Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sigma/Nikon budgetobjektiv?
- Trådstartare Hannese
- Start datum
D Gulliksson
Aktiv medlem
Har ingen erfarenhet av någon av dem, men värt att veta är ju att nikons har AF-S (silent wave-motor) för tyst och snabb fokusering.. Även ED glas.
D Gulliksson
Aktiv medlem
Ett alternativ är ju att titta efter begagnade objektiv. Finns ju endel 18-55 begagnade, både sigmas och nikons.
Själv sålde jag mitt nikon 18-70 förra veckan för 2000kr. en glugg jag verkligen kan rekommendera.
Själv sålde jag mitt nikon 18-70 förra veckan för 2000kr. en glugg jag verkligen kan rekommendera.
dumbo
Aktiv medlem
Jag har inte sett så mycket bilder eller tester med Sigman, men utifrån det jag sett så skulle jag säga att de är relativt likvädiga.
Vad gäller prisvärdhet är nog Sigman svår att slå, åtminstone om man köper objektiven lösa. Köper man 18-55:an i kit med D50:n så betalar man väl ungefär lika mycket som man betalar löst för sigman.
Som Daniel skriver så är en begagnad 18-70 inget dumt alternativ.
Vad gäller prisvärdhet är nog Sigman svår att slå, åtminstone om man köper objektiven lösa. Köper man 18-55:an i kit med D50:n så betalar man väl ungefär lika mycket som man betalar löst för sigman.
Som Daniel skriver så är en begagnad 18-70 inget dumt alternativ.
Hannese
Aktiv medlem
Okej, jag har nämligen ett Sigma på ingång som jag fick för ett mycket bra pris. Om skillnaden inte är speciellt stor är det förmodligen värt att vänta med uppgradering tills jag har pengar till 18-70.
Men det vore fortfarande intressant med en liten jämnförelse i bildkvalité.
Men det vore fortfarande intressant med en liten jämnförelse i bildkvalité.
D Gulliksson
Aktiv medlem
Testa att söka lite på www.pbase.com , där kan du kanske hitta vad du söker.
Makten
Aktiv medlem
Nu tar jag väl kål på min egen försäljning av 18-55:an, men jag köpte igår ett Tokina 19-35/3,5-4,5 som verkar mycket trevligt. Jag kan inte säga så mycket om bildkvalitén ännu så länge, men det är oerhört mycket mer gediget än både Sigman och Nikkor:n. Dock är det ju mer begränsat med max 35mm, men det passar mig ganska bra.
Jag återkommer inom kort med en utvärdering och recension, för det ska bli intressant att se hur bilderna skiljer sig. Den har fått väldigt trevliga omdömen i alla fall, och i nypris ligger den ungefär i samma liga som Nikkor 18-55.
Förresten är det ju inte bara nackdel med byggkvalitén på Nikkor-gluggen. Denna är mycket lättare, och har 52mm filtergänga, mot 77mm på Tokinan. Det blir alltså väldigt mycket billigare om man vill ha polfilter och IR-filter.
Kan inflika att 18-70 håller nog snäppet ännu högre byggkvalitét än Tokinan, men är också lite dyrare.
Jag har 18-55:an till salu för 1200:- om du är intresserad för övrigt.
Jag återkommer inom kort med en utvärdering och recension, för det ska bli intressant att se hur bilderna skiljer sig. Den har fått väldigt trevliga omdömen i alla fall, och i nypris ligger den ungefär i samma liga som Nikkor 18-55.
Förresten är det ju inte bara nackdel med byggkvalitén på Nikkor-gluggen. Denna är mycket lättare, och har 52mm filtergänga, mot 77mm på Tokinan. Det blir alltså väldigt mycket billigare om man vill ha polfilter och IR-filter.
Kan inflika att 18-70 håller nog snäppet ännu högre byggkvalitét än Tokinan, men är också lite dyrare.
Jag har 18-55:an till salu för 1200:- om du är intresserad för övrigt.
Makten
Aktiv medlem
Det var billigt! Det är ju valfritt om man vill köpa begagnat i nyskick för 300:- billigare;-)Hannese skrev:
Såg att Expert nu säljer 18-55 för 1500kr, så du får nog gå ner lite i pris om du vill få det sålt!
Men visst, jag går nog ner till tusenlappen inom en vecka. Det är oerhört många som hör av sig, men de flesta verkar gå upp i rök så fort man svarat på deras mail.