Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 50-100/1,8 DC HSM Art

Produkter
(logga in för att koppla)
Fredrik en fråga

Hur gör man i dagsljus för ditt knep fungerar ju nu på kvällen/natten inomhus.
Bilderna blir helt perfekta med freehand.

Dock u drar jag vilket knep kör man dagtid och i 50mm läge?
 
Fredrik en fråga

Hur gör man i dagsljus för ditt knep fungerar ju nu på kvällen/natten inomhus.
Bilderna blir helt perfekta med freehand.

Dock u drar jag vilket knep kör man dagtid och i 50mm läge?

Fungerade det med autofokus också alltså? I dagsljus är det ju enklare. Då kan du antagligen ställa in autoISO så att den ökar då slutarhastigheten fallit under ett visst värde eller beroende på modell kan du justera 1/brännviddsregeln så att den ökar snsbbare än 1/brännvidd. Då ser autoISO till att du inte får skakningsoskärpa. Funkar bäst i A/Av eller M läge. I S/Tv läge sätter du slutartiden där du vill ha den och håller koll på att automatiken inte sänker slutartiden istället för att höja ISO om ljuset faller så att f/1,8 inte räcker för rätt exp.
 
Fungerade det med autofokus också alltså? I dagsljus är det ju enklare. Då kan du antagligen ställa in autoISO så att den ökar då slutarhastigheten fallit under ett visst värde eller beroende på modell kan du justera 1/brännviddsregeln så att den ökar snsbbare än 1/brännvidd. Då ser autoISO till att du inte får skakningsoskärpa. Funkar bäst i A/Av eller M läge. I S/Tv läge sätter du slutartiden där du vill ha den och håller koll på att automatiken inte sänker slutartiden istället för att höja ISO om ljuset faller så att f/1,8 inte räcker för rätt exp.
Yes autofokus fungerar perfekt.

Hmm jag har 7D Mark 2. I ställningar du talar om låter verkligen bra. Ska se om jag hittar det bara. Jag Kör primärt med M läge.

Eventuellt tips hur jag ställer in AutoIso så jag inte får skakningsoskärpa på min 7DM2
 
Senast ändrad:
Yes autofokus fungerar perfekt.

Hmm jag har 7D Mark 2. I ställningar du talar om låter verkligen bra. Ska se om jag hittar det bara. Jag Kör primärt med M läge.

Eventuellt tips hur jag ställer in AutoIso så jag inte får skakningsoskärpa på min 7DM2

Vet inte om autoISO i 7D II är smart nog att ta 1/brännvidd eller kör på en fast slutartid för att skifta ISO. Tror på det förstnämnda. I så fall är standard nog 1/brännvidd. I menyerna där du ställer in autoISO borde du kunna skifta detta. Du kanske borde ta 1/2×brännvidd som inställning med detta objektiv. Med 1/brännvidd höjer den ISO vid 1/80sek eller 1/50sek (beroende på om den räknar om effektiv brännvidd) vid 50mm och 1/100sek eller 1/160 sek vid 100mm. Du vill skifta detta till högre slutarhastighet för att undvika skakningsoskärpa. Själv har jag äldre 60D och 1D III och kör i läge A och ökar ISO manuellt för att hålla slutartiden uppe.
 
Fungerade det med autofokus också alltså? I dagsljus är det ju enklare. Då kan du antagligen ställa in autoISO så att den ökar då slutarhastigheten fallit under ett visst värde eller beroende på modell kan du justera 1/brännviddsregeln så att den ökar snsbbare än 1/brännvidd. Då ser autoISO till att du inte får skakningsoskärpa. Funkar bäst i A/Av eller M läge. I S/Tv läge sätter du slutartiden där du vill ha den och håller koll på att automatiken inte sänker slutartiden istället för att höja ISO om ljuset faller så att f/1,8 inte räcker för rätt exp.
Fredrik stort tack för all hjälp.
Dock har jag en fråga gällande.ett tips du gav.

Citat "ställa in autoISO så att den ökar då slutarhastigheten fallit under ett visst värde eller beroende på modell kan du justera 1/brännviddsregeln så att den ökar snsbbare än 1/brännvidd. Då ser autoISO till att du inte får skakningsoskärpa" - slut Citat

Hur jag rent praktisk ställer in det så det fungerar som du säger.

För jag vet om slutartiden t.ex. 50mm X 1.6 = 1/80 är minsta slutar tid jag kan ha i Freehand som tumregel. Likaså 75X1.6= 1/120 och 100X1.6= 1/160

Det jag inte riktigt förstår är hur jag ställer in Citat "justera 1/brännviddsregeln så att den ökar snsbbare än 1/brännvidd." - slut citat

Hur gör jag det med auto iso på min 7D Mark II?

Vet du kanske eller har en bra tips på länk t.ex. Youtube för hur man gör det?
 
Så här ser det ut med mitt sigma och inomhus kväll.

Komentar
f40046af46b08b8046f131c1274da94e.jpg
 
Fredrik stort tack för all hjälp.
Dock har jag en fråga gällande.ett tips du gav.

Citat "ställa in autoISO så att den ökar då slutarhastigheten fallit under ett visst värde eller beroende på modell kan du justera 1/brännviddsregeln så att den ökar snsbbare än 1/brännvidd. Då ser autoISO till att du inte får skakningsoskärpa" - slut Citat

Hur jag rent praktisk ställer in det så det fungerar som du säger.

För jag vet om slutartiden t.ex. 50mm X 1.6 = 1/80 är minsta slutar tid jag kan ha i Freehand som tumregel. Likaså 75X1.6= 1/120 och 100X1.6= 1/160

Det jag inte riktigt förstår är hur jag ställer in Citat "justera 1/brännviddsregeln så att den ökar snsbbare än 1/brännvidd." - slut citat

Hur gör jag det med auto iso på min 7D Mark II?

Vet du kanske eller har en bra tips på länk t.ex. Youtube för hur man gör det?

Då jag tyvärr inte har en 7D II kan jag tyvärr inte ge dig den exakta menyinställningen men du borde kunna hitta något i stil med konfigurera auto ISO i bruksanvisningen.
 
Ursäkta om jag flikar in ned en fråga. Men jag äger idag 18-35 objektivet vilket är ett riktigt bra objektiv som jag gillar. Dock upplever jag att det ofta är för kort och har då tittat på 50-100 son komplement. Dock varit lite avskräckt pga vikt och ingenstabilisering.

Det jag önskar är en walkaround komplement. Hur upplever ni 50-100 fungera för det syftet? Eller är det vettigare att titta på ett 24-70 art som har stabilisering?

Jag har också ett 18-35.
Jag upplever att jag får fler keepers handhållet under knepiga ljusförhållanden med Canons 24-105 f/4 IS än Sigmas 18-35 f/1.8, så visst är stabilisering en bra grej.
 
Ursäkta om jag flikar in ned en fråga. Men jag äger idag 18-35 objektivet vilket är ett riktigt bra objektiv som jag gillar. Dock upplever jag att det ofta är för kort och har då tittat på 50-100 son komplement. Dock varit lite avskräckt pga vikt och ingenstabilisering.

Det jag önskar är en walkaround komplement. Hur upplever ni 50-100 fungera för det syftet? Eller är det vettigare att titta på ett 24-70 art som har stabilisering?

50-100 är det naturliga komplementet och det är optiskt fantastiskt men f u avsaknad av stsbilisering så är det relativt tungt. Ett alternativ om man kan göra avkall på optiska prestanda är ett 50-150 från Sigma. Det äldre då det skarpare med OS är större och tyngre. Givetvis blir det begagnat då. Ett annat alternstiv är en fast 50mm med en telezoom. Är låg vikt för walkaround viktigt får man dock offra ljusstyrka. Rent optiskt är Sigma 50-100/1,8 något aldeles extra.
 
Kom att tänka på att på en nyare Canon som 7D II är det nog enklare med autoISO då det kan funka i M läge. Sätter man slutartiden på förslagsvis 1/500 sek och önskad bländare så höjer kameran automatiskt ISO i AutoISO läget för att få rätt exponering. Så funkade det inte förr då autoISO inte funkade i M läge hos Canon.
 
Kom att tänka på att på en nyare Canon som 7D II är det nog enklare med autoISO då det kan funka i M läge. Sätter man slutartiden på förslagsvis 1/500 sek och önskad bländare så höjer kameran automatiskt ISO i AutoISO läget för att få rätt exponering. Så funkade det inte förr då autoISO inte funkade i M läge hos Canon.
Det stämmer gjorde test idag.
 
Märkte att vid max inzoom (objektet. Är 5-10m från och litet) så måste ja hitta bättre stabilitet så försvinner kamera oskärpa.
För ibland lyckas jag och ibland inte att få till skärpan.

Frågan om jag byter ut sigmat mot Canon EF 70-200/2,8L IS II USM som ska ha i princip samma skärpa som mitt sigma.

Nu till frågan? Kan jag lära mig att få till skärpan på mitt sigma. Som jag med stor sanolikt kan fixa med Canon EF 70-200/2,8L IS II USM pga stabiliseringfunktionen. Men den kostar ca 10000kr mer.....

Eller är jag helt fel på det.
 
Märkte att vid max inzoom (objektet. Är 5-10m från och litet) så måste ja hitta bättre stabilitet så försvinner kamera oskärpa.
För ibland lyckas jag och ibland inte att få till skärpan.

Frågan om jag byter ut sigmat mot Canon EF 70-200/2,8L IS II USM som ska ha i princip samma skärpa som mitt sigma.

Nu till frågan? Kan jag lära mig att få till skärpan på mitt sigma. Som jag med stor sanolikt kan fixa med Canon EF 70-200/2,8L IS II USM pga stabiliseringfunktionen. Men den kostar ca 10000kr mer.....

Eller är jag helt fel på det.

Om oskärpan beror på att du är ostadig med kameran handhållen, så ja, då gör ett objektiv med en bra stabilisering stor skillnad, som exempelvis 70-200 IS.

Men har du en tillräckligt snabb slutartid blir risken för oskärpa betydligt mindre. Jag har inga problem att fota skarpt handhållet med 400 mm utan IS om jag kör på slutartid 1/1000 eller snabbare. Skulle jag däremot köra på typ 1/125 skulle det vara svårt att få vettig skärpa ...

Så testa med kort slutartid och se vad som krävs för att du inte ska få någon skakningsoskärpa.

För övrigt är det en god idé att köra med auto ISO som standardinställning oavsett om du kör Tv, Av eller M. Men det är bra att ha koll på ISOn så du ser när den börjar dra iväg allt för högt.

/Sven
 
Om oskärpan beror på att du är ostadig med kameran handhållen, så ja, då gör ett objektiv med en bra stabilisering stor skillnad, som exempelvis 70-200 IS.

Men har du en tillräckligt snabb slutartid blir risken för oskärpa betydligt mindre. Jag har inga problem att fota skarpt handhållet med 400 mm utan IS om jag kör på slutartid 1/1000 eller snabbare. Skulle jag däremot köra på typ 1/125 skulle det vara svårt att få vettig skärpa ...

Så testa med kort slutartid och se vad som krävs för att du inte ska få någon skakningsoskärpa.

För övrigt är det en god idé att köra med auto ISO som standardinställning oavsett om du kör Tv, Av eller M. Men det är bra att ha koll på ISOn så du ser när den börjar dra iväg allt för högt.

/Sven
Tack för tipset.

Har noterat att med blixt både inbyggda och externa så får jag nästan alltid perfekt skärpa med freehand. Men utan bli blir det ett lotteri
Varför? Kör med samma inställning dock lägre iso när jag kör med blixt?
 
Tack för tipset.

Har noterat att med blixt både inbyggda och externa så får jag nästan alltid perfekt skärpa med freehand. Men utan bli blir det ett lotteri
Varför? Kör med samma inställning dock lägre iso när jag kör med blixt?

Starkare ljus ger större kontrast vilket är en komponent i det som uppfattas som skärpa. Högre ISO ger mer brus vilket gör att skärpan blir sämre. De flesta objektiv ger inte full skärpa på största bländaren (minsta talet) utan blir skarpare om man bländar ner några steg, osv.

Men ... vad är det för situationer vi pratar om när du har problem med skärpan utan blixt? Och vad är det för inställningar du har då?

/Sven
 
Starkare ljus ger större kontrast vilket är en komponent i det som uppfattas som skärpa. Högre ISO ger mer brus vilket gör att skärpan blir sämre. De flesta objektiv ger inte full skärpa på största bländaren (minsta talet) utan blir skarpare om man bländar ner några steg, osv.

Men ... vad är det för situationer vi pratar om när du har problem med skärpan utan blixt? Och vad är det för inställningar du har då?

/Sven
Well det är hemma i vardagsrum som jag testar med Signa. Bilden kan du se objektet.

Jag kör Canon 7D Mark II 1/250 alt 1/500 f1.8 med både auto ISO och fix ISO 100 till 400. När jag kör med blixt.

Avståndet är ca 5-7 m mellan kameran och objektet. Har även testar kortare avstånd ca 3 m
3ce1ea8a90a7f23ed176835ae13c5323.jpg
 
Well det är hemma i vardagsrum som jag testar med Signa. Bilden kan du se objektet.

Jag kör Canon 7D Mark II 1/250 alt 1/500 f1.8 med både auto ISO och fix ISO 100 till 400. När jag kör med blixt.

Avståndet är ca 5-7 m mellan kameran och objektet. Har även testar kortare avstånd ca 3 m
3ce1ea8a90a7f23ed176835ae13c5323.jpg

Ser ut att vara grymt bra skärpa, speciellt med tanke på bländare 1.8. Tycks inte vara något fel på objektivet! :) Vilken brännvidd är bilden tagen med?

Men ... lägg upp en "oskarp" bild utan blixt med uppgift om exponeringsinställningar så kan vi gå vidare i analysen.

/Sven
 
Kom att tänka på att på en nyare Canon som 7D II är det nog enklare med autoISO då det kan funka i M läge. Sätter man slutartiden på förslagsvis 1/500 sek och önskad bländare så höjer kameran automatiskt ISO i AutoISO läget för att få rätt exponering. Så funkade det inte förr då autoISO inte funkade i M läge hos Canon.
Det var väl rätt länge sen? På EOS 60D fungerar auto-ISO i M-läget, och den kameran kom ju för ungefär sju år sen.
 
Ser ut att vara grymt bra skärpa, speciellt med tanke på bländare 1.8. Tycks inte vara något fel på objektivet! :) Vilken brännvidd är bilden tagen med?

Men ... lägg upp en "oskarp" bild utan blixt med uppgift om exponeringsinställningar så kan vi gå vidare i analysen.

/Sven
Den här bilden var bara referens bild taget med min Samsung s8+. Bilden skulle bara visa motivet jag använder i test.

Ska försöka lägga upp 2 bilder där den denna är okej och den andra bilden ej.

Måste bara göra om bilderna till jpeg först för jag kör bara RAW
 
Den här bilden var bara referens bild taget med min Samsung s8+. Bilden skulle bara visa motivet jag använder i test.

Ska försöka lägga upp 2 bilder där den denna är okej och den andra bilden ej.

Måste bara göra om bilderna till jpeg först för jag kör bara RAW

Ähumm ... och vad tänkte du att den bilden skulle tillföra i diskussionen?

Det förklarar varför bilden hade förhållandevis stort skärpedjup och var på 12 mp. Hursomhelst riktigt bra skärpa!

/Sven
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar