Annons

Sigma EX 50/1,4 DG HSM eller Canon EF 50 mm f/1,4 USM

Produkter
(logga in för att koppla)

superzooom

Ny medlem
Ska köpa en ny normalglugg till min 5D mark II men kan inte riktigt bestämma mig för vilken av dessa två!
Några råd?
Mvh
Daniel

Hej!

Jag har haft Canons 1.4:a i tio år och är rätt nöjd med den. När jag såg att Sigman skulle komma tog jag med mig kameran (5D) för att jämföra. Jag trodde nog att det skulle vara större skillnad. Sigman är mycket större, men jag tycker att bildkvalitén är ungefär samma. På mina bilder skulle jag inte kunna säga vilka som är tagna med vilken optik. Jag tror att fokus och ev skakningsoskärpa spelar mycket större roll.

jag hade en Canon 50/1,4, men tyckte den var ganska kass på full öppning, i övrigt bland det skarpaste som finns. Prövade en Sigma i januari i butiken och den kunde inte sätta skärpan, så jag köpte inte. I somras gjorde jag ett nytt försök i butik och den här gången var Sigman fantastisk på full öppning med min Canon 5d Mk II, och det utan någon mikrojustering. Så klart jag bytte, ångar mig inte en sekund.

En bra Sigma är bättre än en bra Canon, sämre exemplar av vilken som, är.... sämre.

Det verkar som om det fortfarande är lite problem med AF-kommunikationen till Canon-hus, men om bara detta fungerar (handla i butik så att du kan prova med en gång!) så definitivt Sigman. Canon har mer problem med att vissa exemplar inte blir skarpa på full bländare även om man sätter fokus perfekt.

Sen har dom lite olika karaktär dessutom - men på ok exemplar av båda sorterna så syns detta mest på bländare under F/2. Sigman är lite mjukare i oskärpedelarna - Canon är en mer klassisk planar, den ger lite "bright-rings" i oskärpecirklarna på full bländare. Det är väl egentligen den största skillnaden.

Mellan F/2.8 och max nerbländat skulle jag nog inte kuna skilja på två identiska foton tagna från stativ under identiska förhållanden med de båda objektiven (frånsett att Sigman är 48mm och Canon 52mm... Detta syns naturligtvis!)

Kan tillägga att Sigmas autofokus faktiskt känns bättre än Canons fusk USM, speciellt om du använder följande autofokus mycket som jag gör. Det var den avgörande punkten för mig, och att Sigman ger väldigt snygga bilder vid stora bländare (små f-tal).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar