mpetersson
Aktiv medlem
Gäller väl generellt att kontrastbaserad AF funkar dåligt med objektiv som är konstruerade för fasdetektion. Vet inte exakt varför, men det är ett faktum och det gäler alla CDAF-system där man kan sätta PDAF-objektiv. Samma sak är det t.ex. på Canon DSLR i LV-läge när kontrastfokus används, eller på Sony A580. Jag har testat med detta på min A580 och det fungera både med Sony SAM-objektiv och Sigma HSM-objektivr, men är riktigt långsamt och hackigt.
med LA-EA2-adaptern som utnyttjar PDAF bord det däremot fungera alldeles utmärkt, även med icke-Sony objektiv. Det ska ju vara exakt som en A55a i det läget.
/Mats
Frågan är väl huruvida det kan anses snabbt nog att vara rimligt användbart med LA-EA1 och SAM/SSM? Actionfoto är förstås uteslutet, men för vanlig fotografering. Det har viss inverkan på objektivutbudet till NEX som växer en del om det funkar hyggligt. Sony har ju exempelvis släppt sin 85/2,8 som verkar rätt bra och inte har någon motsvarighet med AF på NEX. Nu har inte jag varken SAM- eller SSM-objektiv till min A350, så om jag går över till NEX-7 som planerat så får jag ändå börja om i någon mån. Men det finns ändå rätt attraktiv och hyggligt billig optik till Alfa som saknas till NEX ännu så länge. Jag har massor av äldre optik som jag ska köra med adapter, men autofokus har också sin charm.
LA-EA2 är en innovativ produkt men helt ointressant för min del. Den är för klumpig och framför allt alldeles för dyr. Jag undrar vilka batteritider kameran klarar när den ska driva adaptern också... Det lär inte vara några solskenssiffror. Intressantaste användningsområdet för adaptern torde vara till videokamerorna (VG-20 heter den väl?) där det lär vara fint att kunna filma med Zeiss-optik och AF. Men annars skulle jag nog hellre köpa en SLT än en NEX om jag så gärna ville ha optiken.