Annons

Sigma 70-300 eller Canon 55-250

Produkter
(logga in för att koppla)

IsseBisse

Medlem
Jag har tänkt investera i en telezoom av budgetvariant till min Canon 50d. Det jag har kollat på hittills är Sigmas 70-300/4-5.6 (med eller utan APO) och Canons 55-250/4-5.6 IS II. Jag har hittat objektiven till följande priser:

Sigmas 70-300 (icke-APO): ~850 kr begagnat (räknar med viss prutmån)
Sigmas 70-300 APO: ~1500 kr på Amazon
Canons 55-250 IS: ~1750 kr på Amazon
 
Ta Canon

Sigma utan APO är ingen höjdare. Har provat alla tre modellerna och mitt råd är definitivt Canon, bra och prisvärt och med en bildstabilisering som du kommer att ha stor nytta av!
 
Sigma utan APO är ingen höjdare. Har provat alla tre modellerna och mitt råd är definitivt Canon, bra och prisvärt och med en bildstabilisering som du kommer att ha stor nytta av!
Det verkar stämma överens med det jag har läst mig till hittills. Men hur är canonen på längre brännvidd? Sigman verkar ju inte vara speciellt skarp över 200 mm.
 
Tamron AF SP 70-300 Di VC USD

Du skall ha klart för dig att du får ingen toppoptik billigt, men av de du nämner så är Canonen bäst oavsett inställd brännvidd. Har du höga krav på bildkvalitet så får du betala! Du kanske skall spara ihop lite mer? Bästa köpet sett till pris/prestanda är ett annat objektiv, Tamron AF SP 70-300 Di VC USD. Ett sådant får du för strax under 4000:-. Väl använda pengar!
 
Du skall ha klart för dig att du får ingen toppoptik billigt, men av de du nämner så är Canonen bäst oavsett inställd brännvidd. Har du höga krav på bildkvalitet så får du betala! Du kanske skall spara ihop lite mer? Bästa köpet sett till pris/prestanda är ett annat objektiv, Tamron AF SP 70-300 Di VC USD. Ett sådant får du för strax under 4000:-. Väl använda pengar!
Jag är medveten om att det är småpengar i tele-sammanhang, men fotointresset har varit svackande senaste tiden, så jag vill inte spendera så mycket pengar. Canon-objektivet är mer eller mindre övre gränsen. Dock vill ja ju såklart ha maximal bang for buck! Därav tråden
 
Nu, i väntan på lönen, har jag såklart lyckats drömma vidare lite. Nu funderar jag på vad jag får om jag går upp i prisklass - ca 4k.

Det jag har tittat på hittills är:
Canon 70-200/4.0
Sigma 70-200/2.8
Sigma 50-150/2.8

Allt är såklart begagnat! Det jag undrar är vilket av dessa jag i så fall borde satsa på. Dessutom är ju alla dessa utan IS. Hur stort skillnad gör det? Lånade ett Canon 55-250 IS av en kompis, och jag kunde ju fota skarp med oförskämt lång slutartid - vilket jag åtminstone tror beror på stabiliseringen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.