Annons

Sigma 70-300 mm f/4-5,6 APO DG Macro, macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

EvelinaK

Medlem
Hejsan!

Hoppas någon här kan hjälpa mig.
Jag köpte detta objektivet igår. Testade det lite, men tycks inte kunna hitta fokus i macroläget? Närgränsen skulle ju vara 0,95cm i macroläget, men jag tycks inte kunna få nån fokus alls?

Är det något jag gör fel?

(Behöver inte höra något om att "Jag tycker inte om detta objektiv" eller liknande. Jag har redan köpt det, och jag tycker om det annars. Det är bara fokusen.)
 
Men det står 0,95cm? Ja på det avståndet kan jag ju, men... Jag förstod det som att det skulle vara 0,95 CM. Oh well, kanske bara jag som sett fel då kanske...

http://www.netonnet.se/art/foto/obj...tele/sigma-70-3004-56dgapomacron/153675.5240/

På tekniska specifikationen där står det ju så. Hm.

den korrekta specifikationen är 0,95 m och 1,5 m om det är för Nikon med motor inbyggd. Jag hade en till Canon förut och det stämmer. Men är ju ett väldigt bra och prisvärt objektiv i övrigt så var glad ändå. En del snackar skit om de här ganska billiga 70-300mm zoomarna, men de är riktigt bra till ungefär 200mm, sen blir de lite mjukare i teckningen mot 300mm, men gäller alla utom möjligen Canons nya L-variant.
 
Ja ok! Ja men då får jag utgå från det. Inte konstigt att jag bara såg suddigt innan då ;)
Lite klantigt av Netonnet att skriva cm isf tycker jag.. Haha.

Men tack för förklaringen och ha en trevlig dag!
 
Blir svårt med 0,95 cm närgräns då närgränsen räknas från sensorn. Då objektivet är 12,2 cm långt och det sen tillkommer några cm inne i kamerahuset så blir det svårt. Om närgränsen skulle stämma behöver du ta av objektivet och stoppa in det som ska fotograferas bakom spegeln precis framför sensorn så givetvis är det en felskrivning på leverantörens hemsida och det ska stå 0,95 m.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.