Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma Af 28-70/2,8ex Df

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr.X

Aktiv medlem
Någon som har erfarenheter om denna glugg? Någon bättre konkurent etc.? Hittar nästan inget om den på webben..

/Christian
 
Hej
Har haft detta Sigma objektiv i ett år nu och är väldigt nöjd. Det enda man kan uppleva som störande i vissa lägen är Distorstionen då raka linjer i bilden blir en aning böjda ut i kanterna.

I dem flesta motivsituationer är denna zoom väldigt bra enligt mig. Givetvis inte lika bra som Nikon original, men vadå?? Den här Sigma zoomen är ju 4 gånger billigare. Är Nikon orginal 4 gånger så bra?? Nej jag tror inte det??
 
Köpte mitt för två veckor sedan men bara hunnit ta en rulle med 400-film.

Verkar som jag kommer bli nöjd förutom vid arktekturfotografering med längre brännvidder.

Återkommer när jag testat mer ordentligt.

Jag har alltså fotograferat av en tegelvägg med 400-film vilket inte är ett bra test. men jag förvånas över att det verkar vara så liten skillnad mellan 2,8 och 8 vad gäller skärpa.

Observera: Tror och verkar är vad jag har att säga just nu.
 
Ok, låter som ett bra budget alternativ.. funderar även på ett Sigma AF 20/1,8 EX DG eftersom jag tror jag nästan uteslutande kommer att använda minsta möjliga brännvidd samt största bländare.. båda kostar ungefär lika mycket, den fasta lite mindre dock. Blir tokig på det här letandet, det känns som man hamnar mitt emellan 2 prisklasser... konsument lr proffsglugg - jag kan lägga ut pengar för en glugg som kostar 6000:- cirkus.
 
Blev mer och mer intresserad av Sigmas AF 20/1.8 - ser ut som en riktigt het konkurent till de flesta orginaltillverkarna! Även om den softar vid f1.8 så är det klockrent för min tänkta användning, inomhusfotografering etc. Vad tror ni?

/Christian
 
Någon som kör detta objektiv med en Nikon D70?

Jag har nyligen köpt ett och det uppvisar kraftig backfocus. Frågan är om jag ska serva objektivet eller kameran? Mina två andra gluggar har inte backfocus utan snarare front. Förvirrad. Någon som vet vad det kan kosta att fixa gluggen?
 
Mr.X skrev:
Blev mer och mer intresserad av Sigmas AF 20/1.8 - ser ut som en riktigt het konkurent till de flesta orginaltillverkarna! Även om den softar vid f1.8 så är det klockrent för min tänkta användning, inomhusfotografering etc. Vad tror ni?

/Christian
Ett riktigt bra objektiv!
Att det inte är lika skarpt på 1,8 som lite mer nedbländat innebär (av det jag kunat prova) ändå inte att det är "soft" vid 1,8.
Det är klart användbart på 1,8 men blir sylskarpt ett par steg ner.

Mekaniskt mkt trevligt, och i manuella fokusläget finns ett lagom motstånd så ringen inte är så där lös och sladdrig som AF-fokusringar oftast är.

Bra närgräns gör ju bara gott också...

Att ställa om mellan AF/M är dock lite bökigt, med 2 ställen att ställa om men det är sånt man gärna tar skulle iaf jag säga.Detta pga objektivet är så "rätt" i övrigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.