Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma AF 28-200mm 4/5.6-strul

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
Köpte en Sigma AF 28-200mm 4/5.6-glugg via eBay nyligen,och den var rätt billig. Hade tänkt använda den till en utlandsresa då jag inte ville släpa med mig massa objektiv och jag vill också testa det här omfånget.
Nu har jag fått objektivet.
Och objektivet passar i gängan
men när jag ska pröva kameran står det
"Inget objektiv fastmonterat" i displayen.
Så retfullt.
Hade ju hört att alla AF-objektiv SKA passa Minolta.
Gör jag något fel?
har testa att använda objektivet i såväl manuellt och autofokus-läge, men det är samma meddelande hur jag än försöker.

Något tips?
Eller ska jag skälla på försäljaren?
Jag vet ju att jag har rätt, rent lagligt, att skicka tillbaka det även om det var begagnat.
Fast jag vill ju helst
kunna använda objektivet.

christianhylse skrev:
Köpte en Sigma AF 28-200mm 4/5.6-glugg via eBay nyligen,och den var rätt billig. Hade tänkt använda den till en utlandsresa då jag inte ville släpa med mig massa objektiv och jag vill också testa det här omfånget.
Nu har jag fått objektivet.
Och objektivet passar i gängan
men när jag ska pröva kameran står det
"Inget objektiv fastmonterat" i displayen.
Så retfullt.
Hade ju hört att alla AF-objektiv SKA passa Minolta.
Gör jag något fel?
har testa att använda objektivet i såväl manuellt och autofokus-läge, men det är samma meddelande hur jag än försöker.

Något tips?
Eller ska jag skälla på försäljaren?
Jag vet ju att jag har rätt, rent lagligt, att skicka tillbaka det även om det var begagnat.
Fast jag vill ju helst
kunna använda objektivet.
Är det ett äldre objektiv från tredjepartstillverkare som Sigma kan det behöva chippas om för att fungera med DSLR-kameror, kontakta Sigma.

På kameran finns ju en inställning för att kunna exponera utan objektiv, men du kan ju få problem med bländarinställning kanske...

ok. kan ju ta kontakt med Sigma.
Men chippar de gamla linser helt gratis?
Vill ju inte betala en tusing för att få ett objektiv värt en femhundring (eller nåt i den stilen) att fungera.

Tänkte med på det där med att exponera utan objektiv. Nån som vet hur man gör? Vilka inställningar?

christianhylse skrev:
ok. kan ju ta kontakt med Sigma.
Men chippar de gamla linser helt gratis?
Vill ju inte betala en tusing för att få ett objektiv värt en femhundring (eller nåt i den stilen) att fungera.

Tänkte med på det där med att exponera utan objektiv. Nån som vet hur man gör? Vilka inställningar?
Det är nog inte gratis tror jag inte...

Meny -> kugghjulsmenyn -> flik 2 -> avtryckarspärr där det står "på ej obj." och ändra det till "av ej obj." :)

har sigma serviceställen i Sverige?
--

testade som du skrev anders och det funkar att plåta så, blir lite omständligt dock.
fast om man ser det positivt så blir det här objektivet en chans att lära sig använda M och P-inställningarna bättre.
Lyckades faktiskt få ett par riktigt bra bilder.
--
ska skälla lite på försäljaren och hoppas få i alla lite pengar tillbaka.
Och då har jag inte förlorat så många riksdaler på det här gamla objektivet.
Fast jag tar inte med det på min utlandsresa. då blir 50mm och 70-210mm.

christianhylse skrev:
kan man inte göra det själv?
Det kan du säkert, om du får tag på ett nytt chip och inte har tummen mitt i handen, om man inte behöver specialverktyg för att öppna objektivet, jag vet inte hur mycket man måste skruva upp det, men man ska nog vara jäkligt försiktig o inte få skit i det...

ok?
några andra som vet?
borde ju gå att lösa på ett smidigare (och billigare) sätt än att skicka in det?

Fast allvarligt - känns som
massa jobb för ett i grunden mest bara ok objektiv.
Fast det var just det där omfånget jag var ute efter 28-200mm, vet att de finns nya sådana som är väldigt billiga (runt en 1100 kr med frakt från USA).
Med facit i hand skulle jag naturligtvis köpt ett sådant.

Ja, ja, lätt att vara efterklok.

fungerar bländarinställningen med det eller har du bara största bländaren och får anpassa ISO och slutartid?

Nä, bilderna blir tokigt ljusa så får man får trixa lite med inställningarna,
men det var det jag menade att jag kanske kan lära mig mer om inställningarna på min kamera.
(är mest lat och kör auto, vilket ju är lite trist)

Fast å andra sidan kan man ju lära sig mer om inställningarna med vilket objektiv som helst.

Någon tips på hur jag - med DETTA objektiv - ska få inte fullt så tokigt ljusa bilder?
Ska jag bara blända ner och anpassa ISO och så vidare?

christianhylse skrev:
Nä, bilderna blir tokigt ljusa så får man får trixa lite med inställningarna,
men det var det jag menade att jag kanske kan lära mig mer om inställningarna på min kamera.
(är mest lat och kör auto, vilket ju är lite trist)

Fast å andra sidan kan man ju lära sig mer om inställningarna med vilket objektiv som helst.

Någon tips på hur jag - med DETTA objektiv - ska få inte fullt så tokigt ljusa bilder?
Ska jag bara blända ner och anpassa ISO och så vidare?

För att få mörkare bilder kan du ju använda mindre bländare (högre tal), lägre ISO eller kortare slutartid.

men om du ställer in bländare 8, bländar den ner så fast den "inte har något objektiv" eller stannar den på största bländare?

Hmm, testade med att ta av objektivet på min, kunde inte ändra bländare öht, så den borde använda största hela tiden...

Senast ändrad:
den stannar på högsta.
tror jag.
provade bara i sju-åtta minuter.
sedan la jag ifrån mig kameran
och sörjde sveriges fiasko mot Trindad/Tobago.

Får experimentera lite mer när jag kommer hem från min semester.

Fast jag tar nog med en vidvinkel också. Glömde det när jag listade vilka objektiv jag skulle ta med. Struntar i zoomen. Är för stor och klumpig.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar