Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 400 F5.6

Produkter
(logga in för att koppla)

vbg_snake

Aktiv medlem
Hejsan, jag skall köpa mig ett nytt objektiv för fotografering utav natur, mestadels fåglar, just nu har jag ett "test" objektiv, Soligor 100-400 F6.7 som inte ger mig speciellt klara bilder, 2/10 kanske blir klara, inte bra alls men som sagt jag köpte detta objektivet som ett test.

Nu är min fråga, Jag har en Canon EOS D60, Och vill skaffa mig ett fast objektiv, Jag kollar runt lite på EBAY och hittar Sigmas 400 F5.6 AF för mellan 2500-4000 kr, jag vet faktiskt inte vad jag skall köpa, jag är beredd på att lägga ut ungefär 5000-6000 kr för ett bra objektiv, men jag vill ha bra skärpa i det, snabbheten är väll sådär, eftersom jag kör med stativ osv. och kan ju pressa D60'n till iso 1000 om jag så vill.

Tamron 200-400 F5.6 någon som provat? Snälla hjälp mig i denna djungeln utav objektiv

MvH

Martin Bengtson!
 
Mitt förslag är en beg. EF 300/4L Usm. Går att hitta i dom prisregionerna. Jag köpte mitt i januari för 6000:- utan en repa.

Objektivet är ruskigt bra för den relativt lilla mängd pengar som det kostar.

lcf
 
Hej

Tackar, så det canon ef objektivet är bra?
jag har inte hittat något sådant än, har ni några bra sidor när det gäller begagnad optik?

Får väll sätta mig på ett sådant, När jag väl hittar det
MvH
Martin
 
Hej igen, verkar vara svårt att hitta just det Canon EF 300/4L USM objektivet

jag kollade på lite zoomar också t ex
Sigma 70-200/2.8 APO EX fast jag vill hellre ha ett 300,

Så jag borde inte köpa Tamron's 100-400 objektiv om jag vill ha bra skärpa osv?

Jag är rätt sugen på ett Sigma 500F5.6 APO
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2943409236&category=4687

eller Sigma 135-400/4.5-5.6 APO
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2943563200&category=4687

Finns det några andra (medium) bra objektiv? MvH
Martin!
 
Jag köpte ett Sigma 100-300/4 i dagarna. Efter lite research så var det mitt val när det gäller telezoom. Jag grävde fram en gammal Foto (11/2001), och omdömet och MTF-diagrammen var otroligt bra. Mekaniskt så är det proffsklass på gluggen- har inte framkallat första rullen än så jag vet inte hur det står till med bildkvalitén än.Återkommer med recension.
.Gumby
 
Jag skulle inte köpa en zoom för fåglar. Om du inte är extrem gömsle-sittare kommer du alltid att vilja ha mera brännvidd. En 300/4 eller 400/5,6 kan du sätta en konverter på, det blir sällan lika bra på en zoom. Sigmas 100-300 lär dock vara en av få telezoomar som är skarpa även på 300mm, och som till nöds kan användas med konverter. Samma sak gäller Tokina AT-X 100-300/4. Jag har den manuella versionen är mycket nöjd. Det är verkligen svårt att skilja bilderna från dem tagna med superskarpa Nikon 400/3.5. Tamrons 200-400 lär inte vara superskarp.

/Pontus
 
Varför inte köpa en zoom för fåglar? Då jag inte har så bra ekonomi, köpte jag en Pentax 80-320 zoom och jag tycker resulaten blivit HELT ok!



Pongu skrev:
Jag skulle inte köpa en zoom för fåglar. Om du inte är extrem gömsle-sittare kommer du alltid att vilja ha mera brännvidd. En 300/4 eller 400/5,6 kan du sätta en konverter på, det blir sällan lika bra på en zoom. Sigmas 100-300 lär dock vara en av få telezoomar som är skarpa även på 300mm, och som till nöds kan användas med konverter. Samma sak gäller Tokina AT-X 100-300/4. Jag har den manuella versionen är mycket nöjd. Det är verkligen svårt att skilja bilderna från dem tagna med superskarpa Nikon 400/3.5. Tamrons 200-400 lär inte vara superskarp.

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.