx....
 
Jag förstår att UPS kanske är mer inriktat på företag som är kontinuerligt bemannade, men att begära att privatpersoner ska hålla sig hemma hela dagen är inte särskilt smidigt. DHL verkar ha som policy att ringa upp någon timme innan de kör ut och kolla så att man är hemma. Kan dom så borde UPS kunna också. Dessutom är delar av UPS kundtjänst väldigt tjänstovilliga. Min bror väntade också högtalare från samma företag som jag köpte mina från (hans var också fraktskadade av UPS förresten) och ringde själv upp UPS kundtjänst och bad om ett tidsintervall som han skulle hålla sig hemma på. Det gick inte sa killen på kundtjänsten. Men om ni ger mig numret till chauffören så kan jag avtala med dem försökte min bror då med. Nej,det går inte, det är emot vår policy var svaret och det svaret var orubbligt trots att det skulle innebära att de stackars chaufförerna får köra ut två-tre gånger i onödan (han kan inte vara hemma från jobbet en hel dag) för att sedan ändå få avtala en tidsbestämd utkörning med honom. Rent slöseri och idioti som bara retar kunder och chaufförerna, som förresten verkar ha något emot att man avtalar med dem eller att de ringer upp innan. Någon timme senare ringde min bror upp kundtjänsten igen och fick då tag på en vettig människa, som utan knussel gav honom telefonnr till chaffisen så kunde de ordna en tid.

Jag kan förstå att de är pressade, men att göra som kundtjänstkillen gjorde angående min faktura och bara dra till med något, vare sig det är sant eller inte, är inte acceptabelt. Hade jag inte kollat innan hade jag antagligen gått på hans lögn och betalat 5-600 kr i onödan.

Hos BH kan man välja mellan olika transportörer, men det verkar vara mer ett undantag att man kan det. Fedex var tyvärr nästan dubbelt så dyra som UPS för samma leveranstid.
 
Senast ändrad:
DHL lär knappast ha som policy att ringa. Däremot har nog kurirer med lite framåtanda för vana att ringa av eget initiativ ibland för att just slippa åka flera gånger... Har jobbat på DHL och man hade ingen sådan policy då. Däremot flexibilitet och initiativtagande.
 
När jag beställer något som skall levereras med UPS/FedEx/DHL etc, så uppger jag adressen till mitt jobb, så slipper jag allt sådant trassel.

/Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.