Annons

Sigmas blixt EF-500 DG Super

Produkter
(logga in för att koppla)

SM3NUX

Ny medlem
Har en ovanstående blixt som har fungerat hur bra som helst med min Canon 300D, för tre månader sedan så bytte jag upp mej till en Canon 7D, och till min fasa så fungerade inte blixten.....

Finns det någon här på forumet som har haft liknande problem eller till och med kanske löst det?
 
hej!

ja, den blixten är inte kompatibel med Canon 7d,

det finns dock 2 modeller av blixten, den ena kan man uppdatera firmwaren så att den blir kompatibel med 7d, kostar ca 500 kr.

den andra kan man inte göra det.

Jag minns inte på rak arm hur man såg om det gick att uppdatera sin firmware eller ej, var nån sorts symbol som skulle finnas nånstans på blixten, jag kan kolla när ikväll när jag är hemma, om ingen annan hinner hjälpa dig före.
Men jag kommer inte vara hemma förrän ca 23.00
 
Hej

Jo då tacksam för alla upplysningar, knepigt att det inte fungerar då det fungerade till 300D utan problem.
Men kollar senare ikväll om du hittat på nått har kollat blixten och den enda symbol jag kan hitta är att det står EO eller EQ i en liten vit ram ovanför displayen......

//Christer
 
Om jag nu minns rätt så ska det stå EO inom en fyrkant där ovanför displayen

På min blixt står det EF-500 DG Super [EO] - ETTL II

och om jag nu minns rätt så var det om det stod [EO] där som man kan lämna in den och få firmwaren uppdaterad för (tror det var 500 kr), så blir den kompatibel med 7D
 
Hej igen!

Ja tack för svaret, min står det bara E0 inom en vit ram men inget ETTL-II så då kanske det inte går att uppdatera firmwaren.....Konstigt detta att det inte skall fungera då det gått på tidigare Canon kameror.

Skall vänta ett tag och se ifall någon annan säger nått men annars blir det väl att bita i det sura äpplet och skaffa en orginal Canon blixt, det är väl troligen därför det är "kompatibilitetsproblem" skulle jag tro...??

Undrar vad man kan ta för denna Sigma blixt ifall man skulle sälja den? Har du någon uppfattning..??

Men tusen tack för att du tog dej tid att svara!!!

//Christer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.