Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sista förbrukningsdag

Produkter
(logga in för att koppla)

benderzon

Ny medlem
Hejsan!
Jag såg här om dagen att en butik reade ut färgfilm till halva priset, p.g.a. att datumet för sista framkallningsdag hade gått ut. Min fråga är: Gör jag en dålig affär om jag köper dessa filmrullar? Hur stor är risken att framkallningen av för gamla filmer blir misslyckad? Sista framkallningsdag för filmerna i fråga var för 6 månader sedan.

Tackar på förhand
/Glad amatör

6 månaders gammal film, låter FÖR magstärkt. Den filmen är inte bra, och du kan inte lita på den. Så gammal film borde inte få lov att säljas, inte ens till halva priset.

Om film bevarats på rätt sätt, kyligt och mörkt kan du tillåta dig använda film som har gått ut för en månad sedan - men inte längre.

Film som gått ut för 6 månaders sedan kan du givetvis använda i experimentellt syfte, men inte till något annat.

fotohälsningar
Terje

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar