Annons

Sigma eller Tamron 70-200/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

fransson2

Ny medlem
Jag har tänkt börja fota sport.
Är det någon som har erfarenhet av Sigmas och Tamrons AF som kan ge mig råd ? Fotograferandet kommer i huvudsak att göras i hyfsat ljus.

tacksam för input

fransson
 
Objektiv val

Har haft Sigma 70-200/2.8, bra närgräns och skarpt. Hur snabb autofoksen var minns jag inte, fotade lite fotbollsmatcher när pojken spelade och vad jag minns så fick jag en sor andel skarpa bilder tillsammans med ett Nikon D200 hus. Numera använder jag Canon, och kan varmt rekomendera Canons 70-200/4, snabbt o skarpt som attan och väger inte alls som Sigman.
/ Patrik
 
Är du beroende av en bra och snabb följande AF är det nog sigma som gäller.
Tamronet är visserligen mycket snyggt, har bra kontrast, är superskarpt, och har en mycket trevlig bokeh, men AF är inte lika snabb som sigmas.
 
Det beror lite på vilket hus det ska sitta på. Med D300 tycker jag Sigma 70-200 HSM har rätt bra autofokus och säker. Med en Pentax K10D mer långsam, och där är skillnaderna mkt små mot tex ett Tamron 70-200...

Vilket hus är det tänkt till?
 
Tack för alla svar
Jag har en pentax så då duger det med ett Tamrom , dvs, jag får inte så mycket mer snabbhet med ett Sigma för den extra pengen .

fransson
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.