Annons

Sigmaobjektiv dåliga?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kodiak skrev:
Men nu jämförs det väl äpplen och päron?
USM-objektiv ska väl jämföras med HSM från Sigma?

Eller menar du att det är stor skillnad i snabbheten mellan USM och HSM?

/Svante

Hehe.. men det som efterfrågades VAR Sigmas 28-70/2.8 vs Canons dito med USM..

och svaret är då, fortfarande japp, utan tvekan. Sigmas HSM är snabb, men jag upplevde den som lite tveksammare i fokus än Canons USM..nu var detta visserligen 3 år sedan.. så detta kan ju med all säkerhet ha ändrats..
 
Pongu skrev:
Ursäkta en kort utvikning:
Kan du inte prefokusera där uttrarna kan tänkas dyka upp och sedan fokusera manuellt? Men jag har aldrig fotat utter, det är möjligt att de är blixtsnabba!

/Pontus


Frågan är om inte RingUSM,en ändå avger frekvensen men i mindre omfattning när man focuserar manuellt,,,,,

Visst kan man "prefocusera" men det känns ju liite kiipt när man har fin AF:)

Numera är det x antal månader mellan mina utterchanser så det håller nog med manuell focus:)

Mvh Niclas.
 
Jeppe skrev:
Hehe.. men det som efterfrågades VAR Sigmas 28-70/2.8 vs Canons dito med USM..

och svaret är då, fortfarande japp, utan tvekan. Sigmas HSM är snabb, men jag upplevde den som lite tveksammare i fokus än Canons USM..nu var detta visserligen 3 år sedan.. så detta kan ju med all säkerhet ha ändrats..

Sigmas 28-70/2.8 Har väl inte HSM..?
 
Nej.. det har den inte.. Men mitt svar, var ett följdsvar på att man skulle jämföra HSM mot USM, om man nu skulle jämföra..

Men frågeställaren undrade ju faktiskt över just Sigmas 28-70 vs Canons 28-70/2.8 USM..
 
Niclasfoto skrev:
Sigma ÄR bra och Canon ÄR bra,, Dåliga Sigma ÄR dåliga och dåliga Canon ÄR dåliga,,

Beror på villka linser från producenterna som är aktuella.

Har du dem högsta kraven på skärpa så är det Canons L-linser som gäller, i alla fall generellt sett och som jag ser det.

Jag hoppas och tror att USM är snabbare än HSM eftersom jag inte äger ett HSM,,,,,:)

Jag har testat HSM men inte i samma typ av lins som ngn Canon,, ingen vitts att jämföra tex, ett fast tele med HSM och en Canon normalzoom, såklart:)!

Mvh Niclas.
Äger själv ett Sigma 100-300 4,0 HSM. Den är definitivt inte långsammare än Nikons 300 4,0 Afs men om nikons Af är sämre än Canons låter jag vara osagt. Hur som helst så focuserar Sigmas Hsm-gluggar ohyggligt fort. Betydligt snabbare än vad gemene man har användnig för.
 
Beträffande hastighet HSM-USM

Jo det är skillnad, kanske inte stor, båda är snabba och tysta, kanske inte för utteröron men för oss övriga dödliga ;-)

Jag äger ett Canon 28-70 2,8L (USM) och ett sigma 70-200 2,8 EX (HSM).
Den stora skillnaden är exaktheten mellan fokuseringar. Om jag fokuserar ett flertal gånger på samma punkt i följd så justerar alltid sigman fokus mendan canon optiken oftast inte gör det. Den verkar mer nöjd med sitt ursprungsläge från första fokuseringen.

En annan stor skillnad är AF-servo, den fungerar nästan omärkbart med USM, men HSM så "klickar" denna funktion lite nu och då.

Vet att det är dumt att jämföra två så olika objektiv . Har även provat Canon 70-200 4L (USM) och den uppför sig väldigt likt min 28-70 2,8L både beträffande exakthet och snabbhet.

Viktigt att betona i detta fallet är att HSM inte på något sätt är dåligt, det fungerar väldigt bra, men USM är snäppet vassare.

Sigma gör visst bra optik (70-200 2,8 EX APO HSM) är ett exempel på en bra sigma optik.
 
har också en Sigma 100-300:4,0 EX HSM och upplever AF:en som mycket snabb och tyst.

Den har heller inte retat mig (än) på att den missar, där spelar ju förvisso kameran en betydande roll också.
 
HSM är likvärdigt i snabbhet men USM. Jag har själv flera Canon L objektiv med ring-USM men jag tycker inte det är någon direkt skillnad mot ett bra Sigma med HSM.
Även Nature Photographer Online magazine har en test mellan Sigma & Canon 70-200 och de tycker AF är exakt lika snabb.
 
Jag slänger mig in i den här diskussionen...
Jag har hört sägas att sigmaobjektiven är ojämna, att olika exemplar av samma sort kan ha ha helt olika prestanda och att man ska ha lite tur för att få en bra sigmaglugg... Är det nån fler som har hört det?
 
FOTO testade för några år sedan fem likadana Sigmaobjektiv köpta vid helt olika tillfällen. Skillanderna var mycket små.
 
Med tanke på att det bli ca 80-300 på D70 så är det kanske mindre lämpligt som starpaket. Satsa hellre på ett 18-50 eller motsvarande.

//David

EDIT: Beror naturligtvis på vad du vill fota, men att inte ha något under 80mm känns lite begränsande.
 
Stefan B skrev:
Jag slänger mig in i den här diskussionen...
Jag har hört sägas att sigmaobjektiven är ojämna, att olika exemplar av samma sort kan ha ha helt olika prestanda och att man ska ha lite tur för att få en bra sigmaglugg... Är det nån fler som har hört det?

Både Canon & Sigma kan vara dåliga om man har otur. Men det är inte så att sigmas är ojämnare eller sämre.
 
Re: Re: Sigmaobjektiv dåliga?

OscarH skrev:
Sigma 180/3.5 IF Macro HSM är ett objektiv i toppklass, både optiskt och mekaniskt.

Jag håller med dig. Innan jag köpte mitt sigma 180 så kollade jag både Canons & Sigmas 180 macro. Där skillde ingenting i optik eller mekanisk kvalitet. Det är ett topp-objektiv.
 
D76 skrev:
Med tanke på att det bli ca 80-300 på D70 så är det kanske mindre lämpligt som starpaket. Satsa hellre på ett 18-50 eller motsvarande.

//David

EDIT: Beror naturligtvis på vad du vill fota, men att inte ha något under 80mm känns lite begränsande.

Kanske smartare med Sigma 18-125/3,5-5,6 ...?
 
Ola Rockberg skrev:
Kanske smartare med Sigma 18-125/3,5-5,6 ...?

Låter som en bättre idé om du bara ska ett objektiv att börja med. Visste inte ens att det fanns ett sådan ska jag säga dig. När det gäller Nikkor-gluggar kan jag tyvärr inte hjälpa dig, är Canonist.

//David
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.