Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma eller Tamron?

Produkter
(logga in för att koppla)

bsc

Ny medlem
Hej,

Är nybörjare och undrar vad jag ska välja och varför? Vad skiljer dem åt?
Prisklassen är vad min plånbok tål.

De objektiv jag kikat på är Sigma 70-300/4-5,6 DG Makro och Tamron AF Di 70-300/4-5,6.

Båda dessa ligger ju i en väldigt låg prisklass. Du kan inte förvänta dig särskilt höga prestanda från något av dem, så det är knappast värt att lägga ner särskilt mycket grubbel över detta val.

Jag gjorde dock en snabb koll, och det förefaller som att Tamron-objektivet ger lite bättre skärpa. Du kan få bra optisk kvalitet från Sigma också, men då får du gå upp i pris.

En faktor som talar emot Sigma är att de slarvar med sin "reverse engineering", så att när kameratillverkaren kommer ut med en ny modell så kan det hända att vissa saker inte funkar så bra, eller inte alls (främst AF). Tamron verkar inte ha detta problem.

Ytterligare en faktor är att Sigma under senare år har haft en väldigt dålig produktionskontroll. Det finns en hel del rapporter om att folk har fått byta nyinköpta Sigma-objektiv åtskilliga gånger, innan de fått ett ex. som varit godtagbart. Dock förefaller det som att Sigma har försökt att skärpa till sig fr.o.m. i år - de tänker tydligen ändra inriktning och satsa på färre och dyra objektiv istället för många och billiga. Fast de lär ju ha en rejäl uppförsbacke att ta sig uppför...

Skulle definitivt avråda från att köpa ett begagnat Sigma. Ifall du väljer det märket, så se till att du får retur/bytesrätt.
.

Inget av de, båda objektiven är optiskt ganska dåliga, men framförallt är det utan bildstabilisering som är guld värt vid längre brännvidder.
Söker du en budget telezoom och fotar canon rekommenderas i första hand Canon EF-S 55-250 is som både ger bra kvalitet och har bra bildstabilisering och viktmässigt bra.

Har inte testat Sigma-objektivet men har Tamron-objektivet och det är helt OK! Har tagit en massa bilder med det, och några har blivit publicerade i samband med artiklar (som inte jag skrivit). Visst finns det skillnad mot många gånger dyrare L-objektiv som jag också har, men skillnad mellan pris och kvalitet, tycker jag inte är ok, om man inte har pengar att betala det dyrare objektivet. Så köp ett Tamron, tror att du kommer att vara nöjd med det, och byt upp dig senare om du känner att du vill och tycker det är värt pengarna.. Dessutom är det betydligt lättare att springa runt med, än dyrare L-objektiv..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar