Annons

Sigma blixt till D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Den är ju helt sprillans ny och verkar inte ens ha nått Sverige än, så erfarenheter blir gissningsvis svårt att hitta.

Föregångaren var ju mycket bra, så har de bara lyckats med i-ttl-implementeringen blir det säkert en mycket prisvärd blixt.

Hoppas det blir utförsäljning på Expert av den gamla modellen, då köper jag nog en sån.
 
Jag har beställt en Sigma 500 super DG med Nikon fattning. Den har E-ttl och SKA fungera..men Sigma EF 500 st Dg (som också har E-TTL) har visat inte fungera så bra med ex. Canon Eos 300D. Har själv provat denna kombination. TTL mätningen verkade då ej fungera OK då jag provade med flera olika bländare så hängde ej mätningen med som den skulle. Ska prova supermodellen på min D70 när den dyker upp, så kan jag återkomma med recension.
 
Jag talade med huvudansvarig på Sigma idag, och bägge modellerna skall iaf enligt tester funka klockrent med Nikon D70, allt jag behöver veta ;-)
 
Har idag testat Sigma Ef 500 dg super Na i-ttl
med D70. Det fungerar fint. Provade med olika bländarinställningar och kunde då konstatera att den hänger med i mätningen. Rekommenderas varmt.
 
canonikon skrev:
Har idag testat Sigma Ef 500 dg super Na i-ttl
med D70. Det fungerar fint. Provade med olika bländarinställningar och kunde då konstatera att den hänger med i mätningen. Rekommenderas varmt.
Vad betalade du för den?

(Tur att jag väntade lite med att köpa Nikons sb 600)
 
Blacknwhite skrev:
Vad betalade du för den?

(Tur att jag väntade lite med att köpa Nikons sb 600)

Har inte köpt den än. Den är såld till annan D70 ägare. Listpris är 2995:- hos expert.
Det priset går att förhandla ner några hundringar.
Självklart är att jag ska ha en. Mycket snygg ytfinish i stil med D70.
 
Jag har en EF-500 DG SUPER till min Nikon F80. Blixten är inköpt förra hösten. Den fungerar bra om jag kompenserar ca +1 steg. Har testat den med Nikon D100 (D-TTL) men då underexponerar den ca 1,5 steg. Kompenserar jag blixstyrkan ,antingen på kameran eller blixten, blir bilden totalt oanvändbar! Blixtkompenseringen går inte att använda! Har jämfört blixten med Nikon SB800 och den fungerar oklanderligt till D100. Sigma har i våras uppdaterat blixten för att passa även D70 men det har jag ingen erfarenhet av.
Tips: Testa blixtkompenseringen innan du köper!
 
Den har full E-TTL med canon iallafall. Jag köpte min hos Björns Foto Video, kan varmt rekommendera dem. 2350:- inkl moms ska de ha. Cyberphoto tar 2900 tror jag. Är grymt nöjd med blixten och tycker den fungerar helt enligt mina förväntningar, både helt automatiskt och manuellt.
 
Följande info om Sigma EF500 DG Super finns på
http://www.sigmaphoto.com/html/flashes.htm

Citat:

"6: New "EF500 DG Super NA i-TTL" model is compatible with Nikon D Series cameras and D70 camera.
"EF500 DG Super NA" is not compatible with Nikon D70 camera."

Som jag skrev tidigare, så har jag upplevt problem med kompabilitet på DG blixtarna när det gäller Canon. Det verkar som dessa problem också har drabbat Nikon.... Tills nu, då den nya i-TTL
modellen har släppts. Välj därför EF500 DG Super NA i-TTL. Den fungerar bra.

mvh/ Janne
 
Någon som sett Sigma blixten live och kan jämföra storlekarna på 600, 800 och sigma blixten. Ibland har ju Sigma en tendens att göra "stora" blixtar som är rätt otympliga?
 
Sigmablixten är ganska klumpig och "kantig". Hade SB600 funnits i höstas hade jag nog valt denna istället till min F80..
 
Finns det några butiker som har "Sigma EF500 DG Super NA i-TTL" inne? Har kollat runt lite och har inte hittat något...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.