Annons

Självupplevd erfarenhet från köp från B&H i USA

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: ang. TULL FRITT / gåvor?

zerihoun skrev:
och hur är det med gåvor?
som typ en canon 20 d i födelsedagspresent?

Gåvor över 50 dollar ska alltid förtullas.

Det är tull på begagnat också.

Allt står på tullverkets hemsida.

Vill man chansa är det säkraste sättet att be någon privatperson att hämta ut och paketera om, skicka med USPS samt fylla i "gift" och ett värde under 50 dollar.

Fraktfirmorna som UPS m fl kollar själv varorna nogrannare än tullen så skicka med vanliga posten, US Postal Service, USPS
 
Tull och moms ska betalas t o m när man får tillbaka kameran om man skickat den på reparation i USA. Och om man är där och skickar hem något dyrt för att slippa betala övervikt på planet hem så ska det också tullas och betalas moms för. Spelar ingen roll om man så ägt grejen aldrig så länge. Jodå, ibland är det så att man häpnar.
 
Re: Re: ang. TULL FRITT / gåvor?

froderberg skrev:

Vill man chansa är det säkraste sättet att be någon privatperson att hämta ut och paketera om, skicka med USPS samt fylla i "gift" och ett värde under 50 dollar.

Det kanske blir svårt att få ut rätt ersättning om det otroliga skulle inträffa, dvs paketet kommer bort, och man skrivit <50$ på innehållsdeklarationen?!
 
Re: Re: ang. TULL FRITT / vattentätt!

froderberg skrev:
Gåvor över 50 dollar ska alltid förtullas.

Det är tull på begagnat också.

Allt står på tullverkets hemsida.

Vill man chansa är det säkraste sättet att be någon privatperson att hämta ut och paketera om, skicka med USPS samt fylla i "gift" och ett värde under 50 dollar.

Fraktfirmorna som UPS m fl kollar själv varorna nogrannare än tullen så skicka med vanliga posten, US Postal Service, USPS


okej! jag ger upp!
oavsett hur jag än gör förutom åker dit personligen (vilket inte står på min reselista) så blir det en typ av chansning. 50/50 som någon skrev här. och därtill kommer garanti, ev strul marginal och annat skit...

det någon som tycker att det INTE är värt det??
har räknat med att jag "sparar" in ca 4000 kr som oavsett i vilken del av världen är pengar.

: m
 
AnnaKarin skrev:
Tull och moms ska betalas t o m när man får tillbaka kameran om man skickat den på reparation i USA. Och om man är där och skickar hem något dyrt för att slippa betala övervikt på planet hem så ska det också tullas och betalas moms för. Spelar ingen roll om man så ägt grejen aldrig så länge. Jodå, ibland är det så att man häpnar.

Hmmm något jag måste kolla upp.

Hittills i min karriär i branschen(DHL/FedEx)så har det gällt att:

1. Trasig pryl som servas utanför EU-Gör en exportanmälan som som används när prylen kommer tillbaka för att få in den tull/momsfritt.

2. Personliga effekter fria från tull och moms så länge det är rimligt och man har en lista/förteckning över grejorna i packningen.

Kollar upp med mina importkollegor....
 
ang. TULL FRITT / rimligt?

barret skrev:
Hmmm något jag måste kolla upp.

Hittills i min karriär i branschen(DHL/FedEx)så har det gällt att:

2. Personliga effekter fria från tull och moms så länge det är rimligt och man har en lista/förteckning över grejorna i packningen.

Kollar upp med mina importkollegor....

mats, så om min vän listar att det är en canon 20 d + sigma 18-50 på paketet och att det är en födelsedagspresent så behöver jag inte betala tull på det då det är en personlig effekt?
dvs om min present enligt tullen är rimlig!

: m
 
Nä, då är du inne på bedrägeri. Rimligt är begagnade kläder och t.ex. hygienartiklar och vissa möbler m.m. kan jag tänka mig. Det måste jag kolla imorgon som sagt.

Det kan fungera, men om tullen gör en slumpmässig koll och hittar en ny dyr kamera, så blir det jobbigt för dig...

Däremot om du far dit och köper en kamera och tar med den så är det inte lagligt, men ingen bryr sig. Inte tullgubbarna jag pratat med på Arlanda i varje fall. Dom har större fiskar att steka. Dom måste kunna bevisa att du gjort det. Inte troligt att dom har tid med det.
 
En Canon 20D med Sigma 18-50/2,8 kostar 16000 hos Technikdirekt i Tyskland - över 2000 kronor billigare än i Sverige. Lika lätt att handla ifrån som från en svensk postorderfirma.
 
ang. TULL FRITT / jobbigt i tullen...

barret skrev:
Nä, då är du inne på bedrägeri. Rimligt är begagnade kläder och t.ex. hygienartiklar och vissa möbler m.m. kan jag tänka mig. Det måste jag kolla imorgon som sagt.

Det kan fungera, men om tullen gör en slumpmässig koll och hittar en ny dyr kamera, så blir det jobbigt för dig...

ursch, bedrägeri låter ju lite jobbigt. men hur jobbigt är det när man åker fast i tullen?

1) hala upp visa kortet jobbigt
x) beror på tulltjänstemannen/kvinnas dag
2) den som överlever vet...

: m som tyckte min mors tjat idag var jobbigt!
 
ang. BILLIGASTE CANON 20 D

froderberg skrev:
En Canon 20D med Sigma 18-50/2,8 kostar 16000 hos Technikdirekt i Tyskland - över 2000 kronor billigare än i Sverige. Lika lätt att handla ifrån som från en svensk postorderfirma.

en Canon 20D med Sigma 18-50/2,8 kan jag få hem til mig för ca 12 000 kr = 4000 kr mer i fickan. tänkte iofs kanske bara köpa objektivet i us fucking a och huset i deutschland.

ursch, jag velar fram o tillbax. våga el. icke. den här veckan är det dax att beställa.
suck...

:)

: m som bara vet att hon inte vill betala 16 000 kr
 
Glöm inte att en 20D köpt i USA inte erhåller någon garanti i sverige generellt. Så blir det något fel så får du skicka den till USA.

Optik brukar ha världsgaranti.

Jag fick nyss ett paket via posten från usps och bhphoto. Jodå, fick tulla och momsa på det också. Trots det tjänare jag över 30% när tull+moms+frakt var betalt. Lätt värt det, och då det var optik så erhåller dessa garanti.
 
Besked från vår(FedEx) importavdelning....

Återinförsel av lagad kamera:
När kameran skickas ut skall det vid utförseln på alla underlag stå att den ska till usa för reparation. Vid införseln så skall utgående tull-id uppges. Om det kostat att reparera kameran så skall tull och moms räknas på rep kostnaderna.

Personliga effekter:
Återkommer jag med. Första beskedet är: "personliga effekter får tas in utan kostnader.. .det finns en gräns"
 
Besked från vår(FedEx) importavdelning....Forts

Personliga effekter:
Villkor för personliga effekter är att värdet ej överstiger 1700 Kr.....m.a.o. tull- och momsfritt
 
Nuså ...

Sådär ja ... nu har hela beställningen från B&H kommit.

Kryddade i ordentligt när ändå familjen inte la sitt veto.

Det blev:
EF100-400 IS USM+uvfilter
EF100 Macro USM+motlj.skydd+uvfilter
EF50 f1.4 USM+motlj.skydd+uvfilter
Blixt 580EX+Stofen omnibounce
Väska Lowepro off trail 2

Slapp inte momsen, dock uträknad utan fraktkostnaden inräknad samt ingen tull för B&H bara skrivit "Camera" på paketet. Kameror är ju tullbefriade.

Allt fanns att hämta på Schenker dag 8 (arb.dagar)från skeppningen, trots att både Jul & Nyårshelgerna kom i mellan. Erlade moms+100 sek. hos Schenker. (Tog USPS frakten vilket ger 5-7 dagar).

Hade lite strul med kortet jag skulle betala med, B&H hävdade att det inte gick att använda men drog ändå pengar från det för att sedan sätta tillbaka dom igen. Detta försenade min order några dagar.

På denna affär tjänade jag:

Mot Scandinavienphoto: 24%
Mot Cyberphoto: 21%
Mot TechnikDirekt: 10%

för att nämna några. Betalade 6,83 för 1$.

Nu skall jag bara posta "Canon lens-rabate" formuläret som skall kunna ge mig 275 $ tillbaka.

Just nu är jag som ett barn på Julafton ;))))))
 
Re: Nuså ...

Puls skrev:
Sådär ja ... nu har hela beställningen från B&H kommit.

Nu skall jag bara posta "Canon lens-rabate" formuläret som skall kunna ge mig 275 $ tillbaka.

Just nu är jag som ett barn på Julafton ;))))))

Grattis, hoppas rabatten funkar, man kan ju prova. Canon säger dock att man måste vara stadigboende i USA för att kunna nyttja rabatten...
 
Re: Nuså ...

Puls skrev:
Nu skall jag bara posta "Canon lens-rabate" formuläret som skall kunna ge mig 275 $ tillbaka.

Jag hoppas att Canon slutar med dessa löjliga kampanjer och ger vanlig hederlig rabatt istället.

/magnus (som väntar på 2000 kr från Apple)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.