Annons

Sigma eller Olympus objektiv - vilket ska jag köpa

Produkter
(logga in för att koppla)

mojjan

Medlem
Hej!
Här kommer lite frågor från en gröngöling när det gäller sånt här och köp av objektiv...
Jag köpte en Olympus E500 i våras, och med den kom ett 14-45 mm-objektiv.

Nu vill jag uppgradera mig och köpa ett telezoom, och jag har två olika alternativ jag väger emellan.

Det ena är Olympus ZUIKO DIGITAL E 40-150/3,5-4,5 för 2600 kr, och det andra är Sigma 55-200/4-5,6 DC – Olympus för 1500 kr. (http://www.netonnet.se/index.asp?iid=63281 och http://www.netonnet.se/index.asp?iid=79099).

Mina frågor är nu dessa:

1. Tjänar jag på att köpa original, eller går det minst lika bra med en billig kopia?

2. Vad menas med att det om originalobjektivet står "40-150 mm, motsvarar 80-300 mm (30-8,2° bildvinkel)". Hur kan det vara en brännvidd men motsvara en annan?

3. Båda objektiven har en närgräns på över en meter, är det standard för telezoom eller ska jag leta efter något med mindre närgräns?

Tack på förhand!
 
Hej!

Kör också E-500 och köpte dubbelkitet, alltså med 40-150.
Olympus 40-150 är väldigt bra och fungerar på full bländaröppning, Sigman har jag bara läst om och tror inte att det når riktigt samma klass.
Skaffade mig senare Olympus 50-200 och det blev ytterligare ett lyft, men det kostar tyvärr en slant.

När man säger att ett objektiv som t ex 40-150 motsvarar 80-300 så menar man i jämförelse med en analog systemkamera. Alltså för att få samma förstoring med en analog systemkamera som du får med 150mm på E-500 så måste du ha ett tele på 300mm.

Under en meter får du svårt att komma med en telezoom, men det finns ju mellanringar eller försättslinser. Med mitt 50-200 tar jag ganska mycket "halvmacro", tror närgränsen är ca 120 cm.

Hoppas det är till lite hjälp.
Mvh
/Per
 
Per_L skrev:
Hej!

När man säger att ett objektiv som t ex 40-150 motsvarar 80-300 så menar man i jämförelse med en analog systemkamera. Alltså för att få samma förstoring med en analog systemkamera som du får med 150mm på E-500 så måste du ha ett tele på 300mm.

Hoppas det är till lite hjälp.
Mvh
/Per
Vände du inte på steken nu? Ett objektiv med brännvidd 150mm till E-500 motsvarar ett objektiv med brännvidd 300mm till en analog systemkamera.

---/Thomas
 
Jag har haft en Sigma, men sålde den. Köp hellre en ZD40-150mm/F3.5-4.5. Även den nyare kompakta men litet ljussvagare Olympus Zuiko Digital ED 40-150mm F4.0-5.6 kan vara ett bättre alternativ.

Beträffande närgränsen, så rekommenderas likt tidigare förslag antingen en apokromatisk närbildslins för filtergängan eller så mellanringen EX-25 för att komma närmare. Eller så ett separat makroobjektiv.

Rekommenderar fotosidans recensioner, med dess koppling till prisjakt.se för jämförelser.

Ref:
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.