Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro...fundering.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gårdis

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har unden en tid tänk skaffa mig en tele. dock inte hittat någon bra i rätt prisklass.

Så undrar nu hur Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro är som tele. Jag är INTE intresserad av macrofotgrafering. Gör närgränsen på något sätt att opbjektivet blir sämre på något annat.

Jag undrar helt enkelt om någon som använder objektivet som tele kan ge mig sitt omdöme. typ.

tack på förhand.


mvh Viktor
 
Om du inte är intresserad av macro så köp ett vanligt tele istället.
Det har mycket snabbare AF, och de flesta är även skarpare på långt avstånd. Sigma 150 är ett mycket bra och skarpt objektiv men ska man aldrig använda det till macro så finns det bättre alternativ
 
Okej!

Rekomendera mig gärna en bra ljustark tele i samma prisklass som denna.

/Viktor

Edit: såg nu att Sigma släpper en uppdaterad 70-200 i maj. Låter intressant.
 
Senast ändrad:
Lars Johnsson skrev:
Vet inte till vilken kamera den ska va.
Canon 200/2,8 L
Canon 135/2 L
Canon 135/2,8 SF

beroende på pris du vill ge

Glöm inte silvertejpen så att du kan fästa det på din D200 också.

Vad finns det för belägg att sigmas 150mm macro skulle vara mindre skarp på långa avstånd? Har själv funderat på den gluggen.
 
Han har ju inte skrivit till vilken kamera och det poängterade jag också.
Alla Macro objektiv är bättre på macro och korta avstån än på oändlighet eller långa avstånd.
Har ägt och använt Sigmas 50/2,8 macro, 150/2,8 macro och 180/3,5 macro och det stämde även på de tre objektiven
 
Gårdis skrev:
Okej!

Rekomendera mig gärna en bra ljustark tele i samma prisklass som denna.

/Viktor

Edit: såg nu att Sigma släpper en uppdaterad 70-200 i maj. Låter intressant.
Hej Viktor. Du virrar ju litt mellen fast och zoom. Intet er sagt om hva du skal använda telen till, och vilken kamera (crop) Vil du da ha lite all-round är Sigma 700-200/2.8 super og prisvärd. En mkt. bra fast tele kan Tokina AT-X 300/2.8 vara et alternativ, en riktig tele til svärt låg pris. Finns möjligen inte i Sverige, men det är på gång, och Tokina kommer med fler nyheter i höst.
mvh Erik J
 
hej!

Tack! Jo, sorry att jag virrar lite. Jag vet faktist inte exakt vad jag är ute efter. Men nu är min hösta brännvid 50 mm. Och känner mig begränsad.

Funderar på en begagnad Nikkor AF 80-200 2.8 D ED också.


Kameran är som sagt en Nikon D200 med en crop på 1,6X.

vill helst inte lägga mer än 7000-8000.
 
Sigma har ju ett EX 100-300/4 som kanske är intressant, kostar väl strax under 9000:-.
Enligt alla tester jag sett så är detta objektiv ruskigt bra.

Om jag köper ett teleobjektiv så kommer det nog att bli detta. Helst vill jag väl ha ett Sigma 120-300/2.8 men det är ju lite utanför kostnadsramarna med sitt pris på kanske 20000:-
 
Gårdis skrev:
hej!

Tack! Jo, sorry att jag virrar lite. Jag vet faktist inte exakt vad jag är ute efter. Men nu är min hösta brännvid 50 mm. Och känner mig begränsad.

Funderar på en begagnad Nikkor AF 80-200 2.8 D ED också.


Kameran är som sagt en Nikon D200 med en crop på 1,6X.

vill helst inte lägga mer än 7000-8000.
Hei, ursäkta :)) Sigman 70-200 har jag på 20D, funkar mkt. bra oxå med Kenko Konverter 1,4X. Fråga Jeppe.... I tillägg til fast 300, slipper Tokina i dessa dagar sin nya AT-X 80-200/2.8. Inga tester visad ennu, men Tokina lagar super obj. till små pängar.God grunn till at förventa lika gode egenskaper på denna. Se här: http://www.tokinalens.com/products/tokina/index.html
Good hunting..
mvh Erik J
 
För ett tag sedan funderade jag också i samma banor, nämnligen att köpa en Sigma 150/2,8 för både macro och en medel tele.
När Nikkor 18-200VR annonserades blev jag äld och lågor. Någon som äger både Sigmas 150/2,8 och har fått sin Nikkor 18-200VR gav mig tipset att bäst att börja med 18-200VR.
Men, när 18-200 inte kan levereras, så svalnade jag. Andra har också gjort det.Inte minst efter jag har sett och läst detta
Sedan missade jag ett sigma 70-200/2,8 på Blocket för 5900:-
Just i samband med detta tände jag på Sigma 70-200/2,8 EX Macro som annonseras av CyberPhoto utan pris, prissättning i maj (men leverans okänd).
Jag startade en tråd om detta här. Man kan läsa hur ulika synpunkter andra har och hur olika behov man har för en telezoom.
Funderade på en Nikon 80-200/2,8 begat men det har skjutzoom. Det behöver inte vara ett stort problem, men jag läste i min D70 manual att just vissa Nikkor 80-200/2,8 har problem med fokuseringen nära 200mm läget.
Sammanfattningsvis är denna min historia i dagsläge. Jag fortsätter att läsa alla tips, och just den här tråden ger en del svar på mina egna frågor också. :D
/Fred
 
Köp en sigma 100-300 /4 en av de bästa telezommarna som finns på markanden i dag "under 10000:-. Vill du ha mera tele kompletera med konverter.
 
diablo 3 skrev:
Köp en sigma 100-300 /4 en av de bästa telezommarna som finns på markanden i dag "under 10000:-. Vill du ha mera tele kompletera med konverter.

Ljustyrka är högt prioriterat. Och vet inte om jag är i behov av 300. Men, det lutar åt en begagnad Nikkor AF 80-200 2.8 D ED (inte sjutzoom) och kommande Sigma 70-200/2.8 eller Tokinas kommande 80-200/2.8

Tack alla!
 
diablo 3 skrev:
Köp en sigma 100-300 /4 en av de bästa telezommarna som finns på markanden i dag "under 10000:-. Vill du ha mera tele kompletera med konverter.
Bra tips, som storebror till Sigmas 70-200/2,8, med c:a 1000:- dyrare än "lillebror". Båda har närgräns 180cm, men D200 kan ha problem med de. Citat från CyberPhoto:
"Info 2006-01-04
Den bakre fokuseringsknappen (AF-on) på
Nikon D200 fungerar inte med Sigmas HSM-objektiv. Eftersom denna knapp används
av relativt få fotografer så bör det dock inte utgöra något större problem.
Sigma håller på att ta fram ny objektiv-firmware som ska fixa detta på framtida versioner."

Frågan är hur mycket den nya Sigma 70-200/2,8 kommer att kosta med "fuskmacro" av förstoring 1:3,5 och närgräns bara 100cm.
/Fred
 
sigmas 100-300 har ej skjutzom, och den är riktigt skarp, känner en kompis som har en sådan. Objektivet är riktigt grymt, snabb och en superb skärpa. Enda nackdelen är väll att den väger nästan 1.5 kg.

Om du inte behöver 300 skulle jag titta på sigmas nya 80-200 2.8 med en närgräns på 1 meter.
 
Storleken har betydelse

...om man vill "brassa" så ska man kanske välja ett stort objektiv, men när man blir trött på att bära den tunga pjäsen så önskar man sig en mindre.

Sigmas 150/2.8 är relativt liten och grymt skarp även på oändlighet. En av de skarpaste objektiven på marknaden. Behöver inte bländas ner för ökad skärpa. Hur snabb autofokusen är låter jag var osagt men det kan man kanske testa i butiken om det passar en.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.