Spännande. Jag har läst det testet redan men kan kika igen.
Jag har oxo stor respekt för Fotosidans objektiva bedömning.
Hade varit spännande att genomföra ett eget test.
Nu äger jag dock inget 300 2,8L USM längre, men saknar det redan efter ett par månader :/ Idag har jag inte råd med både längre och kortare tele i den här storleken - även om de är gamla
När jag köpte mitt andra 300 2,8L USM så var det som att hoppa i gamla inkörda kläder, ngt som är gjutet i ryggraden. Förvånar mig inte om jag letar upp ett friskt exemplar i framtiden .. Kommer inte att ens kika efter ett beggat Sigma
Det jag vill antyda är "vanesaksaspekten" som jag tror färgar mig en del.
Men visst skall man försöka hålla sig öppen för att hitta andra verktyg som är bättre.
Den där foksumotorn är ju en känslig sak i de äldre Canontelena, förutom IS-varianterna då såklart.
Vad gäller de obotliga problem och bekymmer som i teorin kan uppstå med ett äldre Canon slipper man ju med det objektiv som du har och Det argumentet är ett TUNGT argument
Jag tillhör ju de som älskar de olika hastigheterna och känslan i den manuella fokuseringen i de äldre objektiven. En kärlek jag etablerade med de fina FD/FDn objektiven på den tiden.. Begreppet "flytande" är helt rätt. Många tycker de nyare objektiven idag är flytande, då har man inte alla referenser konstaterar jag.
Så bra är INGA objektiv bland Canons efter EF-fattningen blev ett faktum. Trist.
De äldsta stora teleobjektiven med EF-fattning är de som än idag är närmast de bästa av de äldre med FD-fattning.
Bryr man sig inte så värst mkt om den funktionen/kvaliteten så spelar ju det mindre roll.
Eftersom de tre olika hastigheterna för den manuella fokuseringen, samt pre-set AF,, numera är borttagna finesser så tycker jag de gamla objektiven fortfarande står i en klass för sig faktiskt.
Jag har dock upplevt att djur i känsliga lägen kan uppfatta USM motorns ljud i de äldre Canonobjektiven och detta vet jag inte hur det är med Sigmat. Gissar ganska säkert att de inte alls har problem med detta då designen inte alls är lik.
De nyare Canontelena verkar inte heller drass med denna problematik, då de inte har samma konstruktion. Det är inte det att motorljudet är högt i våra öron men tydligen i djurs öron.. Trist men jag har bara sett att det påverkar vid ett par tillfällen - viktiga tillfällen iofs :/ Djuret var då vild utter.. (finns ngn jättegamma tråd om detta).
/N