ANNONS
Annons

Sigmablixt eller Canonblixt, märker en amatör skillnaden?

Produkter
(logga in för att koppla)

_nnapanna

Ny medlem
Hej!
Vi har en Canon EOS 350D och tänkte köpa en blixt till den. Vi funderade lite på en Canon Speedlite 420 EX men sedan såg vi att Sigma hade en som heter EF 500 DG SuperII.
Som glad amatör, spelar det någon roll vilken av dessa två jag köper?
 
Sigman har fler inställningsmöjligheter och är lite starkare. Den kan även användas helt automatisk.
 
Vad menar du med "helt automatiskt"?

Den kan väl användas i E-TTL mod eller i manuellt läge (du ställer in blixtstyrkan) men är inte en automatblixt som själv mäter det reflexerade ljuset med en tyristor (eller vad det nu heter)

--jalle

BugEyes skrev:
Sigman har fler inställningsmöjligheter och är lite starkare. Den kan även användas helt automatisk.
 
Tack för svaren!! :)
Vi har även tittat lite på C. Speedlite 580 EX nu. 580'an är väl en hel del snabbare än Sigman, men är det någon som vet hur mycket snabbare C. 580'an är?
580'an är ju mer än dubbelt som dyr som Sigma EF 500 DG SuperII. Är den även "dubbelt så bra"?


BugEyes skrev:
Sigman har fler inställningsmöjligheter och är lite starkare. Den kan även användas helt automatisk.
 
Som vanligt så beror det på...

Jag tror att du inte kommer märka skillnad på dina bilder men väl på att 580EX är:

* mer robust
* mindre och mer smidig

--jalle

@nnapanna skrev:
Tack för svaren!! :)
Vi har även tittat lite på C. Speedlite 580 EX nu. 580'an är väl en hel del snabbare än Sigman, men är det någon som vet hur mycket snabbare C. 580'an är?
580'an är ju mer än dubbelt som dyr som Sigma EF 500 DG SuperII. Är den även "dubbelt så bra"?
 
@nnapanna skrev:
Hej!
Vi har en Canon EOS 350D och tänkte köpa en blixt till den. Vi funderade lite på en Canon Speedlite 420 EX men sedan såg vi att Sigma hade en som heter EF 500 DG SuperII.
Som glad amatör, spelar det någon roll vilken av dessa två jag köper?

Sitter i precis samma sits. Upptäckte att det fanns 2 Sigma blixtar med nästan samma namn.

Sigma EF 500 DG Super II (1 995.-)
&
Sigma EF 500 DG ST II (1 495.-)

Priserna från Scandinavian Photo men vad är skillnaden mellan dessa två Sigma blixtar?

Finns det någon anledning alls att ens fundera över Canon 420 EX för 2 850.- ?
 
SUPER modellen har bland annat möjlighet att agera master/slavblixt via infraröd (tror jag det är) signalering. Jag tror att det finns några skillnader till men dessa har jag inte koll på.

Med STOR risk för att jag har fel så tror jag att Super modellen kan följande som ST inte kan...

• LCD Display
• Strobe Effect
• High-speed sync
• Modeling Light

ST modellen har bara två lägen i manuell mode (1/1 och 1/16).

Jag skulle nog välja Super framför ST eftersom det är så pass liten skillnad i pris och Super är mer flexibel.

--jalle

Brasklapp: min gissning är baserad på information från B&H
 
Senast ändrad:
Jaha. Canon blixten - är den "borta" ur diskussionen? Är det så, att Canons blixt är så mycket dyrare, färre funktioner så den faller bort som tänkbar kandidat?
 
Om den är borta ur diskussionen kan bara du själv avgöra, men...

Jag skulle välja "SuperSigman" framför 420EX också.

Featuremässigt så är Supermodellen är överlägsen 420EX.

--jalle

Minita skrev:
Jaha. Canon blixten - är den "borta" ur diskussionen? Är det så, att Canons blixt är så mycket dyrare, färre funktioner så den faller bort som tänkbar kandidat?
 
Finns det något som kan motivera ett köp av Canon Speedlite 580 EX framför en Sigma EF 500 DG Super II?

Det är ju väldigt mycket pengar det skiljer dom åt.

Är det någon som vet hur mycket det skiljer i hastighet innan man kan ta nästa bild med blixt mellan ovanstående blixtar?
 
@nnapanna skrev:
Finns det något som kan motivera ett köp av Canon Speedlite 580 EX framför en Sigma EF 500 DG Super II?

Det är ju väldigt mycket pengar det skiljer dom åt.

Är det någon som vet hur mycket det skiljer i hastighet innan man kan ta nästa bild med blixt mellan ovanstående blixtar?

Den skillnaden är liten, till Sigmas fördel (om man jämför med exakt samma batterier). Jag själv kör Sigman, en kollgea till mig Canon 580.

Det finns en annan stor skillnad också på dessa 2 blixtar, och det är att Canon har ett externt batteripack som du kan koppla till, för att få ner laddningstiden på blixten. På Sigman finns ingen sån möjlighet alls.

Med s.k Bouncer och lysa ut på 17mm, så vinner Sigman STORT. Vi gjorde flera tester där Canon's 580 inte kunde lysa ut med 100%.

Sigman är en extermt prisvärd och bra blixt, och kan fås för under 2000:- i vissa butiker.


Hoppas det hjäler dig i valet av blixt.
 
Måste ju bara tillägga att jag har mycket dålig erfarenhet av Sigmas EF 500 DG Super. Riktigt dålig kvalitet enligt min mening. Hittills har jag haft sönder två blixtskor och den tredje på gång och då har jag inte varit orimligt oförsiktig.

Tycker dessutom att resultatet är väldigt ojämnt om jag använder bouncer (tillsammans med EOS 10D), ibland är det kolsvart och i bland rejält överexponerat (kan i och för sig vara handhavandefel från min sida).

Skulle jag köpa blixt idag skulle jag utan tvekan köpa en Canon blixt eftersom jag inbillar mig att den generellt funkar bättre och är betydligt mer gediget bygd.

Hoppas jag inte sätter för mycket grillor i huvudet på dig med tanke på att Sigman höjts till skyarna av mig helt oförklarlig anledning men jag måste ju vara ärlig :)

MVH
Magnus
 
Jag har lite frågor om Sigma blixten (super). Har den möjlighet till blixt på andra ridån (jag har en EOS 350D)? Kan den vinklas i både höjd och sidled?

I butiken (scandinavian photo) säger de att de inte kan garantera att det fungerar bra, har någon mer än Magnus råkat ut för tråkigheter med den här blixten?

Vem står för reparation av blixtskon om denna går sönder? Vad kostar det om man får betala själv?

Är det värt att skaffa en omni-bouncer?
 
Ja, du kan synka på andra ridån.

Ja, den kan vinklas både i höjd och sidled

Den fungerar ihop med såväl 300D och 20D, så det är inga problem med 350D heller.

Om du har sönder blixtskon så lär du väl få betala det själv. Garantier gäller fabrikationsfel och inte "våldsamheter".

Ja, det är värt att skaffa en omnibouncer.

--jalle
fredrik_bt skrev:
Jag har lite frågor om Sigma blixten (super). Har den möjlighet till blixt på andra ridån (jag har en EOS 350D)? Kan den vinklas i både höjd och sidled?

I butiken (scandinavian photo) säger de att de inte kan garantera att det fungerar bra, har någon mer än Magnus råkat ut för tråkigheter med den här blixten?

Vem står för reparation av blixtskon om denna går sönder? Vad kostar det om man får betala själv?

Är det värt att skaffa en omni-bouncer?
 
fredrik_bt skrev:
Jag har lite frågor om Sigma blixten (super). Har den möjlighet till blixt på andra ridån (jag har en EOS 350D)? Kan den vinklas i både höjd och sidled?


Ja


I butiken (scandinavian photo) säger de att de inte kan garantera att det fungerar bra, har någon mer än Magnus råkat ut för tråkigheter med den här blixten?


Vad är det dom inte kan garantera? att den synkar på andra ridån? - Den fungerar utmärkt med synk på andra ridån. Den fungerar även med E-TTL-II.


Vem står för reparation av blixtskon om denna går sönder? Vad kostar det om man får betala själv?


Stället där du köpt blixten (inom garantitiden).
Under "normal" andvändning, så är risken liten att den skulle gå sönder. Den är inte mer ömtålig än Canons blixt. Utmärkt blixt som fungerar minst lika bra som Canon's orginalblixt 580.


Är det värt att skaffa en omni-bouncer?

En omnibounce fungerar så att blixtljuset inte blir lika hårt slaget. Man får ett mjukare ljus. Detta kan man också justera manuellt på blixten. Dock är det kanske inte läge att "fippla" med manuella tider när en ögonblicksbild eller en bild som man inte har tid att "finlira" med.

Otroligt prisvärt alternativ till Canons ockerdyra blixtar.
 
Jag har en 350 och en sigma dg-super blixt. Vad jag tycker är lite störande är att jag måste ställa upp styrkan med 1 steg i autoläge för att få bra exponerade bilder. Studsar jag i taket två steg.

Ska inte automatiken fixa detta, jag menar den mäter väl ljuset som kommer in i objektivet vare sig det är studsat eller ej...
 
Nu har Canon släppt 430EX. Är det någon som vet vad som skiljer 580 och 430 förutom att 580 är snabbare och starkare? Behöver man, som amatörfotograf, en blixt med bättre funktioner än 430?
 
Peter.H skrev:
En omnibounce fungerar så att blixtljuset inte blir lika hårt slaget. Man får ett mjukare ljus. Detta kan man också justera manuellt på blixten. Dock är det kanske inte läge att "fippla" med manuella tider när en ögonblicksbild eller en bild som man inte har tid att "finlira" med.

Otroligt prisvärt alternativ till Canons ockerdyra blixtar.

Du kan inte åstadkomma det som en omnibounce gör genom att manuellt fippla med manuellt på blixten.

Plastbiten (Omnibounce) som Du sätter på Din blixt sprider först och främst blixtljuset.

En omnibounce minskar visserligen ljuset från blixten. Del beroende på spridning, mindre direkt ljus faller på motivet, och dels genom att allt ljus inte tränger igenom plasten.

Detta upptäcker kamerans blixtautomatik och ökar blixtljuset, för att få korrekt exponering. Du får dock en mer diffus belysning än utan Omnibouncern.

Den är trots allt värd varenda krona, har dock sett några andra varianter som kan vara lika intressanta.

/Jörgen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.