Annons

Sigma vs Canon objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredde75

Medlem
Hej!

Jag kommer troligtvis att köpa 350d-kameran i denna eller nästa vecka. Jag är total nybörjare när det gäller fota digitalt.

Nu funderar jag bara på ett par saker.

1, Jag har fått rekommendationer att köpa "Sigma 18-50/2.8 EX DC", men hur är det i förhållande till Canons "EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM", om jag har förstått så skiljer det inte mer än c:a 1000:- i pris på dessa. Vilket rekommenderar du?

Tacksam för alla åsikter!
/Fredde

Från vad jag har läst (äger inget av berörda objektiv, dock Sigma 28-70 2.8 EX som har liknande prestanda som 18-50 EX):

- Sigmat är bättre rent optiskt, skarpare men kanske än viktigare betydligt mindre distorsion i wide/tele-läget.

- Sigmat ger möjlighet till kortare skärpedjup pga konstant f2.8. Möjligheten till handhållning blir däremot mindre berört eftersom Canon-objektivet har IS.

- Canon snabbare fokusering pga USM (vet inte om det har FTM oxå?) och antagligen säkrare AF också.

- Givetvis är det väldigt trevlig zoom i Canonen med 17-85mm jämfört med 18-50mm (18-45 enligt vissa tester) på Sigmat.

- Bägge objektiven är för digital-sensor endast.

Slutsats: Går du på optisk kvalitet: välj Sigma. Men vill du ha "features" och säkert alldeles godkänd optiskt kvalitet: välj Canon.

Mina 2c.

Canonen faller markant och har rätt dålig skärpa vid ytterläget... det är trist.

Jag skulle spontant gått på sigman.

För "vardagsfotografering" skulle jag valt Canon-objektivet pga det större zoomomfånget, eller för den delen Sigma 18-125 som är billigare, men saknar IS.
Är man ute efter ett "bra objektiv" skulle jag säga att sigma 18-50/2.8 är att föredra. Bättre ljusstyrka, skarpare, mindre distortion, (mindre CA?).
USM-motorn i 17-85:an är, om jag inte har fel (någon får gärna rätta mig isf), "snikvarianten" av USM, som är lika snabb/långsam som en DC-motor, i stort sett, men tystare.

Stene_68 skrev:
Tack! Vad menar du med "data-fel"? Kan de ställa in fokus i Linköping?
Osäker om de kan ställa in konsekvent backfocus tex, jag är skeptisk. Den sk "flex board fix" som kan behövas, alltså att själva styrelektroniken byts ut kan dom INTE göra.

Välj Sigma objektivet.

Jag har ett 18-50 EX objektiv och en Canon 10-22 mm. Sigman har (mycket) bättre byggkvalitet, är ljusstark, fokusen är lika snabb och exakt som USM motorn på min 10-22 mm, och dessutom ingår en rejäl väska + motljusskydd i priset.

Som grädde på moset är den optiska kvalitén snäppet vassare än min Canon över så gott som hela registret... speciellt om man drar ned bländaren ett snäpp.

Nu har jag aldrig provat Canons 17-85 mm objektiv, men med Sigman är du "safe" ;-)

Edward skrev:
Välj Sigma objektivet.

Jag har ett 18-50 EX objektiv och en Canon 10-22 mm. Sigman har (mycket) bättre byggkvalitet, är ljusstark, fokusen är lika snabb och exakt som USM motorn på min 10-22 mm, och dessutom ingår en rejäl väska + motljusskydd i priset.

Som grädde på moset är den optiska kvalitén snäppet vassare än min Canon över så gott som hela registret... speciellt om man drar ned bländaren ett snäpp.

Nu har jag aldrig provat Canons 17-85 mm objektiv, men med Sigman är du "safe" ;-)

Då gäller det att fokus är korrekt inställt till kameran och att det inte uppstår något fel som inte den svenska serviceverkstaden kan åtgärda. Annars får man tydligen skicka objektivet till Japan, se ovan. Inget av mina 3 objektiv var korrekt inställt från början så jag skulle inte våga satsa på ett Sigma. Kvaliteten på olika exemplar ska vara ojämn också enligt vad jag läst. Men har man tur så... :)

Stene_68 skrev:
Då gäller det att fokus är korrekt inställt till kameran och att det inte uppstår något fel som inte den svenska serviceverkstaden kan åtgärda. Annars får man tydligen skicka objektivet till Japan, se ovan. Inget av mina 3 objektiv var korrekt inställt från början så jag skulle inte våga satsa på ett Sigma. Kvaliteten på olika exemplar ska vara ojämn också enligt vad jag läst. Men har man tur så... :)

Mitt Sigma objektiv var inte korrekt inställt från början. Jag mailade internetbutiken ang problemet (TechnikDirekt), två dagar senare stod postgubben vid dörren och tog emot objektivet... och tre veckor senare var han tillbaka med samma objektiv, fast nu skarpt i "L-klass". Den tre veckor långa väntan var inte så kul, i övrigt var det inte problematiskt alls. Bara ett mail, och sen fixa ett paket med problembeskrivning så var saken biff.

Jag ångrar absolut inte mitt köp trots denna insident.

Jag skulle utan tvekan valt Sigman om inte budgeten räckte till för ett Canon 17-40 4L, Canons 17-85'a är ett dåligt köp om du frågar mig, horribel CA och dålig kantskärpa i vidvinkel området, (har ägt en själv) sen är det desutom en EFS glugg, inget du troligen vill ha i kameraväskan om 5 år, men det är ju Sigman också, men i dags läget är Sigman ett bättre köp om du inte har råd med en fullformats 17-40 4L enligt mig.

Stene_68 skrev:

Hej!
Tack för alla tips!
Hur kan jag som knappt kan kalla mig för amatör.....veta om det Sigmaobjektiv som jag får är korrekt inställt från början, hur kan man se det?

Tacksam för all hjälp!
MVH Fredde

Fredde75 skrev:
Hej!
Tack för alla tips!
Hur kan jag som knappt kan kalla mig för amatör.....veta om det Sigmaobjektiv som jag får är korrekt inställt från början, hur kan man se det?

Tacksam för all hjälp!
MVH Fredde

Gör som jag! =)
Jag lånade en 50 mm och en 28-135 mm Canon glugg av en kompis. Tog fram stativet, fotade ett stilleben i olika brännvidder och bländarinställningar med samtliga objektiv. Sen tog jag in allt i datorn, jämförde bilderna sida vid sida... och då upptäckte jag "vaselinkänslan" som fanns på Sigma objektivet.
När jag fick tillbaka Sigmat efter korrigeringen tog jag nya bilder och jämförde dem med mina gamla bilder. Då såg jag att skärpan var snäppet vassare än Canongluggarna... när jag köpte 10-22 mm objektivet senare fotade jag samma stilleben (nåja, ungefär samma) igen, och jämförde dem med de tidigare... de var i klass med Canons 50 mm och 28-135 mm objektiv.

Det finns ett test som man kan skriva ut och fotografera av. Det var det jag gjorde. Du kan hitta länk om du söker efter gamla inlägg om fokus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar