Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EX 18-50/2,8 DC HSM Macro

Produkter
(logga in för att koppla)
Pressreleasen på sigmaphoto.com släpptes 24/7
http://www.sigmaphoto.com/news/news.asp?nID=3351

Med tanke på situationen hos D40, D40x så borde väl ett 18-50/2.8 med HSM för 4.000 kr vara mumma eller tänker jag fel?

Lite märkligt att inga andra verkar ha tagit in det objektivet. Vill de andra först sälja av sina gamla AF 18-50/2,8 EX DC Macro innan de plockar in dem med HSM?

Märkligt att det tycks saknas intresse för just detta objektivet.

Ni andra som tittar på Tokina och Tamrons normalzomar, är inte Sigma ett bra alternativ?

Är det jag som snurrat in mig på "fel" objektiv?

Köp Tamron 17-50/2,8 det är bästa objektivet i den klassen. T.o.m. skarpare än Canon 16-35/2,8 första modellen till 4 ggr priset.

Jag sålde Canonobjektivet och köpte Tamronet och ångrar det inte en sekund.

varför finns inte det super objektivet till Pentax grrr blir sur är vi tvungna att köpa sigmat är det de bästa av normalzoomarna i den prisklassen som funkar till pentax?

Äger själv ett Sigma 18-50 2,8 macro. Objektivet blev klassat som "toppklass" i tidningen FOTO det är t.om skarpare än nikon och canons egna motsvarande objektiv, till en tredjedel av priset. Fotade en vecka med det. sen satt jag ut mitt Nikkor 18-135 på annons, gick inte ens att jämföra skärpan. Jag verkligen älskar Sigma gluggen =)

Enligt test i Tidningen FOTO så är Sigmas 18-50 2,8 betydligt skarpare. Tamron fick betyget "bra köp" sigma fick betyget "toppklass" och "prisvärd" Tamrons är säkert riktigt bra, men inte lika skarp som Sigmas

Tredjeparts tillverkare lägger krutet på de stora märkerna tyvärr. För mej är det obegriplgt varför man väljer en Pentax före en Nikon som kostar lika mycket. Bättre ergonomi, mycket större utbud osv osv. Men smaken är olika. Köper man ett riktigt märke behöver man inte bekymra sej för att det inte skulle finnas tillbehör som fyller dina behov..

mathshusander skrev:
För mej är det obegriplgt varför man väljer en Pentax före en Nikon som kostar lika mycket. Bättre ergonomi, mycket större utbud osv osv.

Ja ditt intellekt kanske inte tillåter att begripa sådant.

Det brukar vara vist att inte lägga sig i det man inte förstår...

mathshusander skrev:
Tredjeparts tillverkare lägger krutet på de stora märkerna tyvärr. För mej är det obegriplgt varför man väljer en Pentax före en Nikon som kostar lika mycket. Bättre ergonomi, mycket större utbud osv osv. Men smaken är olika. Köper man ett riktigt märke behöver man inte bekymra sej för att det inte skulle finnas tillbehör som fyller dina behov..
Ett ord. Antiskak.

Vad ett "riktigt" märke är har jag aldrig förstått. Det är väl samma sak som när man inte fick vara med de häftiga grabbarna i skolan om man inte hade Levi's-jeans antar jag.

Makten skrev:
Ett ord. Antiskak.

Vad ett "riktigt" märke är har jag aldrig förstått. Det är väl samma sak som när man inte fick vara med de häftiga grabbarna i skolan om man inte hade Levi's-jeans antar jag.

Antiskak - du menar som i Sonys kameror. Fast de är ju inte heller ett riktigt märke *L*.

Zebulah skrev:
Antiskak - du menar som i Sonys kameror. Fast de är ju inte heller ett riktigt märke *L*.
Precis, de "riktiga" märkena har fortfarande inte fattat hur man gör. De tror att folk har råd med antiskak i objektiven. Det tror inte jag.

Makten skrev:
Ett ord. Antiskak.

[

Kanske fel ordval, med "riktigt" märke menar jag en tillverkare som tredjepartstillverkare utvecklar produkter för. Köper man en Nikon eller en Canon så kan man vara ganska säker på att det finns tillbehör i massor till dem, köper man ett mindre märke så är utbudet TYVÄRR detsamma. Snackar man om jeans är det helt andra faktorer som spelar in. Erfarenheten som de största tillverkarna har är ovärderlig.Visst är antiskak bra att ha i huset, samtidigt måste man fråga sej själv hur ofta man har nytta av det. Jag köper hellre en kamera med suverän ergonomi som jag känner som en del av kroppen, än en plastig kamera med skakredusering som kompenserar för kamerans inbyggda instabilitet. Vill jag ha bildstabilitet köper jag hellre ett objektiv med det, än att ha en kamera vars sensor rör sej. Hur länge håller den?

mathshusander skrev:
Makten skrev:
Ett ord. Antiskak.

[

Kanske fel ordval, med "riktigt" märke menar jag en tillverkare som tredjepartstillverkare utvecklar produkter för. Köper man en Nikon eller en Canon så kan man vara ganska säker på att det finns tillbehör i massor till dem, köper man ett mindre märke så är utbudet TYVÄRR detsamma. Snackar man om jeans är det helt andra faktorer som spelar in. Erfarenheten som de största tillverkarna har är ovärderlig.Visst är antiskak bra att ha i huset, samtidigt måste man fråga sej själv hur ofta man har nytta av det. Jag köper hellre en kamera med suverän ergonomi som jag känner som en del av kroppen, än en plastig kamera med skakredusering som kompenserar för kamerans inbyggda instabilitet. Vill jag ha bildstabilitet köper jag hellre ett objektiv med det, än att ha en kamera vars sensor rör sej. Hur länge håller den?

Skall man tolka det som att du anser Pentax K10D som en "en plastig kamera"? Undrar om du inte är rätt ensam om den tolkningen i så fall.

Hade ingen aning om att antiskakfunktionen hade med kamerahusets instabilitet att göra men man lär sig nytt hela tiden. Och då måste min tolkning av det bli att Nikons och Canons optik med inbyggd antiskak har det för att deras mekaniska konstruktion är instabil. Tur att det finns tredjepartsoptik till de stora märkena i så fall.

Eftersom Sonys A700 verkar få rätt bra kritik just när det gäller ergonomin (ett arv från Konica Minolta som också ansågs ha bra ergonomi) så är jag förvånad över att de valt att bygga in onödig antiskak.

mathshusander skrev:
Makten skrev:
Ett ord. Antiskak.

Du har så rätt Maths! No name-märken såsom Tampax, Slamsug & Sååny finns nog inte kvar om ett par tre år. Vilka märken är det som alltid får best i test?

Ps. Jag håller med om 18-50EX, var trots allt så jag halkade in på tråden. Skärpan är verkligen superb!

mvh
Daniel

mja....

Icomore skrev:
Du har så rätt Maths! No name-märken såsom Tampax, Slamsug & Sååny finns nog inte kvar om ett par tre år. Vilka märken är det som alltid får best i test?

Ps. Jag håller med om 18-50EX, var trots allt så jag halkade in på tråden. Skärpan är verkligen superb!

mvh
Daniel

Det är ju så också att många "testare" har levt på den trygga skrönan att Canikon alltid är bäst för att de är bäst. I proffsväg och de med obegr
änsade resurser finns få kameror (om ens någon) som slår canikon, men i segmentet under 20 kkr verkar Canikon försovit sig rejält

mathshusander skrev:
Köper man ett riktigt märke behöver man inte bekymra sej för att det inte skulle finnas tillbehör som fyller dina behov..

Appropå att hålla sig till trådens ämne ;)

Jag har ett simborgarmärke, det var jag jättenöjd med och uppfyllde mitt behov då jag tog det :)

/Henrik

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar