Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Simplyelectronics

Produkter
(logga in för att koppla)

dado

Medlem
Jag vill varna alla som funderar beställa från http://www.simplyelectronics.net/. Tänk två gånger innan ni beställer!

Jag beställde (091102) Tokina AT-X 116 PRO DX AF 11-16mm F2.8 Nikon Fit från dom och betalade med kreditkort (449.95€). Väntade några dagar och kollade varje dag under My Account status på den.

Så, en dag försvan allting från My Account utan någon information. Alltså, jag hade inga orders där, så jag mailade simplyelectronic och fick följande svar:

Dear Dalibor,

Greetings from SimplyElectronics.
Upon inspection of our supplies of Tokina AT-X 116 PRO DX AF 11-16mm F2.8 Nikon Fit, we had discovered that the outer box was damaged, and therefore had to be returned. Unfortunately, the replacements are not expected to arrive within any short period of time.

We apologise for any inconveniences caused, however in this unfortunate event, would there be any other similiarly priced products listed on our site that may be suitable as a replacement? Should the price be slightly higher, we can perhaps waive this as a gesture of goodwill (please note we can only do this usually for minor differences of a few pounds). Likewise, if the price is lower, we can have this reimbursed to your account.

Kindly let us know at your earliest convenience if you wish to accept this offer, and we will do our best to expedite this for you. Otherwise, kindly advise on how we should proceed.

Looking forward to your response, thank you.

Best Regards,
Holly
Customer Service Executive


Notera att mailet var skickad 091106! Jag svarade att jag är villig att vänta upp till 4 veckor. Men det fick jag inte eftersom dom visste inte när kommer den tillbaka.

Se svar, daterad till 091111:

Dear Dalibor,

Thank you for contacting us.
While we greatlyu appreciate that you're willing to wait for the item. Unfortunately, we do not have a firm date on the arrival of any new shipment and we do not expect this shipment to arrive in the near future, thus, we have forwarded yoru cancellation request to our relevant department and once the order has been successfully cancelled, we will send you a confirmation e-mail.

Again, we apologise for the inconvenience caused.

Should you have any further queries to this matter, please feel free to contact us.

Best Regards,
Alice
Customer Service Executive


Jag skrev att jag tror inte på dom och att jag tror att den kommer att dyka upp igen med högre pris men att jag accepterar att dom stryker min order och skickar tillbaka pengar och vill veta när kommer jag att få tillbaka mina pengar.

Så, jag fick ett svar på det, daterad till 091112:

Dear Dalibor,

Thank you for contacting us and we apologise for any inconvenience caused.

We completely understand your concerns regarding this matter. However, since we are unable to confirm when the new stock will be available, we have thereofore cancelled the order for you. We apologise for the incovnenience caused.

Following from your e-mail, I wish I can provide you with an estimate time for the refund; however, refunds are being dealt by another department. Please be assured that once the refund has been initiated, we will send you a confirmation e-mail.

Should you have any further queries to this matter, please feel free to contact us.



Best Regards,
Alice
Customer Service Executive


Och idag, tittar jag på deras hemsidan och objektivet är där i "stock" 50€ dyrare! Jag har inte fått någon information om när kommer jag att få tillbaka mina pengar!

Väldigt dålig stil och allt detta för 50€!!?? Trodde att dom är mer seriösa än så

!
 
Har handlat kamera (Finepix s100fs) från dem i somras. Inga problem alls. Något lång levtid från beställning (ca 2 veckor). Annars allt ok och mycket bra pris. Nöjd och handlar gärna där igen.
 
Nu, en månad efter att jag betalde och efter 30-tals email fick jag äntligen min objektiv. Så rent teknisk, dom har inte lurat mig, men jag kommer aldrig mer beställa från dom.
 
Jag har precis beställt ett Canon EF-S 55-250 hos dem för det facila priset av 1700 kr, vi får se om de är lika bra som Digital-cameras som levererat snabbt. Iofs kan det väl vara lite körigare med transporterna nu när det är helger.

Dessa engelska postorderfirmor har ju ganska attraktiva priser så de har nog en ganska tight regim med personaltätheten och liknande för att hålla kostnaderna på ett minimum.

Hos den lokala Experthandlaren tar de 3600 för samma objektiv.
 
Objektivet anlände inom deras utlovade leveranstid trots helger och snökaos.

Jag fick till och med e-post när de hade skickat.

"Thank you for shopping with SimplyElectronics!

I am delighted to inform you that your order, order number: nn has been dispatched and you should receive it by next working day via DHL SE Single European .

Your order tracking number is: nn

Meanwhile, I will monitor the delivery progress and keep you updated at all times.

Also, I would be very grateful if you could send me an email at [email protected] to confirm that your order has been received.
Please feel free to contact us if you have any query and we will be delighted to assist you.
Assuring you our best services at all times.
Emma Gowan
Customer Service Executive"
 
Jag har också handlat av SimplyElectronics.

Följande gäller: Företaget skickar från England, så rent tekninskt köper man inom EU. Däremot har firman sitt säte i Hongkong, och skulle det bli mudder (på riktigt) säger det finstilta att det är via Hongkong saker och ting kommer att lösas. Vad värre är; det innebär att det Tokinaobjektiv jag köpte (helt litet över HongKongpris) kanske inte har Tokinas Europagaranti, utan får skickas till fabrik (i värsta fall).
Detta får man förstås väga in i priset vid köp. Att chansa på att slippa moms+tull från HK var i mitt fall inget alternativ.

Söker man på engelska omdömes-siter får firman antingen usla eller mycket bra betyg. Det är relativt stor andel som anser att de får vänta eller blir osäkra på leveransen. Engelska företag vill gärna bekräfta adressen vid kreditkortsköp genom att man skickar en kopia på el- gas(!) eller vattenräkningen (en sådan är kopplad till hushållet, visar adressen och namnet), vilket förefaller märkligt för en svensk. Dock bekräftade mitt kreditkortsföretag att det var en rätt vanlig praxis i England. I mitt fall drog man glatt pengarna, och sedan skulle man ha bekräftelse på leveransadressen på sitt eget sätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.