Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EX 17-35/2,8-4,0 DG HSM?

Produkter
(logga in för att koppla)

kisax_

Ny medlem
Jag undrar ifall Sigmas objektiv EX 17-35/2,8-4,0 DG HSM är att rekommendera till en Canon 350 d kamera? Jag vill ha ett vidvinkelzoom objektiv.
Finns det bättre alternativ?(inom samma prisklass)

mvh, karolina som undrar

Kvalitetsmässigt blir bilderna riktigt bra. Varken vinjettering eller mjuka kanter. Det negativa är att motljusskyddet är gjort för 17mm FF och gör ingen nytta på en APS-kamera. Om det lite snäva zoomomfånget känns ok och priset är bra så, för jag antar att du tänker köpa det begagnat. Nytt skulle jag tveka över, då det finns andra objektiv till samma pris med fast bländare på 2.8.

kisax_ skrev:
tack får ditt svar!
har du något speciellt objektiv du skulle rekommendera istället?
mvh, k
Som sagt, det verkar dumt att köpa en vidvinkelzoom för 24x36 när den ändå inte blir vidvinkligare än en normalzoom för "rätt" sensorformat. Sigma 17-70/2,8-4,5 verkar vettigare och är dessutom billigare.
Om du söker så lär du finna miljarder trådar om normalzoomar för din kamera.

Tillägg: 18 mm på det objektiv du nämner är alltså inte vidvinkligare än 18 mm på ditt kitobjektiv, så du får bara 1 mm "extra".
Vill du ha en dedikerad vidvinkelzoom så får du leta efter något som börjar vid 10-12 mm istället.

ANNONS