** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sigmablixt eller Canonblixt, märker en amatör skillnaden?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jörgen, OM du läser ALLT som folk skriver så underlättar det en smula :)

Självklart kan man justera hårdheten på en blixt manuellt (likt en omnibouncers funktion), dock ej spridningen lika mycket. Vilket jag trodde framgick tydligt.

Det framgick inte tydligt

Det framgår fortfarande inte tydligt...

Det var därför jag skrev mitt inlägg. Det var tänkt som ett förtydligande.

Inte som klander :))

En omnibouncer sprider och dämpar, men en korrekt blixtautomatik, för det var ju automatik som Du paratade om, kompenserar för dämpningen. Det är en helt annan sak om man kör manuellt, då dämpas även exponeringen av omnibouncern, eller om Du vinklar undan blixten.

Tycker själv att teknik är kul, men vill egentligen kunna glömma tekniken bakom, tyvärr så blir det ju ofta mycket tekniksnack när bilderna kanske inte blir som man tänkt sig. :-((

/Jörgen

Senast ändrad:
Inte för att jag vet om det ger så mycket, men jag fick ett ryck och gjorde några experiment ikväll.

Provade helt enkelt att slå iväg några bilder med såväl bouncer som utan, samt rakt på eller via studsad blixt.

Totalt ovetenskapligt, men i alla fall:)

http://jfoto.homeip.net/gallery2/main.php?g2_view=core.ShowItem&g2_itemId=721&g2_navId=x754d328e

Att du måste ställa upp blixtexponering ett steg har nog mest att göra med din (vår) personliga smak. Jag tycker tvärt om att jag ofta måste ställa ner exponeringskompensationen

Kamera: Canon 20D
Blixt: Sigma EF500DG Super

--jalle
John Kilefors skrev:
Jag har en 350 och en sigma dg-super blixt. Vad jag tycker är lite störande är att jag måste ställa upp styrkan med 1 steg i autoläge för att få bra exponerade bilder. Studsar jag i taket två steg.

Ska inte automatiken fixa detta, jag menar den mäter väl ljuset som kommer in i objektivet vare sig det är studsat eller ej...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar