Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma art 50mm eller 35mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

zellie5

Ny medlem
Hej,

Jag har en Nikon D610 och ett objektiv med brännvidden 85 mm. Nu funderar jag på att köpa ett nytt objektiv och valet står mellan ett Sigma Art, 35 mm eller 50 mm. Är dock osäker på vilket av detta jag borde köpa. Vad anser ni?

Jag vill ha ett objektiv som fungerar bra att även foto inomhus med, samt ett som även fungerar bra till matfotografering. 85mm blir för mycket tele för dessa ändamål.

Jag tror inte att det går att ge ett heltäckande svar. För det första är år bägge trevliga brännvidder, skulle jag välja att ha endast två objektiv skulle det vara just dessa. 50 tycker jag i allmänhet är för långt för att ha inne (i lägenhet), 35 eller vidare gör sig bättre. Däremot är nog 50 det bättre valet för matfoto skulle jag tro...

Mycket beror ju på hur du fotar och hur du vill fota. Båda är perfekta på gatan. 35 täcker kanske in lite mer, framförallt nu när det går att beskära så mycket och ändå få bra bilder.

50mm ligger relativt nära 85mm i användningsområde.
35mm kompletterar bättre 85mm än vad 50mm gör. Ett "hopp" i brännvidd på 2-3 ggr. brännvidden är lagom. Du får säkert två objektiv som ger dig möjlighet att ta fina matbilder inomhus. Både närbilder och lite på distans.

35 plus 85 är ju den klassiska kombinationen och var min grunduppsättning till de kameror jag hade på 1970- och 1980-talen.

I dagsläget skulle jag dock istället välja en normalzoom, typ 24-70/2,8. Tillräckligt ljusstark och stor flexibilitet, vilket jag tror kan vara viktigt när man sysslar med något så statiskt som matfotografering.

Har du ingen i närheten som kan låna ut en 24-70 zoom eller liknande och sen är det bara att börja testa lite. Gissar att du kommer fram till svaret ganska omgående.

Hej.

Båda två är helt underbara gluggar.
Äger dom båda själv.
För min del så har jag använt 35mm mycket mer än 50mm.
Hade jag vart du hade jag kollat om jag kunde låna båda gluggarna ifrån någon så du får testa dom över en dag.
Så blir det säkert lättare för dig att bestämma.
Eller leta på nätet/flickr och kolla på lite bilder ifrån båda objektiven.

Hej,

Jag har en Nikon D610 och ett objektiv med brännvidden 85 mm. Nu funderar jag på att köpa ett nytt objektiv och valet står mellan ett Sigma Art, 35 mm eller 50 mm. Är dock osäker på vilket av detta jag borde köpa. Vad anser ni?

Jag vill ha ett objektiv som fungerar bra att även foto inomhus med, samt ett som även fungerar bra till matfotografering. 85mm blir för mycket tele för dessa ändamål.

Jag var i samma läge och valde 35 art. Som sagt passar 35mm bättre inomhus och på sådana avstånd är det ju bara ett par steg som skiljer 35 och 50. Senare köpte jag ändå en 50mm 1.8g. Eftersom 35art är så tung så är det skönt med ett lättviktsalternativ.

Jag var i samma läge och valde 35 art. Som sagt passar 35mm bättre inomhus och på sådana avstånd är det ju bara ett par steg som skiljer 35 och 50. Senare köpte jag ändå en 50mm 1.8g. Eftersom 35art är så tung så är det skönt med ett lättviktsalternativ.

Jag skulle också köra den varianten, 35 Art och ett billigare 50mm. En billig 50mm är dessutom oftast väldigt bra optiskt och lätt att bära på stan.

Jag kollade upp reproduction ratio för 35 och 50 art, och de var 1:5 och 1:5.6, respectively. Lite fördel i Makro för 35 art alltså. Sedan blir det kanske snyggare med lite vidvinkeleffekt när man fotar maträtter??

Med risk att få moderatorernas onda öga på mig går jag helt OT:

Har TS tänkt på Tamrons 35/1,8 eller 45/1,8?

De har inbyggd bildstabilisering och det kan vara av intresse för handhållen matfotografering om något sådant skulle vara aktuellt.

Tack, jag har nu fått lite tips på vägen.

Det lutar lite mot 35mm då ni har rätt i att 85mm och 50mm ligger ganska nära varandra.

Jag fotar dock även en del porträtt och funderar då på om jag ändå inte kommer att ha mer nytta av ett 50mm än ett 35mm?

50 mm är ju bra för porträtt tex, medans 35 är mera ett vidvinkel för landskap och arkitektur. Men båda är ju grymma, så det är svårt att svara på.

Jag fotar dock även en del porträtt och funderar då på om jag ändå inte kommer att ha mer nytta av ett 50mm än ett 35mm?
Till porträtt funkar väl ditt 85 utmärkt?

Annars är ju, som sagt, 24-70/2,8 ett utmärkt alternativ som ger dig tillgång till båda brännvidderna och några till.

Jag körde rätt mycket matbilder med zeiss 50mm en bra brännvidd för det. Tycker 35 blir för vidvinkligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar