Annons

Sigma/Tamron 70-300, vilken är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

mallan_

Ny medlem
Hej . Är i valet och kvalet mellan
Sigmas 70-300mm 4-5,6 DG APO Zoom Macro HSM och Tamrons 4-5,6 DI Macro till min Nikon D60 .

- Ingen av dessa har bildstabelisatorer är det så viktigt har hört att man klarar sej bra utan men mot 300 mm kan man behöva stativ !

- Vilken är bättre ? Eller vad är mesta man får för pengarna . Är faktiskt Af-funktionerna så långsamma och högljudda är det något man stör sej på ?

- Borde man spara pengarna och köpa Nikons eget 70-300mm ? Priset är en stor skillnad från dessa men förståss bättre kvalitet .

Snälla hjälp mej ! Blir alldeles snurrig av alla recensioner , någon som kan hjälpa mej . Skicka gärna bilder helst någon med en från Dx serien . tacksam för snabba svar
 
Hej ! Dom här 2 är ungefär lika dåliga och du har rätt,dålig autofokus och högljudda som bara den plus att man får en massa optiska defekter på köpet.Och jag lovar dig att utan bildstabilisering blir det inte roligt att använda dessa objektiv.Spara hellre pengarna och köp Nikons egen 70-300,du kommer inte att ångra dig ! MVH Jonas !
 
Om jag inte minns fel är det väl ingen innbyggd autofokusmotor i D60? Det betyder att den måste sitta i objektivet och att det är läga att kolla det före köp. På cyberphoto.se kan du plutta i under objektiv att det skall ha inbyggd motor så får du fram vilka alternativ som finns.

/FW
 
Jag köpte ett Sigma 70-300 utan APO eller HSM för att jag helt enkelt behövde det men inte hade råd med något bättre för tillfället. Jag betalade ca 1000 kronor för mitt begagnat vilket jag tycker är helt OK för min del. Det är i pricip bara användbart i dagsljus eller med blixt.

Det jag försöker säga är att ifall du måste ha ett nu men inte har råd så strunta i alla APO och HSM osv utan köp det billigaste begagnade du kan hitta för att senare köpa det du vill ha. Om du inte måste ha ett just nu så spara till ett "riktigt på en gång. Titta även på begagnade 70-200mm 2.8 objektiv är mitt tips.

/Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.