Annons

Sigma Objektiv Af 10-20/4-5,6 EX DC HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

KjellSn

Aktiv medlem
Sigma Objektiv Af 10-20/4-5,6 EX DC HSM?'

Någon som har det här objektivet + Sony A100
så skulle jag vilja veta om det fungerar bra ihop?

Jag har ett Sigma 10-20/4-5,6 EX DC till min D7D och det funkar klockrent. Här är en bild Det finns inte mycket att oroa sig för. Jag gjorde en blixtest för att se hur den den reagerade i 10mm läget med en 5600HS(D) och vidninkelskivan framdragen. Jag var lite rädd för att det skulle vinjettera kraftigt, men de funkade förvånansvärt bra. Du kommer att gilla den här gluggen. Den har bra färg och kontaster och mycket bra skärpa.

mvh/Ove

Spotmätt mot fönstret 1/160 (snabbaste blixtsynktid) bländare 8, iso 100. Utan blixt. 10mm

Bilagor

• pict6911.jpg
    pict6911.jpg
    8.7 KB · Visningar: 631
Samma värden som bilden innan fast med blixt med vidvinkelskivan framdragen.
(I vårt nytapetserade vardagsrum som vi inte hunnit få upp gardiner eller tavlor, det kommer under dagen;0)

Bilagor

• pict6910.jpg
    pict6910.jpg
    18.7 KB · Visningar: 637
Direkt motljusbild, iso 100, bl 16 1/100 10mm

Bilagor

• pict6562.jpg
    pict6562.jpg
    28.6 KB · Visningar: 631
Närgräns och skärpedjup. Der syns kanske för dåligt på den uselt lilla bilden, men du förstår idén. ;0)
iso 100 bl 10 1/250

Bilagor

• pict6537.jpg
    pict6537.jpg
    25.4 KB · Visningar: 626
Vevo skrev:
Direkt motljusbild, iso 100, bl 16 1/100 10mm

Liksom Ove har jag tagit bilder rakt in i solen med min 10-20. Gluggen ger oftast inte några oönskade linsreflexer, utan levererar reflexfria,kontrastrika bilder, tom bättre än de fasta gluggar jag har.

/K

RE.....

Tack för svaren! Bilderna blir jättebra. Ser att det även fungerar att fota i direkt motljus. Bilden på blommorna och kyrkan var jag imponerad av. Jag ville ochså ha ett objektiv med en bra närgräns.Mitt Sigma 18-125 har en närgräns på 50cm,Inte så imponerande precis men annars är mycket nöjd med det objektivet. Sigma 10-20 har 24cm och det ska bli kul att prova. Sigma 18-125 går inget vidare att fota i motljus med. Var på Santorini i höstas och fotade solnedgångar och det vart många konstiga prickar på bilderna! E.X.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=974907

Jag beställde ett Sigma 10-20 i fredags och det kommer nog på tisdag, får väl försöka stå ut tills dess. Laddar upp lite bilder när jag har varit ute och provat det. V/H kjellsn

Filterhållare P till 10-20mm

Bara för sakens skull var jag tvungen att se hur mycket vidvinkel filterhållare P klarade av. Det var inga problem vid 12mm och straxt därunder men vid 10 så gick det inte. Jag vet sedan tidigare att det funkar med filterhållare P till min analoga med 17mm utan problem så man var lite nyfiken och se.
10mm = 15mm (analog)
12mm = 18mm (analog)
Gränsen går nog precis vid 17mm på fullformat 35mm.
Jag blev inte förvånad för jag vet att Cokin garanterar vinjetteringsfritt ner till 28mm (fullformat 35mm) ska man ner till 20mm vinjetteringsfritt så så får man använda
P Wide-Angle Holder. Vill man använda ytterligare vidvinkel och få garanterat vinjetteringsfritt är det Z-PRO systemet som gäller. Men det till trots så har jag tagit två bilder med Filterhållare P för min ytterst enkla test.
Håll till godo

mvh/Ove

10mm (kolla kanterna, det är filterhållaren som syns.)

Bilagor

• 10mm.jpg
    10mm.jpg
    17.4 KB · Visningar: 499
Re: Re

KjellSn skrev:
Hej igen! Ja det var skillnad mellan 10mm och 12mm!Jag tänker använda ett UV filter och hoppas det inte blir några problem vid 10mm läget!

kjellsn
Hallå Kjell

Du får väl hålla oss uppdaterade om polfiltret funkar bra eller inte. Det är väl vid blänk som jag kan tänka mig att använda polfilter, inte för att få mer färg i himlen ;0)

mvh/Ove

Re: Re: Re

Vevo skrev:
Hallå Kjell

Du får väl hålla oss uppdaterade om polfiltret funkar bra eller inte. Det är väl vid blänk som jag kan tänka mig att använda polfilter, inte för att få mer färg i himlen ;0)

mvh/Ove

Jag börjar med ett uv filter sen får jag se när jag köper ett polfilter! Jag skulle vilja se bilder av Sigma 10-20 + polfilter innan jag köper ett. Jag använde ett Cosina 19-35 när jag körde analogt och för det mesta blev det inte den effekt jag önskade. Blev mörka mitt på eller på sidorna! kjellsn

Re: Re

KjellSn skrev:
Hej igen! Ja det var skillnad mellan 10mm och 12mm!Jag tänker använda ett UV filter och hoppas det inte blir några problem vid 10mm läget!

kjellsn

Se bara till att skaffa ett tunnt filter. Tror inte polfilter funkar i 10 -läget

/K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar