Annons

Sigma - Canon kompabilitet

Produkter
(logga in för att koppla)
Bägge gluggarna är för Nikon så de passar inte på Canon.

Sigmaobjektiv för Canon passar om de är av nyare modell. Äldre objektiv kan inte kommunicera med kameran tyvärr.
Kolla alltid upp noga med säljaren om objektivet passar på din kamera om du köper Sigma.

Edit:
Ser nu att du menar liknande gluggar med Canonfattning.

Det är nog tveksamt. Jag skulle tro att det är äldre objektiv, de har i alla fall funnits ute många år.

Senast ändrad:
Jag skrev faktiskt att dom är med canonfattning ju....hehe. Jag har dessa redan och jag undrar bara om dom passar för då kan det ju vara idé att köpa en 400D isåfall. Jag vet inte exakt hur gamla dom är. Jag såg att det fanns äldre modeller av samma gluggar iallafall. Kanske får ta med dom till handlarn och prova om inte nån vet alltså.

/dan

Jag har precis sålt ngr Sigmaobjektiv till en här på fs.

Jag testade det ena objektivet på en av mina vänners 30D och det fungerade inte.
Det specifika objektivet var Sigma EX 105 2,8 Macro, från år -00.

Frustrerad var jag såklart alltså tvungen att skriva detta i annonserna.

Köparen har 30D men menade att de inte skulle vara ngt problem. Jag är nu smånervös att det inte skall fungera mellan objektiven han köpt och kamerahuset.. får se :)

Det bästa är nog såklart att testa själv. Eller få saken bekräftad av säljaren. Vilket svar han än ger så se till att du får pengarna tillbaka om det inte fungerar. Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga, bara svårare att dokumentera:)

Men du kan ju såklart köpa och sedan skicka in på omchipp om det inte fungerar.. skall väl bara kosta irritation och inga pengar.. Kanske kan man komma överens med säljaren att han/hon betalar frakten till omchippet...?

MVH Niclas,

Nu har han redan objektiven.

Det går inte heller att "chippa om" alla objektiv.

Ett objektiv från år 2000 är nog tveksamt om det funkar på digitala Canon.

Men ändå utan att det frågas om det så kommer ett råd. Dessa bägge gluggar håller inte måttet för digitala systemkameror. Kameran är en så pass stor och seriös investering så man bör välja bättre gluggar än dessa om man ska utnyttja kapaciteten hos kameran.

OK tackar vänligast för svar. Då kan jag välja vilket märke som helst då. Nu blev det genast svårare för mig.

/dan

JanOlofHärnström skrev:
Nu har han redan objektiven.

Det går inte heller att "chippa om" alla objektiv.

Ett objektiv från år 2000 är nog tveksamt om det funkar på digitala Canon.

Men ändå utan att det frågas om det så kommer ett råd. Dessa bägge gluggar håller inte måttet för digitala systemkameror. Kameran är en så pass stor och seriös investering så man bör välja bättre gluggar än dessa om man ska utnyttja kapaciteten hos kameran.

Nu har jag iofs en "gammal" eos 1D men på den har jag ofta kört mitt (nu sålt) gamla (från år -00) Sigma AF 24 2,8 "Macro" som vid produktionsdatum varit i stort sett oförändrad under många herrans år..

Kanske ett specialtillfälle.

Irriterar mig att prylar som är typ 6 år inte är kompatibla. Vi lever i ett äckligt slit och slängsamhälle.. snuskigt. Men så är det.

MVH Niclas,

Det är i alla fall bra att de finns fler aktörer nu med digitalkameror än för sex år sedan.
Pentax, Sony (fd.Konica/Minolta) och Olympus har på allvar gett sig in i leken. Nikon har kommit igång på allvar. Man bör tänka sig för om man står i en situation att välja system.

Sigma skötte trots allt "konverteringen" till Canons digitala kameror på ett snyggt sätt ett tag. De chippade om många äldre objektiv utan kostnad för kunden. Man bara lämnade in dem eller skickade dem till Zieger.

Canons äldre objektiv kan krångla med felaktig fokus på digitala hus. Service och justering av dessa objektiv som inte håller måttet får man bekosta själv.

Niclasfoto skrev:
Irriterar mig att prylar som är typ 6 år inte är kompatibla. Vi lever i ett äckligt slit och slängsamhälle.. snuskigt. Men så är det.

Feltänk. När Sigma byggde objektiven hade de inte tillgång till Canons konstruktionsspecar.
Sigma är duktiga på "reverse engineering" men kunde inte för 6 år sedan förutse hur alla hemliga finesser i kommunikationen kamera/objektiv skulle fungera på 400D.

6 år gamla Canon-objektiv funkar väl?

Jag klagar inte på att utvecklingen går framåt bara så att det är sagt.
Jag tycker bara att det är tråkigt värre, "feltänkt" eller ej !

Jo, gamla Canon fungerar. Säkert de första EF också.. visste du inte det Bengt ?

MVH Niclas,

Passar ej

Nu har debatten visserligen flytit iväg lite från din ursprungliga fråga men för att svara på den: 100-300mm objektivet fungerar ej har nämligen ett sådant liggandes där hemma. Har provat det (mest för skojs skull) med min 350D och det fungerar endast på full glugg. Mindre bländare leder till att kameran låser sig. Det andra objektivet vet jag ej hur det ligger till med.

Har fått svar från Sigma nu och dom säger att gluggarna måste uppgraderas. Kostar säkert en bra slant. Alltså är objektiven lika med skrot.

/Danne

Det kan vara så att det skiljer mellan olika tillverkningsår. Att man uppdaterat chippen under åren.

Jag testade kompisens 70-300DL på min 300D, det funkande utmärkt. Sen köpte jag en beg. 70-300DL och den funkade inte. Men jag fick den omchippad utan kostnad (förutom fraktkostnad till verkstaden. För ca. tre år sedan)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar