Annons

Självupplevd erfarenhet från köp från B&H i USA

Produkter
(logga in för att koppla)

Puls

Aktiv medlem
Har läst och läst i detta ämne men det verkar som om många delar med sig av saker de snappat upp på någon webbsida, typ tullens, eller hört i andra hand.

Min enkla & raka fråga är:

Ni som verkligen beställt optik från B&H vad har det tillkommit för kostnader ?

Ca 8,7% på totalsumman inkl.frakt i amerikansk skatt, det har jag förstått. Tillkom något mera utöver det ?

SNÄLLA, skriv inte "jag har läst ..." eller "troligtvis tillkommer ..."

Vill ha 100% fakta, skall beställa för en ganska stor summa, så tillkommer det typ 25% oförutsedda påslag innebär det en katastrof !
 
Jag är på G att beställa ett Nikon AFs70-200/2.8G VR ifrån BH.


Som jag har fattat det så tillkommer alltid tull, frakt och moms på priset. Allså om jag hade varit i NY på BH och handlat direkt så hade jag kommit undan med 10500kr. Men beställer jag så blir den nästan 15000kr... men va fasen! Jag åker till Japan lite då och då med jobbet, och man kan inte få den billigare där, allså samma pris som att beställa ifrån BH. Tyskland ska ha ca: 18000+frakt.

Så billigast är fortfarande att beställa ifrån NY...

Mvh // Martin
 
Tull och moms ska du betala även om du åker dit och hämtar prylarna.

Tullen är dock bättre på att hitta grejorna om dom kommer via post än om dom bärs in i en väska.

Går du igenom tullen tuan att deklarera dina prylar så blir det straffavgifter och i extrema fall så konfiskeras varorna.

risken att bli stoppad är liten men den finns och då förebygger man bäst genom att skicka manualer, kvitton och kartong till sig själv och påstår helt enkelt att objektivet du har på din kamera minsann är köpt vid ett tidigare tillfälle.
 
Jag har köpt optik från B&H och då har jag skickat det till en adress i en annan delstat. (beställning via nätet).

Då har jag sluppit alla avgifter och endast betalat det som står angivet på deras hemsida + frakt.

Det bästa är att använda grejjerna där och slänga alla kartonger och packa ner optiken i sin kameraväska. Då går det oftast väldigt bra att snacka sig igenom en eventuell tullkontroll.

Passa dig bara för att köpa flerdubbla uppsättningar med grejjer bara för att tjäna pengar när du kommer hem. Det kan dom vara stenhårda på.

Mvh //Peter
 
Vi börjar om ....

Pånera nu att jag över nätet beställer en optik EF 100mm f/2.8 USM Macro hos B&H.

Priset är $469,95
Frakten blir $36,25

Totalt: $506,20

Vad tillkommer ????

Beskriv gärna strukturerat vad det tillkomna är för något och hur mycket.

/K
 
Re: Vi börjar om ....

Puls skrev:
Pånera nu att jag över nätet beställer en optik EF 100mm f/2.8 USM Macro hos B&H.

Priset är $469,95
Frakten blir $36,25

Totalt: $506,20

Vad tillkommer ????

Beskriv gärna strukturerat vad det tillkomna är för något och hur mycket.

/K

Tillkommer tullavgifter (6.7%) och moms (25%). Dvs Total = 506,2 * 1,067 * 1,25 = 675 USD

Om du fraktar med UPS tar de dessutom 100:- i avgift för att de lägger ut pengarna till tull och moms.
 
Tullavgifter samt moms debiteras i svenska kronor enligt den dollarkurs som gäller hos tullen den dag det förtullas.
Normalt sett är kronan lite starkare i Sverige än i NY.

Alltså $507*7kr=3542kr (nu drog jag till emd en dollarkurs på 7kr vilket varierar något från dag till dag).
Tull 3542kr*1,067=3779
Moms 3779*1,25=4724kr

Sedan tillkommer ev avgift som fraktbolaget tar ut vilket varierar mellan 0kr och flera hundra.
 
Om man köper och använder prylarna i landet man åker till ex USA så skall man inte behöva betala tull på prylarna stod det i nyaste numret av "Digitalfoto för alla". Alltså om man köper en kamera eller ett objektiv till e kamera man har med sig skall man kunna klara sig som jag förstod det.

Men tillbaks till ämmnet.. jag tänkte åxå testa att beställa från samma butik. Kollade vad man tar för ett Nikon 50 1,8 som i sverige kostar från ca. 1395-1595 kr beroende på vart man köper sen tillkommer ju även här frakt.

Kollade in samma objektiv där och MED frakt blir det 770 kr.

Öppnar verkligen tullen alla paket och kollar?? Eller står det på paketen vad det är och vad det är för pris???
/Jonas
 
Jonke O skrev:
Om man köper och använder prylarna i landet man åker till ex USA så skall man inte behöva betala tull på prylarna stod det i nyaste numret av "Digitalfoto för alla". Alltså om man köper en kamera eller ett objektiv till e kamera man har med sig skall man kunna klara sig som jag förstod det.
Det är ett brott om du tar HEM sakerna till Sverige för att ha dem här.
Sedan kommer man rent praktiskt till det här med bevis. Kan tullen utläsa på tillverkningsnummret att optiken är ganska ny så kan de säkert begära att du skall uppvisa ett kvitto på var du har köpt den. Men kvitton försvinner titt som tätt så jag förstår inte hur de skall driva det i rätten.
Även en ny optik kan köpas begagnad.

Öppnar verkligen tullen alla paket och kollar?? Eller står det på paketen vad det är och vad det är för pris???
/Jonas
[/QUOTE]
Om jag hra fattat rätt så kontrollerar de som är anställda för detta så många de hinner.
 
Det jag skrev var som det stod i tidningen....
sen om det är sant vet jag inte :)))
Sen skrev jag fel tidning dessutom...."Allt om digtalfoto" heter den nog. (alla tidningar heter ju snart lika :)))
 
Jag har beställt en del grejor därifrån, vad jag minns är det ingen tull på fotoprylar. Så kostnaden blir
(Optik +frakt)*1,25= ditt pris i Svedala.

Tar du det med UPS lägger dom på momsen på allt. Om du vågar chansa och ta det med air mail så är chansen 50/50 att paketet slinker igenom och du slipper momsen.
Lycka till!
 
Jonke O skrev:

Öppnar verkligen tullen alla paket och kollar?? Eller står det på paketen vad det är och vad det är för pris???

Alla (de flesta) seriösa företag bifogar en korrekt tulldeklaration och packsedel med paketet så tullen behöver inte öppna det.

Om jag minns rätt så är det ca 6% tull på fotoutrustning som optik och liknande men 0% tull på datautrustning (och digitalkameror). Moms tillkommer alltid på hela beloppet (dvs inklusive frakten).

[EDIT]
Om du köper från B&H så räkna inte med att paketet slinker igenom tullen utan moms ens som Airmail-paket. Mina har alltid fastnat..
[/EDIT]
 
Senast ändrad:
Jonke O skrev:
Det jag skrev var som det stod i tidningen....
sen om det är sant vet jag inte :)))
Sen skrev jag fel tidning dessutom...."Allt om digtalfoto" heter den nog. (alla tidningar heter ju snart lika :)))

Som Erik skrev ovan så kan det inte ha någon som helst betydelse att man använder utrustningen först. Det är själva varuimporten som har betydelse, oavsett om utrustningen köps ny eller begagnad.
 
LarsV skrev:
Som Erik skrev ovan så kan det inte ha någon som helst betydelse att man använder utrustningen först. Det är själva varuimporten som har betydelse, oavsett om utrustningen köps ny eller begagnad.

Enligt tullgubbarna på Arlanda som jag pratat med, så får man handla och ta in utan moms om det är något man behövt på resan. Dessutom har man ju en gräns på 1700 eller så som man kan ta med in uten moms...
 
Tulla varor!

Vet från säkra källor (Tullen) att eftersom det inte är ett EU land så skall varorna förtullas och när priset på kamera/objektiv mm är så högt så är risken stor att paketet öppnas!!!!

Dom har ju även listor på varor som passerar gränsen som gås igenom och checkas mot motagare,pris,vikt mm

Så Tänk dig för!! det kan bli dyrt men med lite tur så......

Har själv haft funderingn tills jag fick fackta av vad som kan hända, men Köp från Eu land går bra fast då rusar ju priset upp endel!

mvh Thomas
 
ang TULLA VAROR / hipp hipp huuurra!

...men om jag t ex har en vän i usa som packar om min beställning
(som jag beställer hem til henne) och sedan skickar hon den til mig som
"en försenad födelsedagspresent".
måste jag tulla på det om det åker fast?

har hittat en amerikansk canon 20 d för 8500:- och
kan inte släppa den drömmen...


: m som födelsedags barn
 
En 20D för 8500?
Betala inte i förskott bara, det luktar bedrägeri på långt håll.

Edit: På begangade varor skall inte tull eller moms tillföras, så då är det bara att be sändaren skicka med kvitto. Jag lägger till detta eftersom en 20D inte går på 8500 i butik, inte ens med en dollar under 6kr.
 
Ska inte tull erläggas för allt som inte redan förtullats?
Oavsett om det är begagnat eller fabriksnytt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.