Annons

Självporträtt med EOS300?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mysmasken

Medlem
Har ni något förslag på hur man gör?
Problemet är oskärpa. Om man ställer in fokus manuellt har man inte chans, eftersom man inte ser objektet. Autofokus fungerar ju inte heller.
Finns det någon självutlösare som funkar ihop med autofokus?
 
Ställ något där du ska stå/sitta, och fokusera på det?

Ställ in fokus, koppla om till MF och ta bilden..
 
Ett smidigt sätt är att använda dig av ett snöre som du fäster i taket. Markera var du tex har ditt huvud med en bit tape och ytterliggare en bit tape längre ner. (Beroende på vilket utsnitt du vill ha.)
Ställ in kameran och fokusera på snöret. Använd självutlösaren. När du tryckt av kutar du fram till snöret, positionerar dig och rycker snöret. (förhoppningsvis innan kameran går av..) ;)

Lycka till
 
Enkelt och lätt fixat med Canons fjärrutlösare! Kostar inte så mycket och är ett lite "coolt" tillbehör som ej bör saknas i kamerautrustningen ;-)!
Kul att fotografen själv kan vara men på familjebilderna!
 
Visst! Ställ in kameran på timer, och har sedan 2 alternativ: ett där kameran utlöses efter ca 2 sekunder, ett där tiden är ca 10 sekunder.
Kan bara rekommendera det! Vi använde fjärrutlösaren flitigt när vi skulle ta åreta upplaga av familjens julkort! Förra året var en pärs men det var iaf konditionsbefrämjande för det blev många rundor mellan kamera och "position",,,
 
Oj! Jag har dragit mig för att köpa en för jag trodde bara att den motsvarade "springa och trycka på knappen" och inte "springa och fixa fokus stup i ett".

Då skall jag genast springa och köpa en!
 
"Oj! Jag har dragit mig för att köpa en för jag trodde bara att den motsvarade "springa och trycka på knappen" och inte "springa och fixa fokus stup i ett".

Då skall jag genast springa och köpa en!"

Jag är fullt övertygad om att du blir nöjd! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.