Annons

Simpel bildstorleksförminsnking?

Produkter
(logga in för att koppla)

Twilice

Aktiv medlem
Nu börjar hårddisken på datorn sakta men säkert närma sig max, man kan väl köpa en ny sen när det väl gäller.

Men faktiskt så tänkte jag att bilderna behöver inte vara i 12.3 Mpixel utan jag tänkte minska ner dem till 4.15 Mpixel för att spara massor med plats.

Det jag funderar på är ett program som är lättanvänt som endast förminskar bilderna (i proportion till hur de såg ut innan eftersom vissa bilder är beskurna) utan att flytta på dem. (inga säkerhetskopior alltså

Jag testade först med nikon ViewNX, men då blir det väldigt krångligt eftersom den vill ha en map man ska flytta till hela tiden så då blir det krångligt med filer med samma namn osv. osv. Därför undrar jag om det finns ett annat program som kan hantera en större mängd filer på detta sätt?

Ångra dig

Nu börjar hårddisken på datorn sakta men säkert närma sig max, man kan väl köpa en ny sen när det väl gäller.

Men faktiskt så tänkte jag att bilderna behöver inte vara i 12.3 Mpixel utan jag tänkte minska ner dem till 4.15 Mpixel för att spara massor med plats.

Det jag funderar på är ett program som är lättanvänt som endast förminskar bilderna (i proportion till hur de såg ut innan eftersom vissa bilder är beskurna) utan att flytta på dem. (inga säkerhetskopior alltså

Jag testade först med nikon ViewNX, men då blir det väldigt krångligt eftersom den vill ha en map man ska flytta till hela tiden så då blir det krångligt med filer med samma namn osv. osv. Därför undrar jag om det finns ett annat program som kan hantera en större mängd filer på detta sätt?

Du kommer till 100% ångra dig gruvligt om du gör detta!!! Tänk om du få ett erbjudande att ställa ut bilder, sälja någon bild eller bara vill göra lite förstoringar och om det visar sig att bilderna inte räcker till för att göra tillräckligt stora bilder! Du kan inte i efterhand göra dem större igen utan att förlora en massa kvalitet.

En extern hårddisk på 1000 gigabyte kostar ca 600-700 kr (om inte mindre) och är bara att ansluta via USB! Är inte detta en bättre lösning?

Hm, jag tror det. Är det ett bra program kan jag välja att bara förminska vissa av bilderna.

Fast i och för sig, på 1 TB får jag plats med väldigt många bilder.

Okej, vi tar en följdfråga på detta. Skulle ni spara alla bilder på hårdiskarna? (inga på datorn)

Eller ska man kanske fortsätta med planen med att förminska bilderna medans man sparar originalen på en extern hårdisk. På så sätt har jag en backup (jag är sämst på att ha backups :p) samtidigt som jag inte behöver ha framme hårdisken hela tiden.

( kanske eventuelt spara i RAW format inför framtiden, just nu har jag bara viewNX som jag mest använder för att ändra exponering + vitbalans vid behov. Testade en testversion av captureNX men det verkade sakna ett visst arbetsflöde jag ville ha, känndes mest som en massa onödiga knappar och att man använder endast 1 sak så det känndes inte som om priset var värt det )

Du bör ha minst en kopia alltså två hårddiskar med samtliga bilder i originalstorlek. Vad räknar du med att spara om du förminskar dina bilder?

Jag har själv 2 backup usb hårddiskar, varav den ena finns på annan ort. Rätt som det är säljer jag en bild eller flera canvastavlor. Jag har haft tio olika digitalkameror och tjänat in alla på att sälja bilder.

Jag tänkte att det sparade plats. Sen tror jag inte att jag skulle kunna tjäna större summor på mina bilder dock.

Du vill spara 8 MB per bild. Hur många har du? Låt säga 20.000 stycken? Det blir en besparing på 160 GB. Med dagens hårddiskpriser så har du sparat in, vadå, ungefär 100 kr? Är det värt det?

Om du verkligen skulle vilja göra det så låter Irfanview med plugins dig göra det skitsmidigt. Men jag skulle aldrig någonsin göra det själv.. (Trots att jag börjar närma mig 75.000filer i klassen 20-25MB (DNG med den ursprungliga NEF-filen inbäddad).

Hm, ne det verkar ganska entydligt vad de flesta fotografer här tycker så jag ska kanske inte heller göra det :p

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto