ANNONS
Annons

Sigma 50-100/1,8 DC HSM Art

Produkter
(logga in för att koppla)

Szajda

Aktiv medlem
Skulle gärna vilja få tips och trix på användning av Sigma 50-100/1,8 DC HSM Art.

Här precis köpt ett sådant objektiv.
Har Canon 7D Mark II
cd0219cde5214b8fbc6c6ffc91981c9f.jpg

Jag hade börjat med att göra lite tester genom att fotografera av en sedel som sätts på en vägg, testa med 50 och 100 mm på 1,8 och med med tex 5,6 detta för att lära känna objektivet samt se att fokus sätts rätt. Kan inte Canon men har din kamera finjustering av AF så gör det nu också, jämför med live view.

Sedan är det i princip bara att fotografera, den typen av objektiv ska man ju försöka köra påstörsta öppningar för att få glädjen av det korta skärpedjupet, sedan så får man känna sig fram så det inte blir för kort skärpedjup, bra om tex ett porträtt att det inte bara är skärpa på ena ögat,

Jag skulle i o f s justera ev fokusfel via USB dock då justering i kameran endast tillåter en justering för objektiv/kamerakombinationen - alltså ett avstånd och en brännvidd (och en fokuspunkt).

Objektivet är i praktiken knivskarpt i mitten på full öppning oavsett brännvidd, är der inte det prova med live view fokus för att se om det finns fokusfel. Mitt ex sätter fokus perfekt. Sigma har jobbat hårt med QC på sistone.

Det är så skarpt att man får verkligen se över att man har en snabb slutartid då minsta skakningsoskärpa tar bort en del.

Man får jobba med ens handhållningsteknik då dess kompakta tyngd ger för mig en ovan balans j f med fysiskt längre objektiv med samma vikt.

Jag är kluven till filter men med ett så stort främre element som är relativt oskyddat skulle jag nog köpa ett bra sådant även om der kostar en del.

Grattis - detta objektiv, jämte 18-35/1,8, är en game changer för APS-C.

USB dock tänkte jag inte på, behövs justering så är det ju klart bäst.

Istället för filter så kan man ha motjusskyddet, om det nu följer med ett sådant. Jag har plockat av mina filter och använder skydden istället.

Jag skulle i o f s justera ev fokusfel via USB dock då justering i kameran endast tillåter en justering för objektiv/kamerakombinationen - alltså ett avstånd och en brännvidd (och en fokuspunkt).

Objektivet är i praktiken knivskarpt i mitten på full öppning oavsett brännvidd, är der inte det prova med live view fokus för att se om det finns fokusfel. Mitt ex sätter fokus perfekt. Sigma har jobbat hårt med QC på sistone.

Det är så skarpt att man får verkligen se över att man har en snabb slutartid då minsta skakningsoskärpa tar bort en del.

Man får jobba med ens handhållningsteknik då dess kompakta tyngd ger för mig en ovan balans j f med fysiskt längre objektiv med samma vikt.

Jag är kluven till filter men med ett så stort främre element som är relativt oskyddat skulle jag nog köpa ett bra sådant även om der kostar en del.

Precis. Jag försöker hitta minsta möjliga slutartid för handhållet foto. Tror det blir minst 1/500 del för att slippa suddiga bilder.

Vilken inställning har du?

Tack tror det också dock har jag ett Sigma ex 17-50 f2.8 som komplement

USB dock tänkte jag inte på, behövs justering så är det ju klart bäst.

Istället för filter så kan man ha motjusskyddet, om det nu följer med ett sådant. Jag har plockat av mina filter och använder skydden istället.

Motljusskydd följer med. Men då det är nedpackat är skyddet vänt och lossar objektivlocket kan det skava mot främre elementet.

Precis. Jag försöker hitta minsta möjliga slutartid för handhållet foto. Tror det blir minst 1/500 del för att slippa suddiga bilder.

Vilken inställning har du?

Inomhus klarar jag mig med 1/250 sek vid 100mm men utomhus då det blåser lite skulle jag kanske också överväga 1/500 sek. Tack vare f/1,8 går det oftare att uppnå 1/500 sek än man tror utan att ISO sticker i höjden.

Testat lite nu med sigma och på freehand får jag sällan bra fokus. Om man tittar på bilden 1:1 så ser det bra ut men om man zoomar in ser man att det inte är 100.

Frågan är vad jag kan tänka på att ändra så bilderna blir bättre.

Tips?

Testat lite nu med sigma och på freehand får jag sällan bra fokus. Om man tittar på bilden 1:1 så ser det bra ut men om man zoomar in ser man att det inte är 100.

Frågan är vad jag kan tänka på att ändra så bilderna blir bättre.

Tips?

Se till att slutartiden är OK. Fokusera med live view så att du vet att fokus är exakt. Med 1:1 antar jag att du menar 1 pixel per dot på skärmen eller 100%? Finns ingen anledning att granska över 100% - det är ju den detaljnivån som återges eller menar du något annat?

Se till att slutartiden är OK. Fokusera med live view så att du vet att fokus är exakt. Med 1:1 antar jag att du menar 1 pixel per dot på skärmen eller 100%? Finns ingen anledning att granska över 100% - det är ju den detaljnivån som återges eller menar du något annat?
Jag syftar till 100%

Blev det skarpt med 1/250 sek betraktat i 100% sedan?
Om jag inte zoomade in, så blir bilderna bra nu. Dock vill jag få till skärpan även när jag zoomar in på bilden i efterhand. Dock tror jag kommer behöva tripod eller något.

Dock tror det handlar om förmodligen måste vänja mig vid tunga objektivet samt hitta nytt grepp och position för att få till det 100.

Ursäkta om jag flikar in ned en fråga. Men jag äger idag 18-35 objektivet vilket är ett riktigt bra objektiv som jag gillar. Dock upplever jag att det ofta är för kort och har då tittat på 50-100 son komplement. Dock varit lite avskräckt pga vikt och ingenstabilisering.

Det jag önskar är en walkaround komplement. Hur upplever ni 50-100 fungera för det syftet? Eller är det vettigare att titta på ett 24-70 art som har stabilisering?

Om jag inte zoomade in, så blir bilderna bra nu. Dock vill jag få till skärpan även när jag zoomar in på bilden i efterhand. Dock tror jag kommer behöva tripod eller något.

Dock tror det handlar om förmodligen måste vänja mig vid tunga objektivet samt hitta nytt grepp och position för att få till det 100.

Säkert sant. Du kan börja i varje fall med handhållet, minst 1/250 sek vid närmre 100mm och fokusera med live view. Då tas skakningsoskärpa bort samt ev autofokusfel. Har du blixt? I menyerna ställ in så att kameran tvingas till x-synkhastighet och inte kör blandljus (fill-in flash) så får du upp slutartiden även inomhus (extern blixt behövs då objektivet skuggar den interna). Är det inte skarpt där du fokuserat då är det fel på ditt ex. Ännu bättre är att använda high-speed sync på 1/500 sek.

Säkert sant. Du kan börja i varje fall med handhållet, minst 1/250 sek vid närmre 100mm och fokusera med live view. Då tas skakningsoskärpa bort samt ev autofokusfel. Har du blixt? I menyerna ställ in så att kameran tvingas till x-synkhastighet och inte kör blandljus (fill-in flash) så får du upp slutartiden även inomhus (extern blixt behövs då objektivet skuggar den interna). Är det inte skarpt där du fokuserat då är det fel på ditt ex. Ännu bättre är att använda high-speed sync på 1/500 sek.

Stort tack ska testa det.
Jag har Canon 430EX III-RT blix

Du hade helt rätt med blixten löste sig alla mina problem både med skärpan och med 1/500 då blir bilderna helt perfekta även när jag zoomar in. Nu ser man sigma riktiga skärpan... och det är inte att leka med..

Stort tack Fredrik
Du har vist mycket att lära mig ser jag. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar