Annons

Sigma-converter, kan man förstöra något?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Två konvertrar jag har funderat på är:
Sigma EX 2,0x APO DG samt Sigma EX 1,4x APO DG
Jag vill använda den till en Tamron 200-500 tillsammans med en Nikon D1X (ev också till Nikkor AF 80-200/2.8).

Om Sigma EX 1,4x APO DG sägs på CyberPhoto:

"Denna konverter fungerar enbart till EX 70-200/2,8, 100-300/4, 120-300/2,8, 80-400 OS, 50-500, 300-800 samt fasta teleobjektiv från Sigma."

Om Sigma EX 2,0x APO DG sägs:
Denna konverter är främst avsedd för EX 70-200/2,8 och EX 300/2,8 men fungerar förstås även till många andra ljusstarka teleobjektiv.

Frågan är: Kan man förstöra något om objektivet, respektive kameran, jag tänkt använda den till inte finns i "kompatitbilitetslistan" (t.ex. kortslutning av kontakter, etc)?
Det gör inget om jag inte får AF, inte heller om jag inte får ljusmätning.

Vad jag har sett på Fotosidan, och på nätet i övrigt, så verkar de ju användas även till andra objektiv. Och, framför allt 1.4x:an, får ju mycket goda omdömen (och är billig)

Jag har själv 2.0X konvertern.
Svaret på din fråga är nej, i alla fall så länge man är normalt försiktig när man testar första gången, om den inte passar så märker man det direkt.
Problemet är att det inte alls är självklar att konvertern passar fysiskt, min konverter passar endast till mitt 70-200/2,8, inget av mina andra objektiv. Problemet är att en del av konvertern "sticker ut" en bit och den går därför inte att montera på några andra objektiv om man inte ex. använder en mellanring (fast då kan man inte fokusera på oändligheten).

Allså, kolla först att det verkligen passar innan du handlar. Annars tror jag Kenkos konverters passar det mesta så det kan vara ett alternativ.

Bra, Tack!
Om den inte passar rent fysiskt märker man ju med normal försiktighet så det rådet kommer jag givetvis att följa. Jag var mer osäker på "elektroniska" komplikationer (t.ex. nån form av kortslutning) men det verkar ju inte vara något problem då.

Annars är Kenkos konvertrar fina, och på dem passar allt tror jag. Har själv 1,4:an som jag använt till allt mellan sigma 18-50 och canon 70-200.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar