Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EX 70-200/2,8 APO DG HSM OS eller Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias_79

Aktiv medlem
Hej allesammans..

Här kommer ytterligare en tråd gällande 70-200 zoomar (som att vi inte hade nog redan). Efter att ha tittat runt lite hittar jag många trådar som tangerar mina tankar, men jag hittar ingen som är ”spot on”.

Jag har länge funderat på en 70-200 och efter en massa övervägande kommit fram till att jag vill ha bildstabilisering och ljusstyrka (samt kort skärpedjup), så en 2.8 kommer det att bli. Jag gillar att fota utan stativ. Kan jag slippa stativ så är det en mindre pryl att släpa i de fall man inte vill ha med det, samt att jag fotar i många olika miljöer och det är inte alltid ljuset är som man önskar... (ev börjar jag använda enbenaren för tyngden när man skall göra längre sessioner)

Det jag står och väljer mellan är en ny Sigma EX 70-200/2.8 APO DG HSM OS eller en begagnad Canon EF 70-200/2.8 L IS USM. Efter att tittat runt lite känns det som att kostnaden för dem två är ungefär den samma. Den kamera jag för närvarande tänker hänga objektivet på är en EOS 60D.

Jag har spenderat en del tid med att titta på olika review och tester. Som många redan påpekat försöker man ofta jämföra Sigmat med Canons ”nya” 70-200/2.8 (som ju kostar mer än dubbelt så 'mycket). Känslan jag får från en det jag läst är att vissa anser att Sigman är något bättre än den äldre Canon-varianten jag nämner ovan, andra anser dem vara relativt likvärdiga...

OK, Canons objektiv är vädertätat (eller?), men då min kamera inte är det så blir det ändå att stå med regnskydd och påsar när det blir blött ute.

En ytterligare nackdel som jag ser med Sigmat är att den troligen inte har stöd för korrigeringsinfo som kameran kan läsa ut (i de fall man vill att kameran skall leverera JPEGs direkt). Kan även nämna att jag inte använder CS eller Lightroom utan vill klara mig på OpenSource prylar ex Gimp Raw-therapee etc. Lägger hellre pengarna på bra objektiv än på SW-licenser.


Vad jag undrar är, hur ser ni på det hela – en begagnad Canon eller en ny Sigma (med garanti etc). Vad säger era erfarenheter om hur Sigmat svarar upp mot den äldre Canon varianten?


Någon som införskaffat Sigman och kan uttala sig vad de tycker om den?

Någon som provat båda två och kan komma med någon input?


Tacksam för lite tankar och idéer!
Hur hade ni resonerat.. Vad är era erfarenheter?
 
Har i o f s ingen erfarenhet av just de objektiven men av Sigma 70-210/2,8 APO, en äldre variant som är mycket skarp och som jag verkligen gillar.

Men trots det tror jag att jag skulle välja en begagnad EF 70-200/2,8 L IS framför en ny motsvarande Sigma om jag fick dem för samma pris och Canonobjektivet är i bra skick. Det kanske går att pruta ner lite dessutom.

Jag tycker mina Sigmaobjektiv är väldigt bra (jag har flera) men ska jag vara ärlig så skulle jag föredra Canongluggar. Sigmas objektiv är oftast väldigt prisvärda, men för samma pris skulle jag välja Canon.
 
Jag tror jag håller med föregående talare. Jag skulle nog också välja ett beg. Canon framför nytt Sigma.
Jag har haft ett Sigma 40 f1.4 som felfokuserade så de stod härliga till om det, så jag fick skicka iväg både kamera och objektiv och var då utan kamera i några veckor.

Men. Jag har för tillfället ett Sigma 150 2.8 Macro som fokuserar korrekt, men det är ju inte lika snabb af som canons 100mm macro.

Jag går själv och funerar över precis samma sak, Sigmas 70-200 med OS nytt eller Canon 70-200 beg, och för mig llutar det åt ett beg. canon just för oron av felfokuserat sigma objektiv, men det är bara en personlig rädsla jag har :)
 
Tack för era svar och tankar.

Det blev faktiskt ett sigma till slut, hittade ett beganat (någon som köpt och ångrade sig - varför förstår jag inte). Så jag fick ett bra pris på en glugg som bara varit ute ett par ggr.

Ändrade åsikt fram och tillbaks flera ggr innan jag köpte.
Nu hjälpte priset till för Sigmans fördel, men så här resonerade jag.

Jag försökte jämföra sigman mot den förra Canon gluggen (dvs ej IS II - varnaten)..

Läste rätt många tester, det känns som att Sigma försökt piska den gamla Canongluggen och i optisk prestanda, och enligt några tester verkar de ha lyckats. I varje fall verkar de ligga i paritet med varandra, har tyvärr inga möjligheter att testa själv.. Vad det gäller priset verkar sigman fortfarande ligga i det lägre prissegmentet av de begagnade canongluggarna.

Kommer inte ihåg exakt, men har för mig att Sigma fixade fokus-problem på garantin. Kolla med din handlare vad som gäller. Någon som vet hur Canons statistik är gällande fokusproblem (har bekanta som haft problem även med Canongluggar)...

Dessutom så finns det inga garanier att Canon-gluggen som jag köper begagnad är problemfri, så länge som jag inte får tillfälle att testa den. Tyvärr har det varit lite tunnsått med bildstabiliserade canongluggar i närområdet. Tittar man på pris, så jag fick jag känslan av att canongluggarna vart körda rätt hårt, såg ett par som varit inne på service etc.. (iofs en fördel med service)... Men hur stor är då risken att jag får en service kostnad på den begagnade gluggen?? Det är fortfarande rätt stor spridning i pris på den begagnade canongluggen..

Vädertätning, det som recensenterna verkar ha emot Sigma gluggen varkar bero på att den inte har gummi-ring. I varje fall, mitt hus är inte vädertätat heller... I annat verkar sigman vara välbyggd.. Vädertätning tillför mig i dagsläget inget extra.

Så, när läget kom så var jag framme - och med resultatet i hand tror jag att jag inte hade varit missnöjd med om jag köpt den ny heller.. Vad det gäller prestanda, snabbhet vid fokus och bildkvalitet. Jag tycker gluggen presterar över min förväntan, då jämför jag med b.la. Sigma 50, Canon 15-85 och Sigma 150 Macro (ok den senare är pga macroegenskaper långsam i fokus så den jämför vi inte fokushastighet med)... (om det är något fel så fokuserar alla lika fel i varje fall).... Den hittar fokus lika snabbt (eller snabbare) än ovanstående. Har provat att köra lite AI-fokus och den hänger med bra tycker jag (testade med lite fåglar). Jag är nöjd med mitt köp och tror att den kommer att få hänga med ett tag.
 
Trevligt!
Jag har själv funderat lite löst på Sigmas 70-200 (visserligen till Nikon), kul att höra att den verkar bra även utanför testlabben.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.