Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Silikonfett för smörjning undervattenshus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Silikonfett är fantastiskt bra för att smörja gummidetaljer på bilar med med och som armaturfett (VVS) men jag är väldigt försiktig med silikonprodukter eftersom silikon har en väldig förmåga att sprida sej dit det inte ska och orsaka problem av olika slag.

Jag skulle nog satsa på vaselin till undervattenshuset om inget särskilt talar emot det. Vad står det i bruksanvisningen?

Jag har alltid använt silikonfett till de o-ringar som ingår i min dykutrustning och till uv-huset till min kompaktkamera. Man skall dock vara snål med fett. o-ringen skall se lätt fuktad ut, det skall inte ligga en tjock hinna. En del vet jag väljer att gnida aktuell o-ring mot näsryggen, där finns alltid lite fett som räcker till aktuellt ändamål.

Alla oringar till undervattensfarkosterna använde vi vanligt vaselin på, fungerar det bra för offshore och marinen så duger det nog bra till UV-huset också...

Siliconfettet har som fler skrivit en otrevlig förmåga att hamna på fel ställen och kan ställa till med otrevligheter. Dessutom om silikonfett kommer i kontakt med Kaliumpermanganat så blir det otrevligt på riktigt...

Oki det medges alla har väl inte Kaliumpermanganat tillsammans med dykutrustningen, men det är inte så ovanligt heller...

Alla oringar till undervattensfarkosterna använde vi vanligt vaselin på, fungerar det bra för offshore och marinen så duger det nog bra till UV-huset också...

Siliconfettet har som fler skrivit en otrevlig förmåga att hamna på fel ställen och kan ställa till med otrevligheter. Dessutom om silikonfett kommer i kontakt med Kaliumpermanganat så blir det otrevligt på riktigt...

Oki det medges alla har väl inte Kaliumpermanganat tillsammans med dykutrustningen, men det är inte så ovanligt heller...

så jag kan köra med helt vanligt vaselin?
http://manolo.se/content/vaselin.jpg

Bilagor

• vaselin.jpg
    vaselin.jpg
    12.7 KB · Visningar: 2,287
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto