Advertisement

Annons

Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro...fundering.

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars Johnsson skrev:
.....Eller betyget 10,0 det högsta som går att få på 50/1,0. Ett mycket ljus-starkt men ganska ""soft"" objektiv. Det vet alla som provat det. T.o.m. 50/1,4 är skarpare.
-Jo, där har du kanske en poäng. Det verkar som det är vanligt att man värdera sitt dyra objektiv högre än de billiga.

Men när det gäller 400/4 så har jag för mig att den fick riktigt dåliga MTF-värden i något test och många varit besvikna på detta objektiv.
 
Re: Re: Re: Re: Storleken har betydelse

Lars Johnsson skrev:
Det är möjligt du har sett testbilder på 135:an och 150:an.
Jag har tagit mer än 10.000 bilder med de två objektiven. 135:an är klart bättre till att plåta på oändlighet, precis som Sigmat är klart bättre att plåta på nära avstånd

En fråga för att klara ut begreppen för mig själv.

Vad lägger du/ni/vi in i begreppet "oändligheten".

Jag uppfattar det som att man ställer in fokuseringen på "den liggande åttan", har jag tolkat det rätt?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Storleken har betydelse

Arne S skrev:
En fråga för att klara ut begreppen för mig själv.

Vad lägger du/ni/vi in i begreppet "oändligheten".

Jag uppfattar det som att man ställer in fokuseringen på "den liggande åttan", har jag tolkat det rätt?

Ja du har rätt. Men vad jag menar är på långa avstånd. Säg kanske allt från 100 eller 200m och längre.
 
matnyttige skrev:
-Jo, där har du kanske en poäng. Det verkar som det är vanligt att man värdera sitt dyra objektiv högre än de billiga.

Men när det gäller 400/4 så har jag för mig att den fick riktigt dåliga MTF-värden i något test och många varit besvikna på detta objektiv.


Ja det är riktigt att en del blivit besvikna på det objektivet. Men då har de alltid jämfört det med de andra långa super-tele objektiven. Inte med de zoomarna som hade högre betyg i exemplet. Då hade de inte blivit besvikna givetvis:)
 
Men är det inte så att man inte kan ställa gluggarn på oändlighetssymbolen och sedan plåta på allt över 100mm (typ) för det finns ett litet, litet spel där gluggen fokuserar förbi det läget. Jag har i alla fall haft objektiv som när jag kört AF på horisonten sedan kunnat fokusera "förbi" det läget (ytterst lite dock). Jag nämner det bara för att ingen ska testa efter att kört ringen i botten i MF.
 
Det jag vill ha fram här är. Han skrev särkilt att han inte alls var intresserad av Macro fotografering utan han ville ha ett tele objektiv. Då är det ingen mening med att köpa ett macro objektiv för det finns bättre alternativ.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Storleken har betydelse

Lars Johnsson skrev:
Ja du har rätt. Men vad jag menar är på långa avstånd. Säg kanske allt från 100 eller 200m och längre.

Ok, jag är med. Jag undrade mest eftersom 150mm nerbländat till f/4 och ställt på oändligheten innebär att DOF inte börjar förrän vid ca 300m (gäller 20D), i praktiken blir det ju då inte riktigt skarpt förrän ytterliggare en bit bort . Och då känns inte 150mm som rätt objektiv. Men jag har precis skaffat mitt så jag kanske snart upptäcker att jag har fel i mina tankebanor. :)
 
Clouseau skrev:
Men är det inte så att man inte kan ställa gluggarn på oändlighetssymbolen och sedan plåta på allt över 100mm (typ) för det finns ett litet, litet spel där gluggen fokuserar förbi det läget. Jag har i alla fall haft objektiv som när jag kört AF på horisonten sedan kunnat fokusera "förbi" det läget (ytterst lite dock). Jag nämner det bara för att ingen ska testa efter att kört ringen i botten i MF.

På mitt 150 kan man vid manuell fokus glida förbi liggande åttan lite och då hittar jag inte skärpa någonstans, är det så du menar? Men om du ställer den mitt på märket så hittar du en punkt långt bort där fokus börjar. Hur långt bort den punkten är beror på kamera, brännvidd och bländarval. Så har jag fattat det i alla fall.

Här http://www.dofmaster.com/ finns tabeller mm där man kan kolla vad som gäller för olika brännvidder och DSLR.
Men jag kanske missuppfattade ditt inlägg?
 
Mitt sigma 150mm/2,8 macro är det skarpaste jag har även på långt håll.
Mitt 300/4L is usm är lika skarpt på nära håll (efter vad jag kan se på bilderna) men jag är inte lika säker på skärpan på längre håll.
 
Arne S skrev:
På mitt 150 kan man vid manuell fokus glida förbi liggande åttan lite och då hittar jag inte skärpa någonstans, är det så du menar? Men om du ställer den mitt på märket så hittar du en punkt långt bort där fokus börjar. Hur långt bort den punkten är beror på kamera, brännvidd och bländarval. Så har jag fattat det i alla fall.

Här http://www.dofmaster.com/ finns tabeller mm där man kan kolla vad som gäller för olika brännvidder och DSLR.
Men jag kanske missuppfattade ditt inlägg?

Nej du förstod precis vad jag menade.

Jag har lite svårt att komma på ett tillfälle då jag vill fotografera något som är mer än 300m bort med hjälp av ett 150mm objektiv... Ett djur blir ju bara en liten prick ändå och är det natur så blir kvaliten inget vidare ändå pga av luftperspektivet (heter det väl?). Ett 150mm för mig skulle nog inte användas över 50m.
 
Ja, det är väl ungefär så jag tänker också. Men vi får väl se framöver när man haft gluggen tid, då kanske man hittar många områden där den är användbar. Och det där med 300 m gäller ju bara vid oändligheten och f/4, det finns ju fler inställningar... :)

/Arne
 
Eftersom det gafflas här fram och tillbaka hurvida macro funkar på långt håll här, men ingen vill visa det så tänkte jag visa det då så att vi kan få empiriska bevis istället för teoretiska ;)

Använt EF 70-200/2.8L @ 150mm och EX 150/2.8 Macro HSM. Båda på f/4. En refernensbild utom tävlan är tagen med EF 500/4L @ f/4.

Alla bilderna är från framkallade RAW-iler, 100% crop. Uppskärpta 100% : 0,3

By the way.. cädret var pissdåligt och nederbörden påverkar bilderna på ett nagativt sätt, men det är ju lika för alla.

Avståndet är ca 200 meter.
 
Skillnaden mellan zoomen och det fasta macrot är obefintlig. Naturligtvis är skillnaden större om man jämför med ett fast 135mm tele, men att säga att ett macro är dåligt på långa avstånd är felaktigt. Det gällde mer de äldre macro-gluggarna.

Tittar man på bilderna så ser man ju klart och tydligt att det är ett 500/4L IS man ska ha när det gäller långa avstånd ;p
 
Tack för den jämförelsen Jeppe. Precis som du skrev är det ju verkligheten som gäller. Blev faktiskt förvånad att skillnaden inte är större. Kul.

Hrmmm...vet dina grannar om vad du har för glugg och vad den är kapabel till...

/Arne
 
Jeppe skrev:
Skillnaden mellan zoomen och det fasta macrot är obefintlig. Naturligtvis är skillnaden större om man jämför med ett fast 135mm tele, men att säga att ett macro är dåligt på långa avstånd är felaktigt. Det gällde mer de äldre macro-gluggarna.

Tittar man på bilderna så ser man ju klart och tydligt att det är ett 500/4L IS man ska ha när det gäller långa avstånd ;p
Mycket intressant. Jag har länge efterlyst en liknande jämförelse. Bildkvalitet är nästan lika för båda. Skillnaden i förstoring, om de är kroppade lika, är minimal. Jag fick räkna nockpannorna i båda bilderna för att jämföra. Bra att du talade om avståndet till objektet.
Som jag sa flera gånger på olika ställen så är jag fortfarande tveksam, men den ursprungliga iden att börja med macrot kan vara rätt, fast jag pendlade över för zoomen.
Tänker på zoomobjektivets mellanlägen. Jag tror att man använder antingen 70 mm eller 200mm. I mitt fal kan jag täcka 70 läget med kitobjektivet (18-70).
Jag ser också att du använder en fast 500mm som tele. Då saknar du kanske inte 300 eller 400 läget. Är man nöjd med mindre, bara 200 tele så skillnaden är inte så stor jämfört med 150mm fast obj.
Porträttbilder har jag sett med 150 mm. De är bra, men jag fick uppfattningen att då är avståndet störande stort. Besvärligt stort i ett mindre rum. Jag medvetet kallar det rum istället för studio, eftersom jag har inget sånt. Jag tar inte många direkt porträtt, mest barnbilder.
Macro med Sigma 150/2,8 är det övertygande extra om man gillar macro, och det gör jag. I hela historien är ekonomin den springande punkten. Själv har jag inte råd med 2 objektiv, ett för tele ett för macro. Då är frågan, med vilket skall jag börja och sedan köpa det andra. Visst, det är jag som skall avgöra, men andras erfarenheter är värdefulla här.
Hoppas att mitt långa "filosofiska" inlägg är tydligt. Jag skulle uppskatta synpunkter, erfarenheter om just den här "filosofin" ;)
/Fred
 
Jeppe skrev:
Skillnaden mellan zoomen och det fasta macrot är obefintlig. Naturligtvis är skillnaden större om man jämför med ett fast 135mm tele, men att säga att ett macro är dåligt på långa avstånd är felaktigt. Det gällde mer de äldre macro-gluggarna.

Tittar man på bilderna så ser man ju klart och tydligt att det är ett 500/4L IS man ska ha när det gäller långa avstånd ;p


Givetvis får man jämföra med ett fast objektiv om det ska vara rättvist. Ta ett fast 135 eller 200mm objektiv.

Tycker du verkligen han ska köpa ett macro objektiv om han aldrig ska använda det till macro?

Ingen sa heller att macrot inte funkade på långt håll. De sades att ett vanligt tele var bättre. Det är ganska stor skillnad
Och ett tele är också bättre än zoomen du jämförde med
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.